  • 1. Data: 2004-08-19 09:55:38
    Temat: Darowizna! Proszę o pomoc!
    Od: <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Tata chce mi darować pewną rzecz. Chce to zrobić przed notariuszem, w formie
    umowy darowizny. Mam pewne obawy: czy od takiej darowizny, w przyszłości, gdy
    zostanę sama, będę musiała zapłacić swojemu rodzeństwu zachowek? Proszę o
    pomoc. Co z tym niszczęsnym zachowkiem- czy jest możliwość, że rodzeństwo
    może się go domagać? Jak przyjąć tę rzecz, abym nie miała w przyszłości
    problemów z rodzeństwem?

  • 2. Data: 2004-08-19 13:22:10
    Temat: Re: Darowizna! Proszę o pomoc!
    Od: <j...@W...gazeta.pl>

    No pomóżcie! Bardzo mi zależy !

  • 3. Data: 2004-08-19 13:43:35
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pomoc. Co z tym niszczęsnym zachowkiem- czy jest możliwość, że rodzeństwo
    > może się go domagać? Jak przyjąć tę rzecz, abym nie miała w przyszłości

    Zachowek będziesz musiała wypłacić rodzeństwu (na ich wniosek) jeśli
    zostaniesz spadkobiercą testamentowym po ojcu, a rodzeństwo nie. Zachowek
    przysługuje bowiem zstępnym spadkodawcy jeśli byliby uprawnieni do spadku z
    ustawy a testament ich nie uwzględnia.
    Wówczas do spadku dolicza się darowizny wg poniższego przepisu kc:

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

    Czyli darowizna, którą dostaniesz bedzie doliczona, jeśli otwarcie spadku
    (śmierć) nastąpi w ciagu 10 lat od daty jej dokonania.

    Jeśli natomiast dojdzie do dziedziczenia ustawowego i działu spadku
    obiwązuje przepis 1039 kc, więc ojciec dokonując darowizny może oświadczyć
    że nie chce aby zlaiczać ją w przyszłości na schedę spadkową:

    Art. 1039. § 1. Jeżeli w razie dziedziczenia ustawowego dział spadku
    następuje między zstępnymi albo między zstępnymi i małżonkiem, spadkobiercy
    ci są wzajemnie zobowiązani do zaliczenia na schedę spadkową otrzymanych od
    spadkodawcy darowizn, chyba że z oświadczenia spadkodawcy lub z okoliczności
    wynika, że darowizna została dokonana ze zwolnieniem od obowiązku
    zaliczenia.

    Jeśli nawet darowizna zostanie zaliczona to - jeśli wartość przedmiotu
    darowanego przewyższa wartość udziału spadkowego - nie będziesz musiała
    dokonywać dopłat na rzecz rodzeństwa:

    Art. 1040. Jeżeli wartość darowizny podlegającej zaliczeniu przewyższa
    wartość schedy spadkowej, spadkobierca nie jest obowiązany do zwrotu
    nadwyżki. W wypadku takim nie uwzględnia się przy dziale spadku ani
    darowizny, ani spadkobiercy zobowiązanego do jej zaliczenia.

    Nie wiem czy dostatecznie jasno to przedstawiłem :)
    pzdr

  • 4. Data: 2004-08-19 16:39:45
    Od: <j...@W...gazeta.pl>

    Tak do końca tego nie zrozumiałam. Czy, w przyszłości po śmierci Taty /jest
    bardzo wiekowy/o tą darowiznę może upomnieć się rodzeństwo?Czy ta darowizna
    teraz dokonana , w przyszłości wejdzie do masy spadkowej? Czy aby
    uniemożliwić przyszłe ewentualne roszczenia rodzństwa, wystarczy aby Tata
    teraz zaznaczył, że ma życzenie, aby ta konkretna darowizna nie była brana
    pod uwagę przy postępowaniu spadkowym po jego śmierci/doliczana do schedy -
    tak?/? Żadnego testamentu nie ma i na pewno nie będzie. Czy sprawa zachowku
    może zaistnieć wtedy gdy nie ma testamentu, czy dotyczy tylko spadkobierców
    osoby, która zostawiła testament.Bardzo mi ta wiedza jest potrzebna. Tata
    chce wyrównać rachunki krzywd, niestety to ja jestem tą pokrzywdzoną,
    posiadajacą bezwzględne rodzeństwo. Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

  • 5. Data: 2004-08-20 08:25:07
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    darowizna
    > teraz dokonana , w przyszłości wejdzie do masy spadkowej?

    Upomnieć się nie może o samą darowiznę, tę odwołać może tylko darczyńca i
    tylko ze szczególnych powodów, natomiast wartość przedmiotu darowizny może
    zostać doliczona do wartości masy spadkowej.

> [...]
    > teraz zaznaczył, że ma życzenie, aby ta konkretna darowizna nie była brana
    > pod uwagę przy postępowaniu spadkowym po jego śmierci/doliczana do

    Tak wynika z art. 1039 kc. Można zawrzeć to oświadczenie w akcie
    notarialnym, zresztą zawsze upewnij się u notariusza (i tak mu płacisz).

    Żadnego testamentu nie ma i na pewno nie będzie. Czy sprawa zachowku
    > może zaistnieć wtedy gdy nie ma testamentu, czy dotyczy tylko
    spadkobierców
    > osoby, która zostawiła testament.

    Tak, zachowek jest instytucją która działa przy testamencie w sytuacji gdy
    spadkobierca powołuje tylko Ciebie do spadku a rodzeństwa wcale lub w
    niewielkim rozmiarze. Zachowku nie ma też w przypadku jeśli spadkodawca
    wydziedziczy niektórych spadkobierców. Powody takiego wydziedziczenia są
    ściśle określone w kodeksie i badane przez sąd, a samo postepowanie
    najczęsciej mało przyjemne. Jeśli testamentu nie ma a ojciec jest wdowcem -
    dzieci dziedziczą z ustawy w częsciach równych i wówczas instytucja zachowku
    jest zbędna.

    pzdr

  • 6. Data: 2004-08-20 11:31:13
    Od: <j...@W...gazeta.pl>