  • 1. Data: 2003-02-23 22:43:02
    Temat: Dług - prosba o porade
    Od: " Kasia" <s...@g...pl>

    Nie wiem co powinnam obecnie zrobic z sytuacja podana ponizej, wiec
    postanowilam napisac i prosic Panstwa o porade. Otoz moj problem polega na
    tym, ze 3 lata temu pozyczylam znajomemu pienadze, ktorych do tej pory nie
    moge odzyskac.W tamtym czasie mialam akurat dana sume, gdyz sprzedalam moj
    wieloletni samochod i chcac podac pomocna dlon w potrzebie, pozyczylam
    pieniadze na okres paru miesiecy. Przez ten czas naliczalam sobie ustalone
    przez obydwie strony odsetki, co miesiac od danej sumy - procent w wysokosci
    3,25. Oczywiscie zostala takze spisana odreczna umowa z podpisami i numerami
    dowodów, zawartymi odsetkami i dniem pozyczki. Niestety nie zostala
    uwzgledniona data zwrotu, gdyz obydwoje nie bylismy jej pewni-jedynie zostalo
    puste,wykropkowane miejsce. Sadzialam, ze splata nastapi maksymalnie po 6
    miesiacach, ale teraz minelo juz 3 lata, a ja nadal nie widze swoich
    pieniedzy. Oczywiscie do tej pory, prosilam o zwrot, czekalam, a nawet
    grozilam. Ale niestety nic to nie dalo. Najpierw wymigal sie ich brakiem,
    gdyz akurat komus oddal innemu, potem nie mial, pozniej mnie zwodzil
    obietnicami sprzedania jakichs rzeczy, aby mi oddac, ale sie nie doczekalam
    niczego do tej pory. Jest to czlowiek, ktory nie ma stalego zatrudnienia,
    prowadzi jedynie warsztat samochodowy wraz z bratem i zajmuje sie
    dokumentacja i przewozem samochodow. Poza tym samochod, ktorym jezdzi nie
    stoi na niego i praktycznie nie ma on rzeczy cennych(moze oprocz komputera),
    ktore moznabylby w jakis sposob skonfiskowac. Do tej pory nie udalo mi sie
    odebrac pieniedzy, jedynie chyba z mojego roztargnienia i braku rozsadku i
    chyba...dobrego serca. Ale teraz bardzo ich potrzebuje, gdyz mam zamiar wyjsc
    za maz za mezczyzne swego zycia i przydalyby sie jakies pieniadze chociazby
    na podroz lub dolozenie rodzicom do wesela.W tej chwili ta osoba zmienila
    numer i nie wiem jak mam sie z nim skontaktowac.Wiadomo mi rowniez, ze jest
    poza granicami naszego kraju, pracuje nielegalnie w Niemczechi przyjezdza tu
    tylko raz w miesiacu. Mieszka z Rodzicami, ale nie chcialabym ich nachodzic.
    Ostatnio, ten czlowiek spotkal sie ze mna w grudniu i zdeklarowal sie na
    pismie, ze spali mi dlug w ratach, I - do 30 stycznia, II - do 15 lutego, a
    III - do 15.III. Jednakze, pomimo, ze zostala spisana oddzielna umowa, znowu
    mnie oszukal. Nie mam juz sily.W tej chwili sama nie wiem co powinnam zrobic.
    Przyjaciele mnie namawiaja, aby zglosic sprawe do sadu. Ale co mam zrobic
    najpierw? Czy moja umowa jest wazna? Jak dlugo trzeba czekac na sprawe?Jaka
    trzeba przeznaczyc sume na rozpoczecie procesu?Czy istnieje jakakolwiek
    szansa na wygrana? Gdyby Panstwo byli tak mili, bardzo prosilabym o rade. Nie
    chcialabym stracic tych pieniedzy. Sa mi poprostu potrzebne.
    Pozdrawiam.Czekam na odpowiedz. Z gory dziekuje.
    K.

  • 2. Data: 2003-02-23 23:58:16
    Temat: Re: Dług - prosba o porade
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro dług jest stwierdzony pismem, to można to przeprowadzić w postępowaniu
    nakazowym. Koszt 2 % wartości dochodzonej (kwota główna + ewentualne odsetki
    na dzień wniesienia pozwu). Do pozwu dołącz oryginał umowy oraz oryginał tej
    drugiej umowy o terminach zwrotu. Ta druga umowa po to, żeby udowodnić, że
    żądałaś zwrotu pieniędzy. Ewentualnie możesz na adres jego zamieszkania
    wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem wezwanie do zwrotu długu.
    W wezwaniu napisz, iż w razie niezastosowania się do wezwania w terminie np.
    7-miu dni od doręczenia występujesz na drogę sądową. Kopię tego wezwania
    wraz z dowodem doręczenia dołącz do pozwu.

    Po uzyskaniu nakazu zapłaty i jego uprawomocnieniu się musisz zapłacić za
    tzw. klauzulę prawomocności. A później komornik. Tylko wcześniej przed
    komornikiem wypadałoby się zastanowić, z czego on ma ściągać dług. No bo jak
    gość jest niewypłacalny, to szkoda pieniędzy.

  • 3. Data: 2003-02-24 09:13:42
    Od: d...@o...pl

    > Skoro dług jest stwierdzony pismem, to można to przeprowadzić w postępowaniu
    > nakazowym. Koszt 2 % wartości dochodzonej (kwota główna + ewentualne odsetki
    > na dzień wniesienia pozwu).

    Nie byłbym pewien czy to "przejdzie" w nakazowym, raczej w upominawczym.
    Może pojawić się problem, bo jeśli pozwany przebywa za granicą to doręczenie mu
    odpisu nakazu zapłaty będzie niemożliwe (jeśli domownicy dłużnika nie zechcą
    podjąć korespondencji sądowej).

> [...]
    > 7-miu dni od doręczenia występujesz na drogę sądową. Kopię tego wezwania
    > wraz z dowodem doręczenia dołącz do pozwu.

    Zamiast tego proponuję złożyć wniosek o zawezwanie do próby ugodowej - wpis
    stały 15 zł.

    > Po uzyskaniu nakazu zapłaty i jego uprawomocnieniu się musisz zapłacić za
    > tzw. klauzulę prawomocności.

    Tylko, że nakaz niedoręczony pozwanemu nie uprawomocni się i sąd klauzuli
    wykonalności nie nada :-)

    > A później komornik. Tylko wcześniej przed
    > komornikiem wypadałoby się zastanowić, z czego on ma ściągać dług. No bo jak
    > gość jest niewypłacalny, to szkoda pieniędzy.

    Proponuję wniosek o wyjawienie majątku - mniejszy koszt. Wpis stały 30 zł.

    Powodzenia i pozdrowienia,
    Darek

  • 4. Data: 2003-02-24 09:21:25
    Od: "Winiar" <w...@w...pl>

    Witam,
    Na twoim miejscu zastanowiłbym się nad tym czy jest sens wszczynać
    postępowanie skoro dłużnik nie ma majątku, który mógłby być zajęty przez
    komornika - nie ma sensu wydawać pieniędzy i tracić czasu. Jak twierdzisz,
    jesteś osobą o "dobrym sercu" - cieszy mnie to ale nie pomoże ci to,
    niestety. Albo pozostań przy swoich zasadach i zapomnij o pieniądzach albo
    zacznij postępować z dłużnikiem tak bezwzględnie jak on postępuje z Tobą.
    Mając taki problem dowiedziałbym się gdzie dłużnik pracuje w Niemczech i
    poinformowałbym go, że zawiadomię niemieckich celników i urząd podatkowy o
    tym, że pracuje "na czarno". Prawnie takie działanie jest bliskie groźbie
    karalnej, jednak moim zdaniem, przy sprzyjających okolicznościach, można
    rozciągnąć na tą sytuacją klauzulę wyłączającą odpowiedzialność poprzez
    przyjęcie, że zapowiedź skorzystania z uprawnienia (twoje prawo do
    poinformowania o popełnianiu przestempstwa przez dłużnika) w celu skłonienia
    innej osoby do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia
    społecznego (oddanie pożyczki) nie stanowi przestempstwa.
    Moralnie moim zdaniem nie ma tutaj żadnych wątpliwości. Jak ktoś pożyczył
    pieniądze ma je oddać, poza tym prawo nakłada na każdego społeczny obowiązek
    powiadomienia o popełnieniu przestempstwa (niepłacenie podatków jaest nim).
    Myślę, że jest to sposób dający większe prawdopodobieństwo odzyskania przez
    ciebie pieniędzy niż postępowanie sądowe w sytuacji gdy dłużnik nie ma
    majątku, który możnaby sądownie zabezpieczyć przed wydaniem orzeczenia.

    Pozdrawiam
    Winiar

  • 5. Data: 2003-02-24 19:47:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Karalne jest grożenie popełnieniem przestępstwa. Nie przypominam sobie, by
    informowanie jakiejkowiek instytucji o czymkolwiek co jest prawdą było
    przestępstwem. To, że jest to instytucja zagraniczna wiele do sprawy nie
    wnosi, bowiem informacji, że dłużnik nielegalnie pracuje raczej pod
    szpiegostwo podciągnąć się nie da.
    Otwarta natomiast pozostaje kwestia sensu takiego działania. Jeśli go
    uprzedzimy o zamiarze, to się zabezpieczy i zmieni miejsce zatrudnienia.
    jeśli powiadomimy bez uprzedzenia, to wyrzucą go stamtąd. Wówczas gość nie
    będzie miał szansy zarobić, więc pewnie szanse na zwrot długu zmaleją.

  • 6. Data: 2003-02-24 19:57:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    doręczenie mu
    | odpisu nakazu zapłaty będzie niemożliwe (jeśli domownicy dłużnika nie

    Potwierdzam, taki problem może zaistnieć. I sąd zawiesi postępowanie do
    czasu jego powrotu, chyba że potrenujemy procedurę kuratora dla nieznanego z
    miejsca pobytu pozwanego, co jednak odradzam, jeśli w dającej się
    przewidzieć przyszłości gość ma zamiar się pojawić..

    | Zamiast tego proponuję złożyć wniosek o zawezwanie do próby ugodowej -
    wpis
    | stały 15 zł.

    Przeciwwskazań nie widzę, tylko nieco kłuci się to z poprzednim wnioskiem.
    No bo jak zakładamy, że gość nie odbierze sądówki z nakazem zapłaty, to skąd
    przekonanie, że odbierze z próbą ugodową? No i nie bardzo rozumiem intencję
    tej próby. W czym jej wyższość nad wezwaniem przed sądowym?

    | Tylko, że nakaz niedoręczony pozwanemu nie uprawomocni się i sąd klauzuli
    | wykonalności nie nada :-)

    Potwierdzam, faktycznie jeśli doręczenie nie będzie możliwe, to klauzuli nie
    wyda.

    | Proponuję wniosek o wyjawienie majątku - mniejszy koszt. Wpis stały 30 zł.

    I gość powie, że nie ma nic. A to co ewentualnie będzie miał, to schowa. No
    wiem, jak mu udowodnimy, że skłamał, to mu jeszcze sprawę karną zrobimy i
    będziemy mieć satysfakcję, że to oszust i łajdak. Tylko coś nie bardzo
    widzę, skąd z tego odzyskać pieniądze.

  • 7. Data: 2003-02-24 22:08:56
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > przekonanie, że odbierze z próbą ugodową? No i nie bardzo rozumiem intencję
    > tej próby. W czym jej wyższość nad wezwaniem przed sądowym?

    Choćby dlatego, że jeśli wezwany przeciwnik nie stawi się na posiedzenie
    pojednawcze, to jego koszty sąd zasądzi od niego na rzecz powódki (o ile ta
    wniesie pozew i "wygra sprawę"). Natomiast wezwania do zapłaty można słać do
    bólu i wzbogacać pocztę z własnego portfela :-)
    Tu wyższość jest oczywista - wykazanie konieczności pozwania dłuznika.

> [...]
    > wiem, jak mu udowodnimy, że skłamał, to mu jeszcze sprawę karną zrobimy i
    > będziemy mieć satysfakcję, że to oszust i łajdak. Tylko coś nie bardzo

    Z pustego i Salomon nie naleje :-)
    Wniosek o wyjawienie majątku jest tańszy od komornika i robi większe wrażenie
    na dłużniku niż zawiadomienie o wszczęciu egzekucji. Mo i ta treść
    przyrzeczenia z 913 kpc ;-)

    Pzdr
    Darek

  • 8. Data: 2003-02-24 22:11:09
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > jeśli powiadomimy bez uprzedzenia, to wyrzucą go stamtąd. Wówczas gość nie
    > będzie miał szansy zarobić, więc pewnie szanse na zwrot długu zmaleją.

    Bardzo słuszne uwagi :-)
    Niech facet pracuje i się bogaci. Aby zdązył przed upływem przedawnienia ;-)

    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2003-02-24 23:48:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | bólu i wzbogacać pocztę z własnego portfela :-)
    | Tu wyższość jest oczywista - wykazanie konieczności pozwania dłużnika.

    Nie chce mi się teraz sprawdzać, ale chyba jak wezwanie nie zostanie
    podjęte, to nie to samo, co jak się nie stawi. Jak wyślę gościowi wezwanie
    za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, to będę miał dowód, że wnosiłem o zwrot.
    Oryginał dokumentu stwierdzającego dług plus wezwanie do zapłaty tworzy dość
    solidne fundamenty do otrzymania nakazu zapłaty. Nie wiem, czy z tym
    posiedzeniem pojednawczym za bardzo nie komplikujemy sprawy.
    W mojej ocenie, takie posiedzenie pojednawcze ma sens przy naruszeniach
    czci, znaków towarowych itp. Tam strony faktycznie mogą się pojednać,
    wytłumaczyć sobie coś. Ale tutaj? On ma oddać pieniądze i co tu do
    tłumaczenia. No ale może się mylę i chodzę utartymi ścieżkami odporny na
    nowości.

> [...]
    wrażenie
    | na dłużniku niż zawiadomienie o wszczęciu egzekucji. No i ta treść

    Pewnie jest tańszy i nawet jestem w stanie się z Tobą zgodzić, że może
    większe wrażenie robi. Tyle, że z tego wrażenia pieniędzy nie widzę.
    Trenowałem jakiś czas temu i zazwyczaj twierdzą, że nic nie mają. Ale
    spróbować oczywiście można, bo koszt nie za wielki. A nuż zapłaci przejęty
    przyrzeczeniem?

  • 10. Data: 2003-02-25 02:39:33
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b3duqu$fl7$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > przestępstwem. To, że jest to instytucja zagraniczna wiele do sprawy nie
    > wnosi, bowiem informacji, że dłużnik nielegalnie pracuje raczej pod

    A całość nie podchodzi czasami pod szantaż?

    --
    Marcin