  • 1. Data: 2003-01-29 11:45:40
    Temat: Gwarancje do 01.01.2003 pytanie
    Od: "......." <a...@...pl>

    jak jest z gwarancjami od 1 stycznia

    mam pytanie.

    jestem sprzedawca i kupuje towar od dystrybutorow i oni mowia mi ze gwrancja dostaje
    na 1 rok od nich bo towar jest do dalszej odsprzedazy i ich nie obowiazuje gwarancja
    2 lenia.

    Czyli ja musze udzielac 2 letniej gwarancji a dystrybutor rocznej ? przeciez on jest
    tez sprzedawca i sprzedaj mi towar i jego dotycza inne przepisy ????

  • 2. Data: 2003-01-29 12:55:21
    Temat: Re: Gwarancje do 01.01.2003 pytanie
    Od: "Piotr/inw" <i...@a...wytnij.alto.com.pl>

[...]

    Nikogo nie obowiązuje gwarancja dwuletnia.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/1176.htm
    --
    Piotr

  • 3. Data: 2003-01-29 13:48:47
    Od: "Bartosz Skorek" <b...@i...com.pl>

    Zarówno z dystrubutorami, jak i klientami, okres gwarancji wynosi tyle, ile ustalicie
    w umowie.

    BS

  • 4. Data: 2003-01-29 14:12:28
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr/inw" <i...@a...wytnij.alto.com.pl> napisał w wiadomości
[...]

    moze mu chodzi o niezgodnosc towaru z umowa?
    w/w ustawa mowi:

    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
    jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru
    kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem
    sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej
    jednego roku.

    ssj5

  • 5. Data: 2003-01-29 22:16:31
    Od: "......." <a...@...pl>

[...]

    ***************
    dokladnie o to o te art. czy on dotyczy tylko sprzedawcy do sprzedawcy koncowego
    ?

  • 6. Data: 2003-01-29 22:30:24
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Faktycznie nie chodzi tutaj o gwarancje, bo ta jako umowa moze byc regulowana w
    oparciu o różne terminy. Chodzi tu o tzw. sprzedaż konsumencką czyli o zagadnienie
    do którego wcześniej odnosiła się rękojmia na zasadach ogólnych. Dziś przepisy
    kodeksu cywilnego są przepisami uzupełniającymi w tej kwestii.
    Okres 2 lat odpowiedzialności z tytułu "niezgodności towaru z umową" (dawnej rękojmi
    w tym przypadku) to reguła, która może dawać sprzedawcom nieźle po kieszeni w
    przypadku gdy producenci nie chcą dać gwarancji dłuższej niż 1 rok. Ponieważ okres
    roszczeń z tyt. rękojmi miedzy przedsiębiorcami wynosi 1 rok , a miedzy
    przedsiębiorcą a konsumentem 2 lata ( z zastrzeżeniem sprzedaży rzeczy używanej,
    przy której strony mogą umowic sie do ograniczenia odpowiedzialności do 1 roku).
    Wczoraj byłem świadkiem jak nieudolnie przedsiębiorca sprzedający konsumentowi
    komputer próbował uniknąć 2 letniej odpowiedzialności i obowiązkowego spisania
    umowy:
    1. faktury "porozbijał tak, by żadna nie opiewała na kwote 2000 zł bo wtedy ma obow
    spisywać pisemną umowe
    2. Na jednej fakturze wyszczegolnil tylko te przedmioty na ktore producent dal mu
    gwarancje 1 roku i "po chamsku" przybił na niej pieczątke z klauzulą że rzeczy te
    (de facto nowe) są używane i strony umowiły się co do rocznego ograniczenioa
    odpowiedzialności:-)
    3. Za tą samą rzecz na którą była 1 roczna gwarancja pobrał dodatkowe pieniądze za
    przedłużenie gwarancji, co praktycznie nie miało sensu bo odpowiedzialności
    ustawowej nie mógł ograniczyć
    Tak wyglądają polskie realia!!!!!!
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 7. Data: 2003-01-29 22:34:24
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    tylko sprzedawcy końcowego, który sprzedaje konsumentowi. Między sprzedawcą a nabywcą
    rzeczy przeznaczonej do dalszej odsprzedaży - ustawowo tylko 1 rok.

  • 8. Data: 2003-02-01 18:53:04
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > gwarancji dłuższej niż 1 rok. Ponieważ okres roszczeń z tyt. rękojmi miedzy

    O ile w ogóle jakaś rękojmia jest...
    A nawet jeśli nie, to sprzedawca ma szansę coś uzyskać:
    "Art. 12. 1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z
    niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
    któregokolwiek z
    poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania
    towar był niezgodny z
    umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej
    stosuje się przepisy
    Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.

    2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem
    sześciu miesięcy; staje
    się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w
    dniu, w którym
    sprzedawca obowiązany był to uczynić."

    KG