  • 1. Data: 2008-04-11 09:27:07
    Temat: Definicja imprezy masowej
    Od: "Karol \"Zal\" Zalewski" <k...@4...net>

    Witam serdecznie,

    Zajmuję się organizacją imprezy "Rajd Elektroników 2008" z ramienia
    Wydziałowej Rady Studentów Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej, która
    już od co najmniej 5 lat organizowana jest na puckiej plaży. Do tej pory
    brało w niej udział po około 600 uczestników. Ze względu na duże
    zainteresowanie ze strony studentów - zwiększyliśmy tę liczbę do 900.
    Tyle mamy biletów i tyle osób wpuścimy na teren Rajdu.

    Okazało się jednak, iż w tym roku (pomimo zadeklarowania takiego
    samego obszaru, jak rok temu) Policja w Pucku uznała, iż impreza zalicza
    się do imprez masowych. Działanie takie spowoduje zwiększenie kosztów i
    czasu potrzebnego do jej organizacji - niestety, zarówno na jedno, jak i
    na drugie nas nie stać.

    Moje pytanie brzmi zatem, jak rozumieć definicję imprezy masowej
    zawartą w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 roku o bezpieczeństwie imprez
    masowych, a dokładnie artykułu 1 ustępu 1:

    " 1) imprezie masowej - należy przez to rozumieć imprezę sportową,
    artystyczną lub rozrywkową, na której liczba miejsc dla osób na
    stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie
    umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi - nie mniej niż 1
    000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego
    przeprowadzenie imprezy - nie mniej niż 300 "

    Rajd odbędzie się na plaży bez zabudowań. Kto ma rację? Ja, mówiąc, że
    impreza jest na 900 osób i nie jest imprezą, czy Policja, mówiąc, iż
    teren imprezy umożliwia przeprowadzenie imprezy na ponad 1.000 osób, a
    zatem jest to impreza masowa?

    Jeżeli to ja się mylę to w jaki sposób Ustawodawca nakazuje liczyć
    maksymalną liczbę osób, jaką może pomieścić dany teren?

    Z góry dziękuję za odpowiedź. Ja niestety nie mam zbyt wielkiego
    pojęcia o prawie, a nie stać nas na odpłatne porady prawne.

  • 2. Data: 2008-04-11 20:57:53
    Temat: Re: Definicja imprezy masowej
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Karol "Zal" Zalewski" <k...@4...net> wrote > Rajd odbędzie się
    na plaży bez zabudowań. Kto ma rację? Ja, mówiąc, że
    > impreza jest na 900 osób i nie jest imprezą, czy Policja,

    A skąd wiesz, że na 900? Prognozujesz tyle, ale dolicz sobie jakąś granicę
    błedu, możliwość obcych osób itp.
    Teren będzie zamknięty czy wolny? Jak wolny, to w zasadzie może być tych
    osób o wiele więcej.

  • 3. Data: 2008-04-11 23:48:34
    Od: "Karol \"Zal\" Zalewski" <k...@4...net>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > błedu, możliwość obcych osób itp.
    > Teren będzie zamknięty czy wolny? Jak wolny, to w zasadzie może być tych

    Impreza będzie biletowana - wydanych zostanie 900 biletów. Do każdego
    biletu dołączona jest koszulka rajdowa. Każdy uczestnik jest zobligowany
    do jej noszenia - w ten sposób jesteśmy w stanie odróżnić uczestników od
    osób niezaproszonych. Osoby bez koszulek będą wypraszane z imprezy.

    Nie dojdziemy do 1000 osób ze względu na to, iż sam dojazd jest
    organizowany przez PKP Przewozy Regionalne, a możliwości techniczne na
    linii Puck<->Gdańsk uniemożliwiają przewóz większej liczby osób.

    Sam teren imprezy będzie oznaczony odpowiednią taśmą. Jednakże nie
    przewidujemy ochrony ze strony firmy ochroniarskiej. Co najwyżej
    planujemy stworzenie "Ochotniczej Straży Studenckiej" złożonej z około
    15 osób.

  • 4. Data: 2008-04-15 07:03:21
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Nie dojdziemy do 1000 osób ze względu na to, iż sam dojazd jest
    > organizowany przez PKP Przewozy Regionalne, a możliwości techniczne na
    > linii Puck<->Gdańsk uniemożliwiają przewóz większej liczby osób.

    Ale mogą pojawić się "miejscowi"... Zwróc uwagę, że ustawa mówi o liczbie
    miejsc, a nie uczestników. Nie jesteś w stanie zagwarantować, że nie będzie
    więcej osób, bo miejsc jest nieograniczenie wiele. Ale rozumiem, też Twoją
    argumentację. Sprawdzałem, nie było znanych mi orzeczen w sprawie
    interpretowania tego kryterium.

    > Sam teren imprezy będzie oznaczony odpowiednią taśmą. Jednakże nie
    > przewidujemy ochrony ze strony firmy ochroniarskiej.

    To akurat zalezy czy bedzie to i.m. czy nie.

    >Co najwyżej
    > planujemy stworzenie "Ochotniczej Straży Studenckiej" złożonej z około
    > 15 osób.

    Ok, ale weź pod uwage, że taka staż nie ma umocowania prawnego i jej
    członkowie maja takie same prawa jak inni. W przypadku jakichś zamieszek
    itp. może powstać problem...

  • 5. Data: 2008-04-15 12:29:45
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale mogą pojawić się "miejscowi"... Zwróc uwagę, że ustawa mówi o liczbie
    > miejsc, a nie uczestników.

    Hmmm, a co w takim razie z rajdem pieszym po górach, czy dolinach
    (obojętnie)?? Przecież ilość uczestników jest określona ściśle, ale
    teoretycznie miejsca może być i na kilka tysięcy osób, które nie są i nie
    będą uczestnikami rajdu nawet jakby się pętały po okolicy. Mi się wydaje,
    że impreza jest zamknięta dla obcych, biletowana, ściśle ograniczona
    ilościowo i nie można tego traktować jako imprezy masowej argumentująć że
    ktoś obcy może sobie przyjść.

    Pozdrawiam Przemek

  • 6. Data: 2008-04-15 14:41:35
    Od: "Karol \"Zal\" Zalewski" <k...@4...net>

    Dziękuję bardzo za wszelką pomoc! :-) Po dłuższych rozmowach
    zdołaliśmy dojść do porozumienia z przedstawicielami Policji i
    zaklasyfikować wspomnianą imprezę, jako imprezę rekreacyjną, która w
    świetle prawa masową być nie może.

    Istotne okazały się tutaj organizowane przez nas regaty żeglarskie
    oraz gry i zabawy (piłka nożna, plażowa oraz paintball) organizowane w
    ramach "Rajdu Elektroników".