  • 1. Data: 2002-03-15 00:38:40
    Temat: Duża prośba
    Od: "Jarecki" <w...@p...onet.pl>

    Mam sąsiadkę, starszą kobietę, której chciałbym pomóc ale sam niestety nie
    dam rady. Stąd prośba do was o pomoc w pewnym problemie.

    Pod koniec 1999r sąsiadka zapłaciła dwie faktury pewnej firmie. Uczyniła to
    nie jak zwykle ze swojego konta, lecz poprzez pocztę - była wtedy u córki
    gdzieś na końcu Polski. Niestety, dowody wpłaty zostały u córki i teraz nie
    można ich już odszukać. Problem jest taki, że owa firma twierdzi, że właśnie
    tych dwóch wpłat nie otrzymała i wniosła w styczniu 2002 sprawę do sądu
    uzyskując nakaz zapłaty. Wysłali podobno wcześniej 2 wezwania do zapłaty ale
    dziwnym trafem jakoś nie dotarły :)

    Ok. kwietnia 2000r sąsiadka zrezygnowała z usług tej firmy regulując
    wcześniej wszystkie faktury. Oprócz tych dwóch wpłat zawsze płaciła za
    faktury ze swojego konta w treści przelewu zawsze pisząc: zapłata za fakturę
    nr XXXX

    Niestety ta firma, nie otrzymując (jak twierdzi) tych dwóch wpłat, wszystkie
    następne wpłaty zaksięgowała sobie na poczet zaległości (?!) i teraz wyszło,
    że sąsiadka jest winna nie za faktury z 10.99 i 11.99 (jeśli przyjąć, że
    faktycznie pieniądze nie dotarły) ale za te z marca i kwietnia 2000r ?!

    Pytanie jest takie: czy firma mogła tak to sobie zaksięgować - niezgodnie z
    treścią wpłaty i dochodzić później roszczeń z faktur faktycznie zapłaconych?
    Gdyby nie mogli tak postąpić to oczywiście nastąpiło by przedawnienie (2
    lata)

    Możecie mi jakoś pomóc - żal mi się robi tej kobiety. Od tygodnia chodzi i
    płacze. Kwota nie jest duża (~800 zł + odsetki) ale dla biednej emerytki
    która otrzymuje ok. 700 zł to majątek.
    W poniedziałek mija termin na złożenie sprzeciwu i nie wiem czy ją do tego
    namawiać czy nie. Jeśli przegra sprawę to dojdą jej jeszcze dodatkowe
    koszty.

    Z góry dzięki za pomoc.
    Jarek W.

  • 2. Data: 2002-03-16 20:32:19
    Temat: Re: Duża prośba
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użytkownik "Jarecki" <w...@p...onet.pl> napisał:

    > Pytanie jest takie: czy firma mogła tak to sobie zaksięgować -
    > niezgodnie z
    > treścią wpłaty i dochodzić później roszczeń z faktur faktycznie
    > zapłaconych?

    IMHO mogli. Mozna bowiem ksiegować wpłaty, tak, aby pokrywały najpierw
    najstarsze zobowiązania.

    > W poniedziałek mija termin na złożenie sprzeciwu i nie wiem czy ją do
    > tego
    > namawiać czy nie. Jeśli przegra sprawę to dojdą jej jeszcze dodatkowe
    > koszty.

    Jesli nie ma tych dowodów wpłaty, to marnie widze udowdnienie przed
    sadem, że zapłaciła. No chyba, żeby próbować wszcząć upierdliwą
    procedurę przez pocztę - oni powinni chyba trzymać kopie wykonywanych
    operacji...

    --
    TOM
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE