  • 1. Data: 2007-07-19 00:19:31
    Temat: Dziwna stacja z gazem
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy wie ktoś może jakie przepisy prawne regulują kwestię legalizacji
    dystrybutorów paliwa na stacjach? Chodzi o konkretną stację z gazem, koło
    Leclerca w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Gościu powiesił sobie na
    dystrybutorze kartkę, że tankować można tylko 10 litrów lub więcej bo tak mu
    wynika z instrukcji na dystrybutorze. Faktycznie ten dystrybutor wygląda jakby,
    delikatnie mówiąc, nie zszedł ostatnio z taśmy produkcyjnej. To być może jest
    typowe w takich małych stacjach, ale czy prywatny właściciel ma prawo wieszać
    takie świstki i czy to w ogóle jest zgodne z prawem? Pamiętam, że w dawnych
    czasach, za głębokiej komuny na stacjach (wówczas tylko benzynowych) były
    umieszczone informacje, że należy zatankować co najmniej 2 litry. Ale to był
    zupełnie inny system prawny, ponadto wtedy problemy mieli tylko użytkownicy
    motorowerów, no i chodziło o 2 litry a nie 10. Ostatnio kupowałem benzynę do
    kosiarki, zapytałem się ile można kupić najmniej a sprzedawca z uśmiechem
    odpowiedział, że tyle, ile sobie naleję, byłem mile zaskoczony. No cóż, inne
    czasy...
    No i drugie pytanie: czy ktoś w ogóle kontroluje takie małe stacje? Gdzie można
    złożyć skargę? Bo nie jestem zadowolony z zakupów (dawniejsze czasy) i braku
    rachunku (obecnie).

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2007-07-19 07:52:48
    Temat: Re: Dziwna stacja z gazem
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Czapla pisze:

> [...]
    > takie świstki i czy to w ogóle jest zgodne z prawem? Pamiętam, że w dawnych

    Niezgodnie z prawem byłoby, gdyby takiej informacji nie podał.
    Widocznie z świadectwa legalizacji Urzędu Miar wynika, że założoną
    dokładność odmierzania urządzenie wykazuje przy poborze nie mniej niż 10
    litrów jednorazowo. Nie zdziwię się, jeśli się okaże że dla
    dystrybutorów LPG minimalny pobór wynosi właśnie 10 litrów.

> [...]
    > odpowiedział, że tyle, ile sobie naleję, byłem mile zaskoczony. No cóż, inne

    No więc ten sprzedawca Cię oszukał, bo jak spojrzysz na dystrybutor to
    pewnie dojrzysz informację o minimalnej ilości jaką można pobrać z tego
    dystrybutora i wynosi ona zwykle 2 litry. Jest spora szansa na to, że
    przy nalewaniu po litrze albo Ty źle na tym wyjdziesz, albo właściciel
    stacji.

    Komuna nie ma tu nic do rzeczy - dystrybutor jest urządzeniem
    pomiarowym, które ma określoną dokładność odmierzania. Tym większą, im
    więcej się z niego pobiera na jeden raz. Wynika to z faktu, iż w chwili
    rozpoczęcia nalewania pojawia się mniejszy lub większy uchyb, związany z
    mechaniczną bezwładnością układu pomiarowego, nieszczelnością zaworów
    zwrotnych etc.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2007-07-19 08:15:21
    Od: "dentist" <d...@...pl>

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Gościu powiesił sobie na
    > dystrybutorze kartkę, że tankować można tylko 10 litrów lub więcej bo tak

    Bo tak jest. Nawet najnowszy dystrybutor w przypadku gazu ma tabliczkę
    znamionową Vmin=10dm3

    >czy prywatny właściciel ma prawo wieszać
    > takie świstki i czy to w ogóle jest zgodne z prawem?

    Jeżeli tabliczka znamionowa jest nieczytelna to ma wręcz obowiązek.

    > No i drugie pytanie: czy ktoś w ogóle kontroluje takie małe stacje?

    Oczywiscie, że kontrolują - akurat w przypadku gazu kontrola jest
    dosc skomplikowana, ale np stacje ON sam niedawno kontrolowałem.
    Szczerze się zdziwilem jak dokładne mogą być stare rozklekotane
    dystrybutory. Poza tym kazdy dystrybutor przechodzi szczegolowe
    przeglądy i okresowe legalizacje.

    Pozdrawiam
    dentist

  • 4. Data: 2007-07-19 10:17:24
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > dosc skomplikowana, ale np stacje ON sam niedawno kontrolowałem.
    > Szczerze się zdziwilem jak dokładne mogą być stare rozklekotane

    Moją czujność wzbudziły poprzednie tankowania na tejże stacji. Otóż okazało
    się, że po zatankowaniu właśnie tam sprzęt zaczynał gwałtownie dużo palić. To
    nie był pojedynczy przypadek ale średnia z kilku tankowań. Pewnego razu weszło
    nawet więcej gazu niż miał sam zbiornik (a przecież jeszcze coś w nim było
    skoro dojechałem na gazie). To było z jakieś 1,5 roku temu i wtedy przestałem
    po prostu tam tankować, bo zbiorniki są stalowe a nie gumowe. Otóż intuicyjnie
    poczułem, że to minimum 10 l ma jakiś bliżej nieokreślony związek ze wzrostem
    spalania, ale oczywiście się nie znam na fizyce gazów. Od tego czasu tankowałem
    tylko na dużych stacjach, gdzie wprawdzie było drożej, ale ogólnie wychodziło
    taniej. Niestety, ostatnio są w ogóle jakieś kłopoty z gazem i musiałem znowu
    skorzystać z tej stacji. Wyniki będę znał za parę dni, ale z jednego tankowania
    to raczej nie będą one dokładne.
    Miałem też bardzo ciekawy przypadek, że po zatankowaniu w porządnej, dużej
    stacji pojechałem w trasę. Po jakiś 150 kilometrach chciałem znowu zatankować i
    wtedy wszedł ...niecały litr. Nawet zakładając, że zawór był rozregulowany i
    były różne pompy to jak jest wtedy z tymi 10 litrami? Całe szczęście, że
    człowiek na tej stacji policzył mi za jeden litr a nie za 10 (stacja na
    wschodzie Polski).

    > Poza tym kazdy dystrybutor przechodzi szczegolowe
    > przeglądy i okresowe legalizacje.

    I dzięki Bogu! A bada się też sam gaz?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 5. Data: 2007-07-19 12:26:34
    Od: "dentist" <d...@...pl>

    > Pewnego razu weszło
    > nawet więcej gazu niż miał sam zbiornik (a przecież jeszcze coś w nim było
    > skoro dojechałem na gazie).

    Z gazem zdarzają się takie niespodzianki. Nie chcę tu teoretyzować ani
    powoływać się na prawa fizyki, ale najlepiej zapytaj taksowkarzy (czyli
    ludzi ktorzy raczej liczą się z każdym groszem jezeli chodzi o auto).
    Po pierwsze rzaden z nich nie zatankuje w upalny dzien w poludnie.
    Raczej wybiorą późną wieczorową porę, gdy jest chłodno. Można
    zaoszczędzić kilka "litrów". Piszę w cudzyslowie, bo litr to litr, ale w
    drugim
    przypadku gazu jakby więcej :)

    > Miałem też bardzo ciekawy przypadek, że po zatankowaniu w porządnej, dużej
    > stacji pojechałem w trasę. Po jakiś 150 kilometrach chciałem znowu
    > zatankować i
    > wtedy wszedł ...niecały litr.

    Też tak kiedys miałem (dokładnie zimą). Wlałem gazu do pełna, przejechałem
    300km (a tyle zazwyczaj robię na pełnym zbiorniku gazu) zajechałem na stację
    i wlałem do pełna 10 litrów... Okazało się, że komputer zawiadujący pracą
    instalacji gazowej większą część drogi wyłączał ją, przestawiając na
    spalanie
    benzyny... Ale to był błąd sterownika...

    A poza tym najlepiej tankowac tam, gdzie tankują taksowkarze (tak samo
    jak tam gdzie taryfy stoją w naprawie jest taniej, a tam gdzie stoją TIRy
    jest najlepszy przydrożny bar :). CB działa...
    A co do gazu: jak wiesz jest to mieszanka propan-butan. LPG ma okreslony
    stosunek propanu do butanu. Poniewaz zdarza się chrzczenie gazu oraz
    używanie gazow o roznych zawartosciach weglowodorow ceny zakupu są
    różne, a więc i rozne ceny sprzedaży... I wtedy na 10 litrach z roznych
    stacji
    pokonasz rozne odleglosci. Do tego pamietaj ze zbiornik mozna napelnic do
    85%
    objetosci.

    > I dzięki Bogu! A bada się też sam gaz?

    Nie wiem jak wygląda kontrola LPG - wiem tylko ze jest droga i dosc
    skomplikowana. Mogę Ci opisac badanie ropy (ON).
    Podjezdza się pod dystrybutor z kolbą drugorzędową. Poziomuje się
    ją i wlewa około 50 litrów (powiedzmy miedzy 49,5 a 50,5).
    Wyłacza się pistolet i czeka kilka sekund aż wszystko skapnie.
    Czeka się, az paliwo się odgazuje. W miedzysczasie wkłada się
    precyzyjny termometr. Po paru minutach, gdy wszystko się ustoi
    bierze się pomiar. I wychodzi np.
    Dystrybutor pokazał: 49,60 litra
    Kolba pokazala: 49,85 litra
    Temperatura: 15,55 st C.
    I teraz podstawiając pod wzor uwzgledniający wspolczynnik
    rozszerzalnosci cieplnej kolby i paliwa, przeliczając to odopowiednio
    wychodzi, ze dystrybutor pomylil się na korzysc klienta o 5ml
    co przy jednym litrze daje ok. 0,095 litra. (co miesci się w normach).
    Oczywiscie kolba musi miec legalizację glownego urzedu miar,
    termometr też..
    Dystrybutor, pomimo tego ze ma już 30 lat dostaje legalizację
    i nikt mu nie zarzuci ze oszukuje bo jest stary.

    :)
    Pozdrawiam
    dentist

  • 6. Data: 2007-07-19 12:59:17
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > ludzi ktorzy raczej liczą się z każdym groszem jezeli chodzi o auto).
    > Po pierwsze rzaden z nich nie zatankuje w upalny dzien w poludnie.

    Ja o tym słyszałem, ale w miescu zamieszkania to zawsze tankuję w nocy. W dzień
    pracuję :).

> [...]
    > i wlałem do pełna 10 litrów... Okazało się, że komputer zawiadujący pracą
    > instalacji gazowej większą część drogi wyłączał ją, przestawiając na

    U mnie wszystko było ręczne, to był stary gaźnikowy złom, ponadto w ogóle nie
    miałem benzyny a bak był dziurawy. Odpalałem tylko na gazie, o dziwo nawet w
    czasie mrozów nie było z tym kłopotów.

> [...]
    > stacji
    > pokonasz rozne odleglosci. Do tego pamietaj ze zbiornik mozna napelnic do

    Wiem, dlatego po tych perypetiach zacząłem tankować tylko w dużych stacjach,
    wychodząc z założenia, że mają kontrole wewnętrzne. Chytry dwa razy traci, nie
    ma co oszczędzać 10 groszy na litrze i później mieć kłopoty.

    > Mogę Ci opisac badanie ropy (ON).

    Niestety, na diesla mnie jeszcze nie stać :) Bida!

    Dwadzieści aparę lat temu zatankowałem swój cały kartkowy przydział w stacji
    pod Siemiatyczami. Po jakiś 200 km sprzęt zdechł. Stałem w polu 22 godziny i
    rozkręciłem już połowę silnika :(. W pewnym momencie ustaliłem, że benzyna w
    baku jest pół na pół z wodą. Póki benzyny było więcej smok łapał tylko benzynę,
    potem brał również wodę. Całe szczęście, że w tym sprzęcie (Skoda) była ręczna
    pompka, spuściłem wszystko, oddzieliłem wodę od benzyny i pojechałem dalej. Ale
    od tego czasu pozostała mi awersja do cwaniaczków kombinujących z paliwem.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 7. Data: 2007-07-20 09:50:45
    Od: "sotb" <s...@n...netu>

    > nie był pojedynczy przypadek ale średnia z kilku tankowań. Pewnego razu
    > weszło
    > nawet więcej gazu niż miał sam zbiornik (a przecież jeszcze coś w nim było

    Zbiorniki napełnia się do 80%. A dystrybutor różnie napełni. Ludziska często
    się na tym łapią - mają zbiornik 30 litrów, a wchodzi 32 i już chcą wzywać
    kontrole na stację.

    SOTB