  • 1. Data: 2003-11-02 13:16:10
    Temat: Fotografie
    Od: "Piotr Serwin" <l...@n...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów!
    Mam pewien problem.W ubiegłym roku uczęszczałem do Liceum
    Katolickiego.Działałem w samorządzie itp.
    Jednakże gdy moi rodzice popadli w konflikt z dyrekcją szkoły o kwesteie
    finansowe (zatajano na co szły pieniądze z czesnego) stosunke szkoły
    diametralnie się zmienił.
    Od lutego 2003 roku jestem uczniem inej szkoły.Lecz w/w szkoła katolicka
    wykorzystuje w folderach,na stronie internetowej,na gazetkach ściennych moje
    fotografie.Są to fotki na których widać mnie wyraźnie niekiedy w
    towarzystwie dyrekcji,szkolnych gości itp.
    Mnie się to nie podoba.Chciałbym aby te fotografie jak najszybciej zniknęły
    gdzyż nie życzę sobie aby moja postać widniała na stronach www itp.
    Czy mogę żądać od dyrekcji szkoy usunięcia zdjęć,ew.zamazania mojej postaci
    na fotografiach na których jestem ?
    Jak mogę to robić,jak to uzasadniać ?
    Będe wdzięczny za wszelkie porady

    Pozdrawiam Szanowch Grupowiczów
    Piotr Serwin

  • 2. Data: 2003-11-02 15:33:21
    Temat: Re: Fotografie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kwestię ochrony wizerunku opisuje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych. proponuję jej lekturę, choć ważnym w tym
    wypadku jest zaledwie jeden artykuł, a to 81, zgodnie z którym
    "rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza."

    No i teraz powstaje problem, czy obiektem zdjęcia byłeś Ty, czy też
    impreza. To ewentualnie może podlegać ocenie sądu. Jeśli są to zdjęcia
    zatytułowane na przykład "Nasza szkoła" i Ty akurat znalazłeś się w
    obiektywie, bo przechodziłeś korytarzem, to niestety nic nie zdziałasz.
    Jeśli jest to zdjęcie zatytułowane "Przewodniczący samorządu uczniowskiego
    z ..." no to faktycznie w mojej ocenie masz jakieś szanse usunięcia tych
    zdjęć, bowiem do ich publikacji może być wymagana Twoja, a w zasadzie z
    uwagi na to, że pewnie jesteś nieletni Twoich rodziców zgoda. Tym bardziej
    w mojej ocenie wymagana byłaby taka zgoda, gdyby w materiałach reklamowych
    na przykład podpierano się jakoś Twoimi rodzicami (bo pewnie Ty sam - ni
    obraź się - jeszcze jakiej tam powszechnie znanej osoby nie stanowisz).
    Czyli umieszczono twoje zdjęcie na zasadzie "Syn Kowalskiego jest również
    naszym uczniem". Coś więcej mógłbym ewentualnie napisać, gdybyś podał
    adres do tej strony, bym mógł ją obejrzeć.

    Ewentualnie zastanawiam się, czy funkcja przewodniczącego samorządu
    uczniowskiego nie podpada już pod "osoby powszechnie znane". Sama ustawa
    tego nie precyzuje, jak bardzo ma to być osoba powszechnie znana.
    Przejrzawszy orzecznictwo sądów w takich sprawach nie znalazłem przypadku,
    by się na ten temat wypowiadano. Moim zdaniem powszechna znajomość w
    środowisku, dla którego jest przeznaczona publikacja może wystarczyć.
    Osobiście skłaniam się ku tezie, że ponieważ jednym z zadań
    przewodniczącego samorządu jest reprezentowanie uczniów przed organami
    szkoły i nie tylko, więc nie może on mieć pretensji o publikowanie jego
    wizerunku, o ile ma to związek z reprezentowaniem szkoły. W końcu mogłeś
    nie wyrazić zgody na wybór na przewodniczącego samorządu. No przynajmniej
    jak ja się w coś takiego bawiłem dziesiąt lat temu :-)), to taki zapis w
    regulaminach był i wydaje mi się, że pewnie do dziś jakoś rażąco ta
    funkcja się nie zmieniła.

    Jak znam życie, to oczywiście zażądać możesz, ale gdyby doszło do
    jakiejkolwiek rozprawy to przegrasz. Jedyną szansą wygranej widzę w tym,
    że szkoła nie będzie chciała wikłać się w spór prawny z powodu bzdury i
    dla tzw. "świętego spokoju" zadośćuczyni Twojemu żądaniu. Zważ, że Twoja
    zgoda może być wyrażona w dowolny sposób. Niekoniecznie na piśmie. W
    sumie, gdy powstawały te foldery to nie protestowałeś, no a przynajmniej
    nic o tym nie piszesz. Gdybyś zaprotestował od razu, to ewentualnie może
    by była jakaś szansa, ale nie teraz. Teraz każdy sąd uzna, że zgodę
    dorozumianą wyraziłeś, choćby pozując na tych zdjęciach.

    Jeśli nawet sąd by się przychylił do Twojego wniosku i polecił
    zaprzestanie używania Twojego wizerunku, to prawdopodobnym jest, że
    kosztami tych zmian zostałbyś obciążony Ty czy też Twoi rodzice. Dla tego,
    że nie zaprotestowałeś od razu, więc zasadnym jest domniemanie, że
    wyrażałeś na to zgodę, a jedynie teraz zmieniasz zdanie. A taka zmiana,
    jeśli zostanie uznana za wiążącą, spowoduje jednak konieczność naprawienia
    wynikłej stąd szkody (vide art. 415 kc). W konsekwencji mogą zażądać
    zapłaty za wydrukowanie nowych ulotek, folderów czy też zmiany stron
    internetowych. W sumie nie będzie pewnie większym problemem powtórzyć
    sesję zdjęciową, tym razem z udziałem aktualnego przewodniczącego. Kwestią
    otwartą pozostają koszty tych manipulacji.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-11-02 20:08:29
    Od: "Piotr Serwin" <l...@n...pl>

    Serdecznie dziękuję za wyczerpujące informacje na interesujcy mnie temat.

    Pozdrawiam
    Piotr Serwin

  • 4. Data: 2003-11-02 22:27:09
    Temat: [ot] Re: Fotografie
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Przejrzawszy orzecznictwo sądów w takich sprawach
    [ciach]

    Takie mam pytanie nie zwiazane z tematem - jak przegladasz orzecznictwo
    sadow? Czy jest to dostepne w internecie za darmo, jakies platne serwisy
    prawnicze, czy raczej sie trzeba udac do jakiejs biblioteki?

  • 5. Data: 2003-11-03 08:54:13
    Temat: Re: [ot] Re: Fotografie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    LEX I LEX POLONICA. W wyjątkowych przypadkach, gdy mi na czymś zależy albo
    wiem, że jakieś potrzebne orzeczenie jest to wchodzę na
    http://www.sn.gov.pl ale tam czasami trudno się połapać.