  • 1. Data: 2003-06-06 09:35:14
    Temat: Grafolog
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Witam.
    Mam pracownika, co do którego mam pewność,
    że wystawiał faktury przelewowe na nie istniejącą firmę i zarabiał na tym
    oszustwie.
    Ekspertyza grafologa wskazuje na to, że najprawdopodobniej podpisywał "za
    odbiorcę".
    Jednak Pan prokurator twierdzi, że taki dowód jest "do wybrnięcia" przez
    niego.

    Pytanie moje brzmi:
    Jak to jest w praktyce z dowodem w postaci ekspertyzy grafologa?

    jakub

  • 2. Data: 2003-06-06 16:34:50
    Temat: Dowód - Grafolog.
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Bardzo zależy mi na Państwa pomocy.
    Pracownik ten wystawił ponad 30 dużych faktur,
    na tą firmę i wiem, że ma pieniądze, żeby je oddać.
    Prawdopodobnie - z racji zadłużeń w wysokości około połowy
    kwoty na którą opiewają te faktury - będę musiał zamknąć firmę.
    Spłata zadłużeń pochłonie wszystkie fundusze firmy,
    bez których nie da się jej prowadzić.
    Tak że jestem "pod murem"

    Proszę o radę, lub chociaż jakieś żródło
    z którego mógłbym się o tym temacie czegoś dowiedzieć.

    Jakub

  • 3. Data: 2003-06-06 17:48:18
    Temat: Re: Grafolog
    Od: "Arctor" <b...@N...gazeta.pl>

    Witam!!

    Opinia grafoanalityka (jak i opinie innych biegłych) nie jest wiążąca i sąd
    może ale nie musi jej uznać. W uzasadnieniu wyroku powinny być jednak
    wskazane powody nieuwzględnienia stanowiska i biegłego. Może to być również
    podstawa apelacji.

    Arctor

  • 4. Data: 2003-06-06 18:18:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To może najpierw zapytaj prokuratora, na jakiej podstanie uważa, że dowód
    ten może zostać podważony. Może nie chodzi o samą opinię grafologa, tylko o
    jakieś inne aspekty. Nie znam szczegółów sprawy. Może chodzi o to, że facet
    może się tłumaczyć, że z jakiegoś powodu miał prawo podpisać te faktury?

    Zresztą, jak rozumiem z Twojego enigmatycznego postu, to on wystawiał
    faktury, na podstawie których Ty, albo inny Twój pracownik przelewał na
    jakieś tam konto pieniądze, przy czym faktury te były z sufitu. No to ja bym
    przede wszystkim wychodził od osób, które pobrały te pieniądze z tamtego
    konta. Skoro faktury są trefne, to prokurator ma pełne podstawy do uchylenia
    tajemnicy bankowej i ustalenia osób, które się wzbogaciły. Może się okazać
    to o wiele łatwiejszą drogą, niż szukanie sprawcy sporządzenia samej
    faktury. Gość może powiedzieć, że mu kazałeś i tyle. A podpisał fakturę za
    odbiorcę, bo mu się nie chciało szukać odbiorcy.

  • 5. Data: 2003-06-06 18:31:49
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Ekspertyza grafologa wskazuje na to, że najprawdopodobniej podpisywał "za
    > odbiorcę".

    masz tu przyklad ekspertyzy "prawdopodobnej".mamy tu bowiem do czynienia z
    opinia prawdopodobna w kierunku pozytywnym. /mala poprawka, osoba, ktora w
    tym przypadku badala pismo, to nie grafolog, lecz biegly pisma. to tak na
    marginesie./ Opinia bieglego jest dowodem, podlega - jak kazdy inny dowod -
    swobodnej ocenie sadu.w tym przypadku, jaki podales - jesli to tylko jedyny
    dowod /opinia bieglego/ - bedzie ciezko.dlatego, ze opinia jest
    prawdopodobna.. jest to pewna poszlaka wskazujaca, ze to moze byc sprawca. z
    twojej informacji mozna wnioskowac, ze jestes strona. mozesz zlozyc wniosek
    dowodowy o powolanie kolejnego bieglego z zakresu badan pisma recznego.

    pozdr
    ssj5

  • 6. Data: 2003-06-06 18:59:03
    Temat: Odp: Grafolog
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Dziękuję.

    Wprowadziłem (nieświadomie) grupę w błąd używając słowa "prawdopodobnie".
    Grafolog wydał ekspertyzę mówiącą, iż wszystkie faktury zostały przez niego
    podpisane.
    Badano jego pismo (moje zresztą też) i taki był wynik (po13 m-cach!).
    On nadal (w/g prokuratora) twierdzi, że tego nie podpisywał.
    I prokurator (z jakiegoś niezrozumiałego dla mnie powodu)
    zastanawia się, czy mu w ogóle postawić ten zarzut.
    Być może nie przyznaje się, bo ma wyrok "w zawieszeniu" za podobną sprawę.
    Sam nie wiem co sądzić o tej sytuacji...

    Jakub

  • 7. Data: 2003-06-06 19:02:35
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Dziękuję.

    "Opinia grafoanalityka (jak i opinie innych biegłych) nie jest wiążąca i sąd
    może ale nie musi jej uznać. "

    Z jakiegoś powodu prokurator zastanawia się,
    czy w ogóle postawić mu ten zarzut.
    (Mimo ekspertyzy)

    Jakub

  • 8. Data: 2003-06-06 19:05:39
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Grafolog wydał ekspertyzę mówiącą, iż wszystkie faktury zostały przez
    ^^^^^^^^
    /biegły pisma - oki?:-)))/

    >niego podpisane.

    czyli jest opinia kategoryczna. nie zmienia to postaci rzeczy, ze sad nadal
    traktuje ja jako jeden z dowodow, ktore swobodnie ocenia. ale w przypadku
    takiej opinii szala przechyla sie na twoja strone. jako strona w
    postepowaniu masz szereg uprawnien. powinienes zostac o nich pouczony,
    jesli nie- wal na priv'a to ci pdoesle uprawnienia. mozesz poczekac do
    ostatecznej decyzji prokuratora. zostaniesz - jako strona - o niej
    powiadomiony.jesli ta decyzja nie bedzie cie satysfakcjonowala/ np
    prokurator nie skieruje aktu oskarzenia do sadu/ mozesz skladac zazalenie na
    postanowienia prokuratorskie.
    pozdr
    ssj5