  • Date: Tue, 03 Aug 2004 19:45:23 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Granica działki a stary dom?

    On 03/08/2004 11:19, ms wrote :
    > Witam
    > Wkrótce geodeta będzie wyznaczał granice mojej działki. Trochę sporne jest
    > położenie mojego 70-cio letniego domu, gdzie on wypadnie - na mojej, czy
    > sąsiada działce. Jakie kosekwencje i
    > rozwiązania mogą być w tym drugim przypadku?
    > Czy granica może przebiegać np. po ścianie domu z oknami?
    > Oczekuję opinii, pozdrawiam.
    > Maarek

    Z Kodeksu Cywilnego:

    Art. 151. Jeżeli przy wznoszeniu budynku lub innego urządzenia
    przekroczono bez winy umyślnej granice sąsiedniego gruntu, właściciel
    tego gruntu nie może żądać przywrócenia stanu poprzedniego, chyba że bez
    nie uzasadnionej zwłoki sprzeciwił się przekroczeniu granicy albo że
    grozi mu niewspółmiernie wielka szkoda. Może on żądać albo stosownego
    wynagrodzenia w zamian za ustanowienie odpowiedniej służebności
    gruntowej, albo wykupienia zajętej części gruntu, jak również tej
    części, która na skutek budowy straciła dla niego znaczenie gospodarcze.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed