  • 1. Data: 2007-09-26 08:36:30
    Temat: Dzien powstania obowiazku podatkowego - kiedy?
    Od: Trufel <t...@g...com>

    Witam,
    lada dzien spodziewam sie od sadu postanowienia w sprawie ustalenia
    praw do spadku (nabycia spadku?)
    Spadkodawca zmarl w 1992 roku i zostawil testament, w ktorym ja, jako
    corka dziedzicze dzialke lesna (jakos tak wyszlo, ze dopiero teraz
    zajmujemy sie ta sprawa).
    Niejasne jest dla mnie, kiedy nastapi dzien powstania obowiazku
    podatkowego - w dniu ogloszenia przez Sad postanowienia, czy moze w
    chwili smierci spadkodawcy?

    Chodzi mi tu o ustalenie wg jakiej ceny mam wyliczyc wartosc dzialki
    (w celu zaplaty podatku) - dzisiejszej, rynkowej, czy tej z 1992 roku.
    Pierwsza opcja wydaje mi sie jedyna sensowna, ale slyszalem inna
    opinie.
    Czy ktos moze mi to w wiarygodny ;-) sposób potwierdzic?

    pozdrawiam,
    T.

  • 2. Data: 2007-09-26 10:30:35
    Temat: Re: Dzien powstania obowiazku podatkowego - kiedy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007, Trufel wrote:

    > Niejasne jest dla mnie, kiedy nastapi dzien powstania obowiazku
    > podatkowego - w dniu ogloszenia przez Sad postanowienia, czy moze w
    > chwili smierci spadkodawcy?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    Zwróć uwagę na art.6.4 - "Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania
    stwierdzono następnie pismem..."
    Z zasady obowiązek *powinien* był powstać w dniu przyjęcia spadku, a więc
    jak nie robiliście "nic" to w pół roku od śmierci (bo wtedy przyjęcie
    następuje z mocy prawa).

    Hm... a gdzie słyszałeś? :)
    Art.7 j.w. :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-09-26 12:13:28
    Od: Trufel <t...@g...com>

    On 26 Wrz, 12:30, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > Z zasady obowiązek *powinien* był powstać w dniu przyjęcia spadku, a więc
    > jak nie robiliście "nic" to w pół roku od śmierci (bo wtedy przyjęcie
    > następuje z mocy prawa).

    Hm, ale w art.7.1: "Podstawę opodatkowania stanowi wartość (...)
    ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen
    rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.".
    Natomiast wg art. 6.4 powstanie obowiazku podatkowego nastepuje (w
    moim przypadku) w chwili wydania postanowienia sadowego.
    Jak mam wiec rozumiec stwierdzenie "z zasady obowiazek *powinien*"? To
    praktyka, czy jakis inny artykul, ktory przeoczylem? :)

    > Hm... a gdzie słyszałeś? :)
    > Art.7 j.w. :)

    Poczta pantoflowa od "kogos, kogo znajomy ma znajomego, ktory
    slyszal", ze tak to sie odbywa;)))

    pozdrawiam
    T.