  • 1. Data: 2008-12-01 21:41:40
    Temat: Dłuuuugi okres opuszczenia mieszkania po sprzedaży
    Od: "Mareczek" <b...@j...pl>

    Jakiś czas temu sprzedałem mieszkanie. Niby nic nadzwyczajnego, oprócz może
    faktu że w akcie notarialnym został zapisany termin opuszczenia mieszkania
    przeze mnie do dnia 31 grudnia 2010, czyli za ponad 14 miesięcy od aktu.
    Kupujący się zgodził na takie warunki.
    Na poczet tak długiego opuszczenia lokalu nawet nie specjalnie zszedłem z
    ceny, kupujący chyba nieco "strachliwy" był i z tego co mówił wywnioskowałem
    że w obliczu kryzysu chce jak najszybciej "uciec" z pieniędzmi z banku i
    ulokować w bezpieczne nieruchomości.
    Teraz kupujący się do mnie zgłasza, że "znajomy" go postraszył że taki długi
    termin może dla niego oznaczać kłopoty jak się US dopatrzy i uzna że w ten
    sposób ominął umowę wynajmu, no i on teraz chciałby ze mną zawrzeć umowę
    najmu, wpiszemy że czynsz najmu do 31 grudnia 2010 zapłaciłem w całości a on
    odprowadzi od tego podatek. Teoretycznie dla mnie nie będzie żadnych
    dodatkowych kosztów.
    Jednak rodzą się we mnie pytania:
    Czy rzeczywiście US może się "przyczepić"? W akcie notarialnym termin
    opuszczenia lokalu jest wyraźnie zaznaczony, cena sprzedaży nie została w
    żaden sposób zaniżona (blok w w-wie na Mokotowie z 2000 roku, 1 pokój 35m +
    garaż standard całkiem średni, żadne marmury - sprzedane za 360.000 zł - co
    daje cenę ponad 10tys za metr).
    Czy w ogóle można zawrzeć umowę najmu na czas, kiedy wg aktu notarialnego
    mogę
    formalnie w nim mieszkać?
    Czy w ogóle jest sprecyzowane gdzieś kiedy mieszkanie powinno być wydane po
    zapłacie? Przyznaje że pieniądze w pełnej kwocie z umowy były u mnie na
    koncie
    następnego dnia po akcie.

    Aha w akcie notarialnym wpisaliśmy że do czasu wydania ja ponoszę wszelkie
    opłaty związane z mieszkaniem, czyli czynsz, gaz, prąd itp.

  • 2. Data: 2008-12-01 21:52:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mareczek" <b...@j...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem jego obawy są bezpodstawne. W końcu spokojnie można przyjąć,
    że ewentualny czynsz został rozliczony wartością mieszkania.

  • 3. Data: 2008-12-01 22:39:12
    Od: "Mareczek" <b...@j...pl>

    Pewnego dnia Robert Tomasik napisał:
    > Użytkownik "Mareczek" <b...@j...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Moim zdaniem jego obawy są bezpodstawne. W końcu spokojnie można
    > przyjąć, że ewentualny czynsz został rozliczony wartością mieszkania.

    Gdyby umowa sprzedazy byla wyzsza o zalozmy 30.000 zl (15 mies x 2 tys) i ja
    potem normalnie bym wynajal to mieszkanie to czy w takiej opcji US nie uzna
    ze zostal oszukany "podwojnie"?
    1. bo zanizylismy wartosc transakcji sprzedazy o te 30.000 - od tego
    nalezaloby tez odprowadzic 2% PCC
    2. od ukrytego czynszu najmu czyli tych 30.000 USowi nalezy sie tez normalne
    19% podatku dochodowego od wynajmujacego wlasciciela.

    Tyle ze tak jak pisalem wlasciwie nie ma podstaw do takiej interpretacji.
    Cena sprzedazy byla naprawde "rynkowa" nic nie zanizona. Po prostu spotkalo
    sie dwoje ludzi, z jednej strony ja sprzedajacy ktoremu nowe mieszkanie sie
    wybuduje za ok rok - i tak naprawde az tak bardzo mi sie nie spieszylo ze
    sprzedaza i kupujacy ktoremu moje (no juz nie moje) M1 sie bardzo spodobalo
    i koniecznie chcial za nie zaplacic i gotowy byl i jest poczekac na nie
    ponad rok nie zadajac ode mnie zadnego czynszu itp.

  • 4. Data: 2008-12-01 22:56:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Gdyby umowa sprzedaży byla wyzsza o zalozmy 30.000 zl (15 mies x 2 tys) i
    > ja potem normalnie bym wynajal to mieszkanie to czy w takiej opcji US nie
    > uzna ze zostal oszukany "podwojnie"?

    Od czego wyższy? Przecież nie ma urzędowej ceny na mieszkania.

> [...]
    > 2. od ukrytego czynszu najmu czyli tych 30.000 USowi nalezy sie tez
    > normalne 19% podatku dochodowego od wynajmujacego wlasciciela.

    Tu nie ma co pisać o ukrywaniu czegoś. Umowa, jak każda inna i tyle.

    I tego się trzymać należy.

  • 5. Data: 2008-12-02 04:10:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Mareczek wrote:
> [...]
    > najmu, wpiszemy że czynsz najmu do 31 grudnia 2010 zapłaciłem w całości a on

    Chcesz poświadczyć nieprawdę? Dopiero sobie kłopotów narobisz.

  • 6. Data: 2008-12-02 06:09:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 05:10:25 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Chcesz poświadczyć nieprawdę? Dopiero sobie kłopotów narobisz.

    Tak z ciekawości - w któym momencie i kto poświadczy nieprawdę?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2008-12-02 10:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Dec 2008, Mareczek wrote:

> [...]
    > sposób ominął umowę wynajmu, no i on teraz chciałby ze mną zawrzeć umowę

    Polecałbym tematykę nieodpłatnych świadczeń:
    http://rp.pl/temat/56057.html
    ...z naciskiem na różnicę miedzy przypadkiem, kiedy świadczenie
    JEST nieodpłatne, oraz przypadkiem kiedy NIE JEST (w tamtych
    artykułach są przykłady).
    A nie jest wtedy, kiedy zachodzi świadczenie wzajemne lub powiązane
    (od którego dane świadczenie jest zależne) - np. sławne "telefon za
    1 zł"
    Ale tu:
    http://rp.pl/artykul/56057,175084_Korzystasz_ze_sprz
    etu_kontrahenta__ale_nie_masz_przychodu.html

    Problem jest tylko wtedy, jeśli pojawia się podwójne powiązanie,
    czyli w takiej transakcji wezmą udział podmioty powiązane (w rozumieniu
    podatków), bo wtedy US mógłby narzucić wycenę.

    IMO - nie ma czego się przyczepić.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-02 15:45:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:
    > Dnia 02-12-2008 o 05:10:25 witek <w...@g...pl.invalid> napisaĹ?(a):

    > Tak z ciekawoĹ?ci - w ktĂłym momencie i kto poĹ?wiadczy nieprawdÄ??
    >
    > Pozdrawiam,
    > Tomek

    raz, ze pewnie umowa bylaby z data wstecz od momentu sprzedazy mieszkania
    dwa, ze nie zapłacił czynszu w całości.

  • 9. Data: 2008-12-02 18:43:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 16:45:31 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > raz, ze pewnie umowa bylaby z data wstecz od momentu sprzedazy mieszkania
    > dwa, ze nie zapłacił czynszu w całości.

    To nie są przestępstwa, chyba że była jakaś nowelizacja KK ostatnio
    i skryminalizowali kwiatki w umowach cywilnoprawnych?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2008-12-02 21:06:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:
    > Dnia 02-12-2008 o 16:45:31 witek <w...@g...pl.invalid> napisaĹ?(a):

    >>> Pozdrawiam,

    > To nie sÄ? przestÄ?pstwa, chyba Ĺźe byĹ?a jakaĹ? nowelizacja KK ostatnio
    > i skryminalizowali kwiatki w umowach cywilnoprawnych?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Tomek
    a czy ja napisałem, że to jest przestępstwo z kodeksu karnego?
    US ma swoje paragrafy.