  • 1. Data: 2004-03-30 08:56:01
    Temat: Fundusz remontowy
    Od: Zgierzanin <a...@...pl>

    Witam serdecznie,

    Mam pytanie dotyczace wyodrebnionego FR. Czy zgodna z prawem jest
    uchwala wspolnoty mieszkaniowej (ok 90 lokatorow, 9% gimna) w zwiazku
    z ktora Zarzad czesc srodkow ( 1.5 roczna czesc funduszu) przeznaczyl
    na splacenie dlugu wobec dostawcy ciepla.
    Uwazam, ze nie, oczywiscie jesli zalozyc ze lokatorzy dokonywali
    odliczen na cele mieszkaniowe (PIT/D czesc D.5.) od podatku w zeznaniu
    rocznym.

    Czy mam racje ?
    Jesli tak, to co zrobic by zminimalizowac sankcje karne ?

    --
    Pozdrowienia,
    Zgierzanin

  • 2. Data: 2004-03-30 18:52:08
    Temat: Re: Fundusz remontowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Zgierzanin" <a...@...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > Uwazam, ze nie, oczywiscie jesli zalozyc ze lokatorzy dokonywali
    > odliczen na cele mieszkaniowe (PIT/D czesc D.5.) od podatku w zeznaniu

    Moim zdaniem tak. Skoro to fundusz remontowy, to chocby z przyczyn o
    których napisales (podatek) powinien byc przeznaczony na remonty. Po za
    tym fundusz remontowy stworzono pewnie uchwala walnego zgromadzenia i
    zarzad nei moze sobie nagle tego zmienic, bo przekracza swoje uprawnienia.

    > Jesli tak, to co zrobic by zminimalizowac sankcje karne ?

    Kogo? Mieszkancy dostali zaswiadczenia, ze to idzie na remonty, wiec moga
    nie wiedziec, ze poszlo na co innego. Zarzad moim zdaniem przekroczyl
    uprawnienia. Na moja znajomosc rzeczy, to taki numer moglo by ewentualnie
    walne zgromadzenie zrobic. Zarzad nie, bo nie ma do tego uprawnien. On ma
    realizowac uchwaly walnego.

  • 3. Data: 2004-03-31 06:20:46
    Temat: Re[2]: Fundusz remontowy
    Od: Zgierzanin <a...@...pl>

    Witaj Robert,

    Dziekuje za Twoj glos.

    W Twoim liście datowanym 30 marca 2004 (20:52:08) można przeczytać
    odpowiedz na zadane przeze mnie pytanie :

    RT> Moim zdaniem tak. Skoro to fundusz remontowy, to chocby z przyczyn o
    RT> których napisales (podatek) powinien byc przeznaczony na remonty.

    Dla mnie to wrecz bezdyskusyjne ale jak sie okazuje wiekszosc
    (kwalifikowana) wlascicieli zdecydowala (podjela uchwale) by
    postapic jw. I tu jest pies pogrzebany bo coz z tego ze tlumacze ze to
    niezgodne z prawem ? Ze istnienieje stawy (o podatku od osob
    fizycznych) a wiec akt wyzszego rzedu i nie wolno sobie byle uchwala
    zmieniac tego prawa.

    RT> Po za tym fundusz remontowy stworzono pewnie uchwala walnego
    RT> zgromadzenia i zarzad nei moze sobie nagle tego zmienic, bo
    RT> przekracza swoje uprawnienia.

    W naszej wspolnocie, ze wzgledu na to ze nie jest to az tak wielka
    wspolnota nie ma wladz w rodzaju WZ a jak pisalem decyzje podjeli
    glosujacy ZA . Zarzad (spoleczny, wybrany sposrod grona wlascicieli)
    tlumaczy ze wykonal "jedynie" uchwale, choc tak naprawde tresc uchwaly
    to on zaproponowal i przedstawil na zwolanym przez siebie zebraniu (na
    ktorym, co zaluje nie moglem wowczas byc)
    Teraz nie przyjmuje do wiadomosci ze niezgodnej z prawem.
    I to jest problem bo Ci ludzie odporni sa na wiedze i nie przyjmuja
    pewnych oczywistosci (ze istnieje prawo ktorego zmieniac nie wolno)
    i w sumie szkoda by bylo by spolecznicy mieli za swoja, jak by nie
    bylo, ciezka prace byli karani. Z drugiej strony dziwi mnie ze upiera
    sie przy swoim, zamiast skonsultowac temat i np zmienic stan rzeczy
    (zebranie, nowa uchwala) a "wyrzadzone szkody" (wobec skarbowki)
    naprawic (przywrocic stan prawa, poddac sie ew. osadowi pana
    naczelnika itd itp) a oni brna w to a przeciez US mam 5 lat na to by
    dokonac kontroli, zas ew odsetki i kary, wiadomo jak pieknie rosna.

    RT> Kogo? Mieszkancy dostali zaswiadczenia, ze to idzie na remonty, wiec moga
    RT> nie wiedziec, ze poszlo na co innego.

    No wlasnie wiedza, bo przeciez to oni podjeli uchwale. Coz z tego ze
    wielu z nich nie bylo na zebraniu, gdy podejmowano uchwale. Byli
    wlasciwie poinformowani o zebraniu i mieli mozliwosc sie wypowiedziec.
    A coz zrobic z tymi co byli przeciw skoro ich glos nie ma znaczenia bo
    tresc uchwaly zostala przeglosowana ? Czy oni tez zlamali prawo ?

    RT> Zarzad moim zdaniem przekroczyl uprawnienia.

    No o tyle, ze zaproponowal taka a nie inna uchwale. Jednak to
    wlasciciele (choc jednak czesc osob bylo przeciw) zdecydowali
    o tym by srodki FR przeznaczyc na splate zadluzenia wobec dostawcy
    ciepla. A wiec to oni zdecydowali by postapic niezgodnie z prawem.

    Kochani, podpowiedzcie jakies rozwiazanie ! Czy rzeczywiscie jedyna
    mozliwoscia jest zaskarzenie uchwaly do Sadu ? Nnno tak ale minal juz
    ponad rok od jej podjecia ? Protokol z tamtego zebrania dostalem
    dopiero po 10 miesiacach, bo po prostu nie chciano mi go udostepnic,
    zas uchwaly, zaraz po jej uchwaleniu nie dostarczono lokatorom ...

    Z drugiej strony, dosc niesmacznym dla mnie byloby scigac spolecznikow
    po sadach ... I coz ja biedny mam uczynic ? :(

    --
    Pozdrowienia,
    Zgierzanin

  • 4. Data: 2004-03-31 08:45:31
    Temat: Re: Re[2]: Fundusz remontowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zgierzanin" <a...@...pl> napisał w wiadomości

    Prawo złamał zarząd. Skoro uchwalono coś niezgodnego z prawem, to miał dwa
    wyjścia. Albo próbować przekonać zgromadzenie, że tak się nie da. Albo
    uchwałę taka przez sąd obalić. Teraz to zarząd odpowie w wypadku kontroli
    skarbówki za skutki, a nie zgromadzenie.

  • 5. Data: 2004-04-01 07:07:30
    Temat: Re[4]: Fundusz remontowy
    Od: Zgierzanin <a...@...pl>

    Witaj Robert,

    W Twoim liście datowanym 31 marca 2004 (10:45:31) można przeczytać:

> [...]

    RT> uchwałę taka przez sąd obalić. Teraz to zarząd odpowie w wypadku kontroli
    RT> skarbówki za skutki, a nie zgromadzenie.

    Tez tak uwazam, jako ze to Zarzad zwolal zebranie i to Zarzad
    rekomendowal takie rozwiazanie, zapewne w konsultacji z dyplomowanym
    zarzadca ktory pelni u nas funkcje administratora, choz twierdzi ze
    zarzadca nie jest ( dziwne to dla mnie). Ciekawe jednak, czy US moze
    nie zachciec ukarac lokatorow, ktorzy glosowali na ZA przekazaniem
    tych srodkow na inne cele niz zadeklarowali to w zeznaniu rocznym ?
    Twierdzac np ze to byla ich wolna wola, decyzja, na ktora Zarzad nie
    mial wplywu, choc Ci zapewne na swoja obrone beda mogli podniesc fakt
    ze swoim autorytetem (i autorytetem administratorki) mogl ich
    wprowadzic w blad. Jasne ze Ci ktorzy glosowali PRZECIW lub Ci ktorzy
    byli nieobecni sa wytlumaczeni i wowczas rzeczywiscie US moze chciec
    ukarac Zarzad.
    Najgorsze jednak ze sprawa jest nie do odkrecenia choc uwazam ze do
    zminimalizowania gdyby poddac sie dobrowolnej karze (z tego co weim w
    US taka instytucja jest dosc powszechnie stosowana) no i podawac jako
    wytlumaczenie wprowadzenie w blad przez Zarzad.

    Jak myslicie, warte to funta klakow ? Czy tez moze zaproponujecie
    jakies lepsze wytlumaczenia ktore skarbowka by mogla "lyknac"?

    --
    Pozdrowienia,
    Zgierzanin

  • 6. Data: 2004-04-02 19:32:51
    Temat: Re: Re[4]: Fundusz remontowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zgierzanin" <a...@...pl> napisał w wiadomości

    Nie można nikogo ukarać za takie, czy inne głosowanie. Pomijając kwestie
    dowodowe, czyli z reguły fakt, ze pewnie w protokole jest napisane, że
    "za" głosowało 10 osób, a "przeciw" 5, co nijak nie pozwala na ustalenie
    tożsamości potencjalnych sprawców, to jak już pisałem Zarząd jest
    odpowiedzialny za dopilnowanie zachowania prawa.

    No przecież tacy członkowie wspólnoty mogli by na przykład uchwalić, że
    zarząd ma podpalić blok. Czy to zwalniało by zarząd z odpowiedzialności za
    podpalenie? Jak n pisałem prawo spółdzielcze przewiduje mechanizmy
    związane ze stwierdzeniem przez zarząd, że uchwała jest niezgodna z
    prawem.