  • 1. Data: 2002-12-22 13:53:13
    Temat: Fundacja
    Od: "Garbus" <g...@N...gazeta.pl>

    Chciałbym założyć fundację. Wszystie sprawy formalne już sobie przejrzałem,
    nie mogę jednak znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

    1) Czy będąc fundatorem i jednocześnie (jedynym) członkiem zarządu mogę
    samemu sobie zlecać pracę w ramach prowadzonej przez fundację działalności
    (gospodarczej)? (nie chodzi o pracę fikcyjną, ale o rzeczywiste wykonanie
    zlecenia)

    2) Jakie jest prawne umocowanie członka zarządu: jest to funkcja społeczna
    czy może być etat? Jakie koszty (ubezpieczenie społeczne itp.) wiążą się z
    każdym z rozwiązań?

    Gdyby ktoś wiedział, za odpowiedź z góry dziękuję, zresztą pewnie będę miał
    jeszcze jakieś pytania.
    Pozdrawiam
    Garbus

  • 2. Data: 2002-12-23 11:56:47
    Temat: Re: Fundacja
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Sun, 22 Dec 2002, Garbus wrote:
    [...]
    >+ 1) Czy będąc fundatorem i jednocześnie (jedynym) członkiem zarządu mogę
    >+ samemu sobie zlecać pracę w ramach prowadzonej przez fundację działalności
    >+ (gospodarczej)?

    Zeznaję że nie wiem jak jest przy fundacji, ale w przypadku samej
    działalności gospodarczej w postacji spółki jednoosobowej interpe-
    tacja 'podatkowa' była taka: przy umowie zawartej z samym sobą
    wypłacone wynagrodzenie nie jest kosztem.
    Po polsku:
    - w przypadku spółki gospodarczej można tak zrobić
    - podatek dochodowy zostanie zapłacony podwójnie :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-29 16:04:59
    Od: kidprotect <f...@k...pl>

    On Sun, 22 Dec 2002 13:53:13 +0000 (UTC) "Garbus" <g...@N...gazeta.pl>
    wrote:

    > 1) Czy będ?c fundatorem i jednocze?nie (jedynym) członkiem zarz?du mogę
    > samemu sobie zlecać pracę w ramach prowadzonej przez fundację działalno?ci
    > (gospodarczej)? (nie chodzi o pracę fikcyjn?, ale o rzeczywiste wykonanie
    > zlecenia)

    Prawnie rzecz ujmujac nie widze przeciwskazan - fundacja ma osobowosc prawna,
    jest wiec osobnym podmiotem (w odroznieniu od dzialalnosci gospodarczej). Nie
    zmienia to faktu, ze musisz liczyc sie z koniecznoscia solidnego wyjasnienia w
    Urzedzie Skarbowym, Sadzie i ministrowi wlasciwemu do nadzoru nad Twoja
    fundacja (wskazujesz go w statucie). Ale prawnie rzecz ujmujac to nie ma do
    czego sie przyczepic.

    > 2) Jakie jest prawne umocowanie członka zarz?du: jest to funkcja społeczna
    > czy może być etat? Jakie koszty (ubezpieczenie społeczne itp.) wi?ż? się z
    > każdym z rozwi?zań?

    To jakie jest umocowanie czlonka zarzadu zalezy od statutu i decyzji
    fundatora. Na ogol jest tak, ze wg statutu fundator lub organ nadzorczy
    wewnatrz fundacji (np. Rada) podejmuje decyzje o sposobie i warunkach
    zatrudnienia czlonkow zarzadu. Moga oni byc zatrudnieni na etat albo dzialac
    spolecznie. Oba warianty sa dopuszczalne. W przypadku dzialalnosci spolecznej
    nie ma zadnych kosztow, bo nie ma umowy o prace, nie ma wiec ZUSu, itp. Przy
    zatrudnieniu na etat - na zasadach ogolnych.

    Pozdrowienia,
    Jakub Spiewak

    --
    Fundacja Kidprotect - swiat przyjazny dzieciom
    www.kidprotect.pl f...@k...pl