  • 1. Data: 2002-06-08 16:17:28
    Temat: Domniemanie smierci
    Od: P <...@...com>

    Hej, to znowu ja, egzamin - troche jeszcze zostalo czasu, ale
    powstalo pytanie:

    Jest sobie Kowalski, zaginal, czas minal, sad uznal za zmarlego.

    Domniemanie smierci, iuris ac de iure. Fajnie. Nieusuwalne /
    niewzruszalne czy jak kto woli.

    Ale:
    - jak sie okaze ze zyje to "skutki domniemania ustaja", uchyla sie
    jak rozumiem (?) orzeczenie o uznaniu za zmarlego. A CO Z TYM
    DOMNIEMANIEM SMIERCI (nieusuwalnym), "wygasa", "znika", "jest
    odwolane" czy jak to mozna powiedziec.

    - a jak sie okaze ze nie umarl 15 maja, ale NA PEWNO umarl i NA PEWNO
    20 maja, no to uchylone uznanie za zmarlego i zastepowane
    "postanowieniem o stwierdzeniu zgonu", a to juz orzeczenie o
    charakterze deklaratoryjnym. CO SIE STALO WOWCZAS Z DOMNIEMANIEM,
    jest, nie ma, skutki uchylone, czy to jest to samo, czy domniemanie
    juz z tego "stwierdzenia" czy domniemanie z tego "uznania".

  • 2. Data: 2002-06-08 16:46:23
    Temat: Re: Domniemanie smierci
    Od: <v...@p...onet.pl>

    mowiac krotko - domniemanie jest nieusuwalne, natomiast moze byc uchylona
    podstawa tego domniemania, ktorą stanowi orzeczenie o uznaniu za zmarlego

    wiec jesli kowalski zyje, to sad uchyla postanowienie o uznaniu za zmarlego

    jesli nie zyje, ale data smierci jest juz pewna i jest inna niz w orzeczeniu,
    to sad uchyla orzeczenie tylko wtedy, gdy rownoczesnie stwierdza zgon tej osoby.

    art. 542 k.p.c, wszystko jest wyjasnione w 'zarysie cz. ogolnej prawa
    cywilnego' woltera

  • 3. Data: 2002-06-08 18:07:27
    Od: P <...@...com>

    On 8 Jun 2002 18:46:23 +0200, <v...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >art. 542 k.p.c, wszystko jest wyjasnione w 'zarysie cz. ogolnej prawa

    :-D Yeah, wlasnie chodzilo mi o wyjasnienie kwestii terminologii.
    Woltera to ja juz w tej czesci na pamiec znam, ale tam nie wyjasniono,
    co sie stanie z DOMNIEMANIEM jak jest nieusuwalne, ale zostanie
    uchylona podstawa. Czy wowczas jest uchylone domniemanie. to znaczy
    jak sie ma domniemanie jezeli juz uchyli sie podstawe i stwierdzi
    zgon.

  • 4. Data: 2002-06-11 00:38:09
    Od: "MAGISTER" <w...@p...fm>

    > Woltera to ja juz w tej czesci na pamiec znam, ale tam nie wyjasniono,

    UJ ze tak spytam???
    pzdr. marcin