  • 1. Data: 2008-08-01 23:59:46
    Temat: Faktura VAT
    Od: "wodzo" <w...@o...pl>

    WItam,
    jak od strony prawnej wyglada taka sytuacja:
    Pewna firma miała filie w mojej okolicy. Dokonywałem w niej zakupów zawsze
    za gotówkę. Pewnego razu zapłaciłem fakturę, ale nie dostałem pokwitowania
    (kwota 160 zł). Faktura opisana jako gotówkowa, z terminem dostawy i zapłaty
    na ten sam dzień. Filię zlikwidowali i teraz z głownej firmy wzywają do
    ponownej zapłaty. Twierdzą że nie mogą wyjaśnić sytuacji (rozworzący towar
    nakradł kasy bo wiedział że i tak straci pracę), bo filia juz nie
    istnieje.Jak to wygląda od strony prawnej?

    Pozdrawiam
    wodzo

    PS. Swoją drogą po zbadaniu tematu i relacji środowisk małych
    przedsiębiorstw to takie praktyki (od strony firm dostarczających towar) są
    dość częstym zjawiskiem.

  • 2. Data: 2008-08-02 00:50:11
    Temat: Re: Faktura VAT
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    wodzo pisze:

> [...]
    > zawsze za gotówkę. Pewnego razu zapłaciłem fakturę, ale nie dostałem
    > pokwitowania (kwota 160 zł). Faktura opisana jako gotówkowa, z terminem

    No to dostałeś pokwitowanie w formie faktury.

    Co innego, jakby to była jakaś pro forma albo przelewowa z odroczonym
    terminem. Ale jak masz gotówkową, to niech spadają.

    Z ciekawości - jak stara ta faktura?

    > Filię zlikwidowali i teraz z głownej
    > firmy wzywają do ponownej zapłaty.
    > Twierdzą że nie mogą wyjaśnić sytuacji

    A co ciebie obchodzą ich problemy, hmm? ;)

  • 3. Data: 2008-08-02 05:11:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    > terminem. Ale jak masz gotówkową, to niech spadają.
    >
    > Z ciekawości - jak stara ta faktura?

    > A co ciebie obchodzą ich problemy, hmm? ;)

    Niedawno w gazecie prawnej opisywana była sytuacja: facet dostawał
    faktury gotówkowe, które miały termin płatności 7 dni. Płacił gotówką od
    razu, ale nie dostawał pokwitowania. Po pewnym czasie wystawca zaczął
    domagać się zapłaty. Odbiorca przegrał w sądzie w dwóch instancjach.
    Jeśli na fakturze jest napisane: płatność gotówką, tym bardziej jeśli
    jest wyznaczony termin (7 dni, tego samego dnia itp.) to nie wynika z
    tego, że faktura została zapłacona.

    Zatem przy tego typu fakturach należy się domagać pokwitowania
    zapłaty, lub umieszczenia na fakturze prawidłowego napisu "zapłacono
    gotówką".

    Fakt, że faktura ma sposób płatności jako gotówkowy, nie oznacza, że
    została zapłacona.

    Podsumowując: pytający w tym wątku ma spore szanse na przegranie
    przed sądem, jeśli faktury się nie przedawniły.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-08-02 07:08:20
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 02 sierpień 2008 02:50
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <b...@n...lechistan.com>):

    > No to dostałeś pokwitowanie w formie faktury.

    A jest na fakturze ,,Zapłacono gotówką''?
    A jest na fakturze podpis sprzedawcy?

    Jak nie, to dość średnio dostał pokwitowanie.

    --
    Tristan

  • 5. Data: 2008-08-02 07:21:35
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > (kwota 160 zł). Faktura opisana jako gotówkowa, z terminem dostawy i
    zapłaty
    > na ten sam dzień. Filię zlikwidowali i teraz z głownej firmy wzywają do

    jak nie ma napisane "zaplacono" albo "zaplacono gotowka" albo "zaplacono XXX
    zlotych" albo "pozostalo do zaplaty 0 zl" to jest w czarnej dupie i
    najpewniej przegra przed sadem.

    Icek

  • 6. Data: 2008-08-02 07:30:12
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 02 Aug 2008 09:08:20 +0200, Tristan napisał(a)
    w:<news:g71154$8o1$1@news.onet.pl>:

    > A jest na fakturze podpis sprzedawcy?

    A jest wymagany?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 7. Data: 2008-08-02 07:36:30
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Szerr pisze:
    > A jest wymagany?

    dla pokwitowania - raczej tak

    KG

  • 8. Data: 2008-08-02 08:04:17
    Od: "andreas" <a...@y...com>

> [...]
    > XXX
    > zlotych" albo "pozostalo do zaplaty 0 zl" to jest w czarnej dupie i

    Ja bym raczej obstawiał, że to wystawca faktury przegra.
    Słowo "gotówka" na fakturze generuje w domyśle wpłynięcie do kasy wystawcy.
    KP i KW są wewnętrznymi dokumentami, których odbierający fakturę nie
    potrzebuje.
    Raz mój kontrahent zmienił księgowość w celu uporzadkowania burdelu i ta
    nowa chciała ode mnie ponownie kasy bo nie znalazła żadnych dowodów wpłaty
    do ich kasy tylko faktury z tekstem "Sposób płatności: gotówka".
    Powiedziałem im, że mnie ich śmieszne kwitki nie interesują i żeby spadali
    na drzewo. Po chwili bulgotania tak zrobili.
    Ja na swoich fakturach mam ustawiony automatycznie sposób płatności przelew
    i wtedy w razie wątpliwości to klient musi udowadniać, że przelał, albo
    zapłacił gotówką.

    --
    andreas

  • 9. Data: 2008-08-02 08:57:23
    Od: "wodzo" <w...@o...pl>

    > No to dostałeś pokwitowanie w formie faktury.
    >
    > Co innego, jakby to była jakaś pro forma albo przelewowa z odroczonym
    > terminem. Ale jak masz gotówkową, to niech spadają.
    >
    > Z ciekawości - jak stara ta faktura?

    Faktura pochodzi z kwietnia 2008 r.

    wodzo

  • 10. Data: 2008-08-02 08:58:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Aug 2008, Szerr wrote:

    > A jest wymagany?

    Pic polega na czym innym - nie ma zakazu, aby jeden papierek
    pełnił kilka fukcji.
    W szczególności f-ra czesto jednocześnie jest gwarancją,
    dowodem zapłaty, dowodem wydania (kopia f-ry), notatnikiem
    na myśli swobodne ;), miejscem do podania lokalizacji
    sklepu (wcale nie wymaganym przez przepisy podatkowe,
    w odróżnieniu od adresu wystawcy) itepe.

    No to FAKTURA nie wymaga podpisu.
    Ale Andrzej raczył wspomnieć o POKWTITOWANIU (na tym samym
    papierze).

    pzdr, Gotfryd