  • 1. Data: 2010-03-30 20:49:15
    Temat: Dziedziczenie ustawowe, zmarły rodzic, zmarły brat
    Od: Dominik <m...@g...pl>

    Witam wszystkich.
    Mamy z żoną problem, jak to zwykle w rodzinie bywa w sprawie
    dziedziczenia...

    Po krótce nasza sytuacja:

    Żyjemy z teściową :) w domu. Dom został wybudowany przez teścia, który
    zmarł (1998). Wówczas pozostawił dom w stanie surowym. I dom był
    wspólnotą małżeńską.
    Dwa lata później zmarł jego syn - brat żony (2000)

    W tej chwili próbujemy uregulować stan prawny.
    I tak
    W tej chwili jest 4 osoby do podziału majątku:
    Teściowa
    Żona
    Siostra
    Brat

    Czy zgodnie z:
    art. 931 KC
    § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych.
    Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna
    czwarta całości spadku.

    Każdy dostaje 1/4 ?

    A co z częścią zmarłego brata ??

    Dziękuję bardzo za wszelkie sugestie i porady.

    --
    Dominik
    Octavia/Cordoba

  • 2. Data: 2010-03-30 21:08:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominik wrote:
> [...]
    >
    > Żyjemy z teściową :) w domu. Dom został wybudowany przez teścia, który
    > zmarł (1998). Wówczas pozostawił dom w stanie surowym. I dom był

    wiec pół zostaje teściowej bo to jej z definicji
    drugie pół jest do podziału pomiędzy teściową i ich dzieci.

    > Dwa lata później zmarł jego syn - brat żony (2000)

    ten kawałek, który odzidziczył po ojcu dziedzicżą jego spadkobiercy.

    > W tej chwili próbujemy uregulować stan prawny.
    > I tak
    > W tej chwili jest 4 osoby do podziału majątku:
> [...]

    kazdy spadek oddzielnie

    tesciowa ma 1/2 swojej czesci do tego na pewno nie mniej niz 1/4 po
    mezu. Zalezy ile dzieci było, ale widzę że sporo.

    pozostało 1/4 (po ojcu) do rozdysponowania. Czyli żona, siostra i brat
    (ten co zmarł) i brat z cytatu powyzej. (To ten sam, czy nie?)
    kazdy z nich dostanie po równym kawałku z tej 1/4.

    to by bylo na tyle po ojcu.

    Część należąca do zmarłego brata dzieli sie pomiedzy jego spadkobiercow,
    czyli albo dzieci , albo rodzeństwo albo rodzicow. nic nie napisałeś na
    temat jego rodziny.

  • 3. Data: 2010-03-30 21:37:50
    Od: Dominik <m...@g...pl>

    witek pisze:

    > wiec pół zostaje teściowej bo to jej z definicji
    > drugie pół jest do podziału pomiędzy teściową i ich dzieci.

    i właśnie tu mam wątpliwości... bo cały czas mi nie pasje ten zapis z
    art. 931 KC § 1.

    > ten kawałek, który odzidziczył po ojcu dziedzicżą jego spadkobiercy.

    nie miał dzieci ani żony

> [...]
    > (ten co zmarł) i brat z cytatu powyzej. (To ten sam, czy nie?)
    > kazdy z nich dostanie po równym kawałku z tej 1/4.

    Czyli jak rozumiem:
    1/2 - teściowa

    Pozostaje 1/2 - i to dzielimy na 5 (4 rodzeństwa i teściowa), ale
    teściowa dostaje i tak 1/4 z tej połówki...

    To oznacza, że teściowa ma w sumie 1/2+1/4*1/2 :)

    Do podziału na rodzeństwo zostaje więc 3/4*1/2

    Dobry tok rozumowania ?

    --
    Dominik
    Octavia/Cordoba

  • 4. Data: 2010-03-30 22:27:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominik wrote:

    > i właśnie tu mam wątpliwości... bo cały czas mi nie pasje ten zapis z
    > art. 931 KC § 1.

    wez pod uwage, ze pol domu w ogole nie jest spadkiem.

    > Czyli jak rozumiem:
    > 1/2 - teściowa

    to jest jej i zawsze bylo jej. mieli dom na spółę.

> [...]
    > teściowa dostaje i tak 1/4 z tej połówki...
    >
    > To oznacza, że teściowa ma w sumie 1/2+1/4*1/2 :)
    >
    > Do podziału na rodzeństwo zostaje więc 3/4*1/2

    tak,
    teraz (3/4*1/2 dzielone przez ilosc rodzeństwa), czyli czesc
    przypadajaca na zmarlego brata dzielisz jeszcze raz miedzy rodzeństwa i
    matke (do sprawdzenia, czy matke tez, ale chyba tak) i dopisujesz im po
    tym małym kawaleczku tego co już maja po ojcu.

    I nie zapomniec o urzedzie skarbowym zapłacić podatek :)

  • 5. Data: 2010-03-31 06:12:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

> [...]
    > (ten co zmarł) i brat z cytatu powyzej. (To ten sam, czy nie?)
    > kazdy z nich dostanie po równym kawałku z tej 1/4.

    no nie dokonca

    1/2 ma matka, bo to jej ze wspolnoty, ale jedna druga po ojcu, dzielona jest
    na 3 czesci

    czyli kazde z dzieci ma 1/6, a matka 2/3 calosci majatku

  • 6. Data: 2010-03-31 06:27:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szerszen wrote:

    > no nie dokonca
    >
    > 1/2 ma matka, bo to jej ze wspolnoty, ale jedna druga po ojcu, dzielona
    > jest na 3 czesci
    >
    > czyli kazde z dzieci ma 1/6, a matka 2/3 calosci majatku

    z tego co sie doliczylem do to tej drugiej polowy chetni sa
    matka, zona, siostra, brat (zmarly) i moze jeszcze jeden brat (nie
    doszedlem czy to ten sam czy nie)

    wiec nie na 3 czesci.
    matka dostalaby 1/4 i dopiero reszta po rowno miedzy rodzenstwo.

  • 7. Data: 2010-03-31 08:12:11
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > z tego co sie doliczylem do to tej drugiej polowy chetni sa
    > matka, zona, siostra, brat (zmarly) i moze jeszcze jeden brat (nie
    > doszedlem czy to ten sam czy nie)

    fukstycznie, myslalem jakos wydawalo mi sie ze byla jedna corka i jeden syn,
    a wychodzi na to ze sa dwie corki i jeden syn

    > wiec nie na 3 czesci.

    wiec na 4 :)

    > matka dostalaby 1/4 i dopiero reszta po rowno miedzy rodzenstwo.

    no wiec matka 5/8, a dzieci po 1/8

  • 8. Data: 2010-03-31 12:41:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szerszen wrote:

    > fukstycznie, myslalem jakos wydawalo mi sie ze byla jedna corka i jeden
    > syn, a wychodzi na to ze sa dwie corki i jeden syn

    > wiec na 4 :)

    > no wiec matka 5/8, a dzieci po 1/8

    no jakoś tak.

  • 9. Data: 2010-04-02 21:46:28
    Od: Dominik <m...@g...pl>

    witek pisze:

    > I nie zapomniec o urzedzie skarbowym zapłacić podatek :)

    Dziękuję pięknie :)

    --
    Dominik
    Octavia/Cordoba