  • 1. Data: 2009-05-13 14:27:25
    Temat: Darowizna a zachowek
    Od: "Michal Gorski" <m...@g...pl>

    Witam serdecznie !

    W 1992 roku zmarła mama i ojciec do końca swoich dni mieszkał sam.
    W roku 1996 lub 1997 ojciec wykupił mieszkanie w spółdzielni na własność.
    W roku 1997 zapisał to mieszkanie młodszemu synowi (mojemu bratu) i jest na
    to dokument w postaci aktu notarialnego.
    W roku 2007 ojciec zmarł nie pozostawiając testamentu a brat zaraz po
    pogrzebie mieszkanie sprzedał zabierając wszystko z mieszkania dla siebie.
    Czy w tej sytuacji należy mi się zachowek i w jakiej wysokości? Czy należy
    mi się jakaś część lub równowartość z tego co było po rodzicach w
    mieszkaniu?
    Z poważaniem
    Michal

  • 2. Data: 2009-05-14 18:17:39
    Temat: Re: Darowizna a zachowek
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Gorski wrote:
> [...]
    > Czy w tej sytuacji należy mi się zachowek i w jakiej wysokości? Czy należy
    > mi się jakaś część lub równowartość z tego co było po rodzicach w

    tak,
    gdyby nie bylo tej darowizny, to wowczas polowa mieszkania przypadlaby
    tobie. W ramach zachowku masz prawo umpomniec sie o polowe tego co byc
    dostal, czyli o rownowartosc 1/4 mieszkania minus to co ewentualnie ty
    dostales ekstra od ojca.
    Na upomnienie sie o zachowek masz 3 lata, wiec 2/3 juz przelecialo.

  • 3. Data: 2009-05-14 21:24:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > gdyby nie bylo tej darowizny, to wowczas polowa mieszkania przypadlaby
    > tobie. W ramach zachowku masz prawo umpomniec sie o polowe tego co byc

    Pod warunkiem, ze darowizna nastapila w ciagu 10 lat przed otwarciem
    spadku. Jak sie te lata liczy, do konca roku czy od daty do daty?

    MJ

  • 4. Data: 2009-05-15 03:54:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > Pod warunkiem, ze darowizna nastapila w ciagu 10 lat przed otwarciem
    > spadku. Jak sie te lata liczy, do konca roku czy od daty do daty?

    Coś się zmieniło? Nie było tego ograniczenia czasowego OISO?

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-15 07:43:06
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    spp <s...@o...pl> writes:

    > Coś się zmieniło? Nie było tego ograniczenia czasowego OISO?

    Mozliwe, ze cos pomylilem.

    MJ

  • 6. Data: 2009-05-15 12:25:29
    Od: m...@g...pl

    Witek a jest jakis artykul na to?

  • 7. Data: 2009-05-15 15:01:05
    Od: kuba <j...@g...com>

    Michal Jankowski pisze:

    > Mozliwe, ze cos pomylilem.
    >
    > MJ

    Wiedziałeś, że dzwoni, ale nie w którym kościele :) 994 KC o tym mówi.
    A termin się liczy normalnie: od daty do daty

    pozdrawiam
    kuba

  • 8. Data: 2009-05-15 21:10:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>