  • 1. Data: 2008-04-28 09:13:27
    Temat: Dziedziczenie długów gdy rodzic żyje
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    Witam

    sytuację w jaką została wrobiona koleżanka jest dziwna i nie potrafi
    sobie z nią poradzić, mianowicie:

    Mieszkała z rodzicami od początku, małżeństwo sie rozpadło, matka piła,
    Ją zabrali do "bidula", w tym czasie za mieszkanie nie były opłacane
    żadne opłaty, suma długów ciągle rosła. Suma zadłużenia sięgła paru
    tysiaczków.

    Sytuacja obecna: dziewczyna się usamodzielniła, mieszka w wynajętym
    mieszkaniu z swoim partnerem, lecz z tego powodu że pracuje to komornik
    nie mogąc zciągnać długów z rodziców dobrał sie do jej wypłaty.

    I teraz pytanie, jak walczyć z komornikiem, jak wybrnąć z długu który
    zrobili rodzice. Mieszkanie jest komunalne, rodzice żyją, więc o
    odrzuceniu spadku / przejęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza nie ma
    mowy. Spłacenie mieszkania nie wchodzi w rachubę.

    Googlowałem dość mocno ale nie udało mi sie nic sensownego znaleźć, albo
    poprostu nieumiejętnie pytałem.

    W imieniu koleżanki proszę o pomoc.

    Andrzej

  • 2. Data: 2008-04-28 09:27:51
    Temat: Re: Dziedziczenie długów gdy rodzic żyje
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 11:13:27 +0200, GregZorbaEmmanuelYork napisał(a):

> [...]
    > odrzuceniu spadku / przejęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza nie ma
    > mowy. Spłacenie mieszkania nie wchodzi w rachubę.

    Brak szczegółów.
    Czy po uzyskaniu pełnoletności mieszklała lub tylko była zameldowana w tym
    mieszkaniu?
    Skąd komornik? Czy była sprawa w sądzie? Jaka, o co? Dlaczego nic nie
    piszesz o tej sprawie?

  • 3. Data: 2008-04-28 10:51:25
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > Brak szczegółów.

    teraz wiem co trzeba jak pytasz

    > Czy po uzyskaniu pełnoletności mieszklała lub tylko była zameldowana w tym
    > mieszkaniu?

    nie, nie zamieszkiwała, była zameldowana, w tym czasie mieszkała ze
    swoim facetem w wynajętym mieszkaniu, bądź u rodziców faceta razem z nim
    w początkowym okresie

    > Skąd komornik? Czy była sprawa w sądzie? Jaka, o co? Dlaczego nic nie
    > piszesz o tej sprawie?

    sprawa była w trybie upominawczym, na sprawie była matka, nic nie
    zostało skutecznie dostarczone do tej dziewczyny, pomimo że ona była
    stroną, wierzycielem jest Gmina Miejska, gdyż jest to mieszkanie komunalne

    ciężko jest to opisać, ale tu jest sporo namieszane, postaram sie
    najpierw załatwić jakiś odpis akt itd, za pokierowanie w toku działań
    będę bardzo wdzięczny

    Pytanie: jak wstrzymać możliwość egzekucji przez komornika

    Andrzej

  • 4. Data: 2008-04-28 11:12:02
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 12:51:25 +0200, GregZorbaEmmanuelYork napisał(a):

    > nie, nie zamieszkiwała, była zameldowana, w tym czasie mieszkała ze
    > swoim facetem w wynajętym mieszkaniu, bądź u rodziców faceta razem z nim
    > w początkowym okresie

    No to sąd błędnie przyjął że jeśli była zameldowana, to mieszkała. Gdyby
    przed sądem wykazała, że nie mieszkała to nie musiałaby płacić. Kodeks
    cywilny:

    Art. 688 (1). § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają
    solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.

    § 2. Odpowiedzialność osób, o których mowa w § 1, ogranicza się do
    wysokości czynszu i innych opłat należnych za okres ich stałego
    zamieszkiwania.

> [...]
    > zostało skutecznie dostarczone do tej dziewczyny, pomimo że ona była
    > stroną, wierzycielem jest Gmina Miejska, gdyż jest to mieszkanie

    Pewnie matka odbierała pisma wysyłane na adres zameldowania i nie
    przekazywała jej. Ewentualnie listonosz zastawiał awiza.

  • 5. Data: 2008-04-28 12:31:31
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    GregZorbaEmmanuelYork pisze:
> [...]
    > mowy. Spłacenie mieszkania nie wchodzi w rachubę.
    >
    > Googlowałem dość mocno ale nie udało mi sie nic sensownego znaleźć, albo

    Powództwo przeciwegzekucyjne.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2008-04-28 13:00:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    GregZorbaEmmanuelYork pisze:

    > nie, nie zamieszkiwała, była zameldowana, w tym czasie mieszkała ze
    > swoim facetem w wynajętym mieszkaniu, bądź u rodziców faceta razem z nim
    > w początkowym okresie

    Kurcze, kiedy wreszcie ludzie nauczą się pilnować aktualności danych
    meldunkowych?

    Sąd założył, że skoro była zameldowana to, jako uczciwa i praworządna
    obywatelka, faktycznie tam mieszkała. Bo inaczej nie byłaby tam zameldowana.

    Teraz należałoby wnieść powództwo przeciwegzekucyjne i udowodnić, że nie
    mieszkała. Tylko problem: za naruszenie przepisów o ewidencji ludności
    teoretycznie grozi jej grzywna do 5'000 PLN. (to oczywiście limit górny,
    osobiście wątpię, żeby ktokolwiek tyle dostał, ale przepis jest...)

  • 7. Data: 2008-04-28 13:53:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    >
    > Teraz należałoby wnieść powództwo przeciwegzekucyjne i udowodnić, że nie
    > mieszkała. Tylko problem: za naruszenie przepisów o ewidencji ludności

    Nie, w powództwie przeciwegzekucyjnym sąd nie będzie badał, czy
    dłużnik tam mieszkał. Sąd co najwyżej zbada, czy wyrok faktycznie jest
    prawomocny, czy komornik zajmuje rzeczy dłużnika itp. w zależności od
    tego, na co wpłynie skarga.

    Natomiast fakt niezamieszkiwania należałoby podnieść w postępowaniu,
    które doprowadziło do wydania tytułu wykonawczego.

    Jeśli w tym postępowaniu pisma do pozwanego były dostarczane
    nieprawidłowo (np. na błędny adres), to jest szansa na zmianę wyroku.

    Jeśli jednak korespondencja dotarła prawidłowo, tylko dłużnik
    zaniedbał środki odwoławcze, to teraz już jest za późno. Sprawa ma
    powagę rzeczy osądzonej i nie można mówić, że się nie zapłaci, ponieważ
    się nie mieszkało. Takie zarzuty można było podnosić na przykład po
    wydaniu nakazu zapłaty. I to też nie w nieskończoność, a tylko przez 2
    tygodnie od doręczenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-04-28 14:25:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > Natomiast fakt niezamieszkiwania należałoby podnieść w postępowaniu,
    > które doprowadziło do wydania tytułu wykonawczego.

    Jasne, troszkę skróciłem... sorki...

    > Jeśli w tym postępowaniu pisma do pozwanego były dostarczane
    > nieprawidłowo (np. na błędny adres), to jest szansa na zmianę wyroku.

    Znając ludzkie zwyczaje listy były odbierane albo były zwracanie nie
    podjęte na czas - i to jest problem...

    Ano.

  • 9. Data: 2008-04-28 21:49:35
    Od: "Michał" <b...@p...pl>

> [...]
    > teoretycznie grozi jej grzywna do 5'000 PLN. (to oczywiście limit górny,
    > osobiście wątpię, żeby ktokolwiek tyle dostał, ale przepis jest...)

    Zawsze moze powiedziec, ze czasami mieszkala u chlopaka, a tak ogolnie to
    duzo podrozuje po polsce czy swiecie z namiotem wiec jak wraca to spi np u
    chlopaka xx dni ( od jakiegos tam czasu trzeba sie meldowac o ile mi
    wiadomo) i jedzie dalej:) .
    pozdrawiam
    michal

  • 10. Data: 2008-04-28 22:55:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Michał pisze:

> [...]
    > duzo podrozuje po polsce czy swiecie z namiotem wiec jak wraca to spi np u
    > chlopaka xx dni ( od jakiegos tam czasu trzeba sie meldowac o ile mi

    To powinna była się wymeldować ze starego adresu.