  • 1. Data: 2012-02-20 08:31:18
    Temat: Darowizna - pytania
    Od: "Kriss" <k...@o...pl>

    Chcę przekazać córce darowiznę w euro. Kwota przewyższa tą zwolnioną od
    podatku.

    Pytania do Was:

    1) czy córka wypełniając druk SD-Z1 musi przeliczyć euro na złotówki (w/g
    jakiego przelicznika)?
    2) ile córka ma czasu na wypełnienie i przekazanie do US informacji,
    3) czy musimy sporządzić "oficjalną" umowę na piśmie, czy wystarczy ustna
    deklaracja i przelew z konta na konto?

    I jeszcze jedna kwestia. Córka jest pełnoletnia, syn nie. Czy jemu też mogę
    przekazać darowiznę i czy syn ma obowiązek się z niej "rozliczyć" US?

  • 2. Data: 2012-02-20 08:33:48
    Temat: Re: Darowizna - pytania
    Od: "news" <s...@m...com>

    >Chcę przekazać córce darowiznę w euro. Kwota przewyższa tą zwolnioną od
    >podatku.

    to ciekawe. A twoim zdaniem jaka jest granica?

    Mecenas

  • 3. Data: 2012-02-20 10:27:53
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Tak, ale musisz darowiznę zrobić u notariusza lub przelewem na rachunek.

  • 4. Data: 2012-02-20 13:40:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/20/2012 2:33 AM, news wrote:

    > to ciekawe. A twoim zdaniem jaka jest granica?
    >
    > Mecenas

    9637 zl

  • 5. Data: 2012-02-20 13:57:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/20/2012 2:31 AM, Kriss wrote:
    > Chcę przekazać córce darowiznę w euro. Kwota przewyższa tą zwolnioną od
    > podatku.
    >
    > Pytania do Was:
    >
    > 1) czy córka wypełniając druk SD-Z1

    SD-Z2 ?

    musi przeliczyć euro na złotówki (w/g
    > jakiego przelicznika)?

    tak,

    przelicznik jest bez znaczenia bo i tak cala kwota bedzie zwolniona
    ja bym wzial to co zapisali w ustawie o podatku dochodowym

    3. Przychody w walutach obcych, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1
    pkt 6, 9 i 10, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania
    lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z
    którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie
    walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza
    się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez
    Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień
    uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

    czyli wzialbym kurs banku z dnia otrzymania.

    > 2) ile córka ma czasu na wypełnienie i przekazanie do US informacji,

    6 miesiecy

    > 3) czy musimy sporządzić "oficjalną" umowę na piśmie, czy wystarczy ustna
    > deklaracja i przelew z konta na konto?

    formalnie to umowa darowizny musi miec forme notarialna. uwaga, jak sie
    zdecydujesz to wowczas darowizna jest z dniem umowy. przy takiej umowie
    mozesz jej wreczyc nawet gotowke i kiedy tylko chcesz. data darowizny
    jest data umowy. przy notariuszu nie trzeba biegav z zadnymi druczkami,
    oczywiscie swoje to kosztuje

    jesli umowa nie ma formy notarialnej to jest wazn tylko i wylacznie w
    momencie jej wykonania. wowczas kasa musi isc przelewem a liczy sie data
    przelewu.

    dla celow dowodowych spisalbym cokolwiek na papierze. Za 10 lat corka
    bedzie sie musiala tlumaczyc co to za kasa i papierek moze sie przydac.
    A ciebie moze juz nie byc.

    > I jeszcze jedna kwestia. Córka jest pełnoletnia, syn nie. Czy jemu też
    > mogę przekazać darowiznę i czy syn ma obowiązek się z niej "rozliczyć" US?

    mozesz przekazac i tez musi sie rozliczyc.
    przy czym nie powiem ci dokladnie jakie formalnosci musza byc
    dopelnione, kto podpisuje sie na druku i czy przypadkiem nie zapląta sie
    to w sad rodzinny.

  • 6. Data: 2012-02-20 17:05:48
    Od: "news" <s...@m...com>

    ,>9637 zl

    Przecież to jest 1sza grupa, kurka a wienc każda kwota będąca przedmiotem
    darowizny powyżej 9637 zł podlega ustawowemu zwolnieniu z podatku od spadków
    i darowizn, jeśli dotyczy najbliższej rodziny i jest właściwie
    udokumentowana.

    Mecenas

  • 7. Data: 2012-02-20 17:49:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/20/2012 11:05 AM, news wrote:
> [...]
    > darowizny powyżej 9637 zł podlega ustawowemu zwolnieniu z podatku od spadków
    > i darowizn, jeśli dotyczy najbliższej rodziny i jest właściwie

    no właśnie o to jeśli chodzi

    limit bez jeśli wynosi 9637 zl.

  • 8. Data: 2012-02-20 19:27:24
    Od: "Kriss" <k...@o...pl>

    > SD-Z2 ?

    Możliwa literówka :)

    > musi przeliczyć euro na złotówki (w/g
    >
    > tak,
    >
    > przelicznik jest bez znaczenia bo i tak cala kwota bedzie zwolniona
    > ja bym wzial to co zapisali w ustawie o podatku dochodowym

    Wezmę więc kwotę średniego kursu mojego banku z dnia dokonania przelewu.

> [...]
    > przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.
    >

    > czyli wzialbym kurs banku z dnia otrzymania.

    Dają trochę czasu, w przypadku PCC to 2 tygodnie ;)

> [...]
    > mozesz jej wreczyc nawet gotowke i kiedy tylko chcesz. data darowizny jest
    > data umowy. przy notariuszu nie trzeba biegav z zadnymi druczkami,

    Bez sensu dawać im zarobić za coś co można zrobić inaczej i za darmo.

> [...]
    >
    > dla celow dowodowych spisalbym cokolwiek na papierze. Za 10 lat corka
    > bedzie sie musiala tlumaczyc co to za kasa i papierek moze sie przydac.

    E, to ze mam pełnoletnie dziecko, nie znaczy że się wybieram na tamten świat
    ;) ale prawda jest taka, że nikt dnia i godziny nie zna.

> [...]
    > przy czym nie powiem ci dokladnie jakie formalnosci musza byc dopelnione,
    > kto podpisuje sie na druku i czy przypadkiem nie zapląta sie to w sad

    No to wyślę młodego do US i niech się dowie :)

    Dzięki za pomoc.

  • 9. Data: 2012-02-20 19:38:11
    Od: "news" <s...@m...com>

    >Wezmę więc kwotę średniego kursu mojego banku z dnia dokonania przelewu.

    US uznaje tylko siereni NBP

    Mecenas

  • 10. Data: 2012-02-20 20:17:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/20/2012 1:27 PM, Kriss wrote:

    > Możliwa literówka :)

    Nie.
    Są dwa druki SD-z1 i sd-z2
    polecalbym sd-z2

    > No to wyślę młodego do US i niech się dowie :)

    najgorsze mozliwe miejsce.

    wyslij mlodego do doradcy podatkowego.
    najlepiej mailem.
    a najpierw wyslij go do googli.