  • 1. Data: 2011-08-10 05:33:30
    Temat: Hipoteka ustanowiona przez gmine, a zamiana mieszkania
    Od: "E" <...@p...onet.pl>

    Witam

    Potrzebuję konsultacji w poniższej sprawie :)

    Sytuacja wygląda następująco: wykupiłem mieszkanie od gminy. Zgodnie z
    zapisami w akcie notarialny nie mogę tego mieszkania zbyć przez 5 lat za
    wyjątkiem:
    - zbycia dla osoby bliskiej
    - zbycia jeżeli pozyskane środki zostaną przeznaczone w ciągu 12 miesięcy na
    zakup innego lokalu mieszkalnego
    - zamiany mieszkania na inny lokal mieszkalny

    Dodatkowo gmina ustanowiła hipotekę.

    Chciałbym zamienić mieszkanie na inne, jednak pozostaje kwestia hipoteki.
    1. druga strona nie godzi się na mieszkanie obciąone hipoteką
    2. po zamianie mieszkania wg. mnie hipoteka powinna zostać usunięta

    W urzędzie miasta ( rozmowa tel. ) twierdzą, że możliwe będzie usunięcie
    hipoteki dopiero po 5 latach - absurd.

    Proszę o wskazówki w jaki sposób poprowadzić sprawę, ponieważ w mojej ocenie
    miasto nie powinno utrudniać zamiany ( tym bardziej, że tak jesteśmy
    umówieni - zapisy w akcie notarialnym ).

    Dziękuję.

    Z poważaniem

  • 2. Data: 2011-08-10 11:14:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    E wrote:
> [...]
    > miesięcy na zakup innego lokalu mieszkalnego
    > - zamiany mieszkania na inny lokal mieszkalny

    a ta hipoteka to jaki ma tytuł ustanowienia?

    bo średnio to łapię...

    skoro mieszkanie jest wykupione to winno być twoja własnością...

    dodajmy że ta hipoteka skutecznie tez uniemożliwia np wzięcie kredytu
    hipotecznego :)

    ciekawe co by było w przypadku sprzedaży gmina by chciała dalej tę hipotekę
    utrzymać?

  • 3. Data: 2011-08-10 11:35:29
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-10 07:33, E pisze:
> [...]
    > 2. po zamianie mieszkania wg. mnie hipoteka powinna zostać usunięta
    >
    > W urzędzie miasta ( rozmowa tel. ) twierdzą, że możliwe będzie usunięcie

    Zwykle w takich przypadkach hipoteka opiewa na kwotę udzielonej
    bonifikaty w celu jak opisałeś. Kwestią niejasną jest, jak się takiej
    hipoteki pozbyć przy zbyciu na warunkach dopuszczalnych przez gminę, bo
    faktycznie kupujący nie zgodzi się na zakup mieszkania z hipoteką gminy,
    zwłaszcza jeśli np. chciałby tam wpisać hipotekę banku (kredyt). Widzę
    tu pewną niespójność, bo skoro gmina dopuszcza sprzedaż w celu zakupu w
    ciągu 12 miesięcy innego lokalu mieszkalnego to jak zamierza się
    zabezpieczać w czasie tych 12 miesięcy, ewentualnie jak wyegzekwować
    bonifikatę jeśli do zakupu nie dojdzie. Musisz poprosić odpowiedniego
    urzędnika o opinię, koniecznie na piśmie.

    --
    MZ

  • 4. Data: 2011-08-10 19:03:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

> [...]
    > ewentualnie jak wyegzekwować bonifikatę jeśli do zakupu nie dojdzie.
    > Musisz poprosić odpowiedniego urzędnika o opinię, koniecznie na

    czy gmina przypadkiem nie przekombinowała?

    bo ta hipotek praktycznie kompletnie ogranicza możliwość zbycia lokalu przez
    5 lat.

  • 5. Data: 2011-08-11 05:54:12
    Od: "E" <...@p...onet.pl>

    > czy gmina przypadkiem nie przekombinowała?
    >
    > bo ta hipotek praktycznie kompletnie ogranicza możliwość zbycia lokalu
    > przez 5 lat.

    Także odnoszę takie wrażenie. Dlatego poprosiłem o pomoc na grupie :).

  • 6. Data: 2011-08-12 04:36:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    E wrote:
> [...]
    >
    > W urzędzie miasta ( rozmowa tel. ) twierdzą, że możliwe będzie
    > usunięcie hipoteki dopiero po 5 latach - absurd.

    tak btw czy zadałes oficjalne (pisemne zapytanie) jak oni mają sie zamiar
    zachować przy zamiania mieszkania? bo IMHO albo powinni znieść tę hipotekę,
    bo w chwili sprzedaży lub zamiany podstawa do jej utrzymania znika. Nie mogą
    przecież trzymać hipoteki an lokalu kogoś kto nie jest z gmina zwiążny
    zadanymi zobowiązaniami.

  • 7. Data: 2011-08-12 05:41:04
    Od: "E" <...@p...onet.pl>

> [...]
    > hipotekę, bo w chwili sprzedaży lub zamiany podstawa do jej utrzymania
    > znika. Nie mogą przecież trzymać hipoteki an lokalu kogoś kto nie jest z

    Dziś wysyłam pismo :)

  • 8. Data: 2011-08-12 07:39:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 12 Aug 2011 06:36:49 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

> [...]
    > hipotekę, bo w chwili sprzedaży lub zamiany podstawa do jej utrzymania
    > znika. Nie mogą przecież trzymać hipoteki an lokalu kogoś kto nie jest z

    Nie wiem czy to zostało jakoś wyjaśnione. Ale pamiętam, że w czasie gdy
    ustawę uchwalano były wątpliwości interpretacyjne co się dzieje w wypadku
    sprzedaży mieszkania wykupionego i kupna za uzyskane pieniądze drugiego.
    Wątpliwości dotyczyły tego jakie będą konsekwencje zbycia tego kupionego
    przed upływem tych 5 lat od wykupu. Ktoś wie jak to wygląda ostatecznie?

  • 9. Data: 2011-08-12 19:48:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Aug 2011, Marek Dyjor wrote:

    > a ta hipoteka to jaki ma tytuł ustanowienia?

    Na 99% - opust udzielany lokatorowi komunalnemu.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-08-12 19:52:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Aug 2011, Marek Dyjor wrote:

    > czy gmina przypadkiem nie przekombinowała?

    Nie.

    > bo ta hipotek praktycznie kompletnie ogranicza możliwość zbycia lokalu przez
    > 5 lat.

    Nie tyle "kompletnie", co zwala na ewentualnego kupującego problem
    dopilnowania, aby ten kto dostał bonifikatę/opust nie zbył mieszkania
    (tego nowego, które kupi w zamian) w celach inwestycyjnych (bądź
    jakichkolwiek innych poza *własnym* zamieszkiwaniem).
    Tak, poza rodziną w praktyce niewykonalne :>, ale idea jest taka,
    że nabywca *ma mieć swoje mieszkanie*, a nie pieniądze z dopłaty
    którą zafundowało mu miasto.
    W szczególności nie ma prawa tej dopłaty zgarnąć ktoś, kto chce
    np. wyjechać na roboty do Anglii czy Niemiec.

    pzdr, Gotfryd