  • 1. Data: 2005-04-22 22:26:52
    Temat: Dar-biorca a windykacja zachowkow.
    Od: Green <z...@u...gazeta.pl>

    Proszę, rozjaśnijcie:

    Darczyńca zmarł.
    Obdarował swego wnuka darem(mieszkanie) i jeszcze w spadku
    zapisał kawałek ziemi (ale innemu /uprawnonemu/ spadkobiercy).
    Zostali inni uprawnieni do spadku, co nie otrzymali
    wyraźnych darów, ani nie są wymienieni w testamencie.
    Dar (mieszkanie) darowane wnukowi, i testament (kawałek ziemi)
    wyczerpują majątek, co był do podziału.
    O zachowek upominają się pominięci w podziale majątku.

    Jaka jest odpowiedzialność obdarowanego (wnuk) za zaspokojenie
    oczekiwań uzyskania zachowków przez pominiętych?

    Rodzice obdarowanego żyją.
    Znaczy- najważniejszą rolę ma tu ojciec.
    A to znaczy- że jest (ojciec obdarowanego)
    uprawnionym spadkobiercą, który
    nie otrzymał darowizny, ani nie jest ujęty w testamencie.
    Znaczy- nie ma wzbogacenia.

    Oczywiście, w świetle Art. 994

    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848,gg:1100100111000000111010

  • 2. Data: 2005-04-22 23:21:54
    Temat: Re: Dar-biorca a windykacja zachowkow.
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Green" <z...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:slrn.pl.d6iu69.3t3u27f.zdrw.cotrzebausun@AQUARI
    US.AQUA...

    [cut]

    > Oczywiście, w świetle Art. 994

    A uplynelo od dokonania darowizny do otwarcia spadku? Jak nie to ojcu nalezy
    sie zachowek, chyba ze zostal skutecznie wydziedziczony lub uznany za
    niegodnego.

  • 3. Data: 2005-04-23 00:15:07
    Od: Green <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <d4c0ue$2j9$1@inews.gazeta.pl> Heming napisal(a):

> [...]
    US.AQUA...

    > [cut]

    > A uplynelo od dokonania darowizny do otwarcia spadku?

    Data darowizny : grudzień 1998
    Zgon darczyńcy : grudzień 2001 ( to jest data otwarcia spadku(?))
    Pozwy o zachowki: kwiecien 2005

    > Jak nie to ojcu nalezy
    > sie zachowek, chyba ze zostal skutecznie wydziedziczony lub uznany za
    > niegodnego.

    Nie.
    Ojciec NIE dochodzi zachowku. Nawet niespecjalnie mu "wypada",
    bo przecież jego syn został obdarowany.
    Zachowku dochodzą pozostali bracia i siostry, również pominieci przy
    dzieleniu pozostałego majatku.

    Chodzi o odpowiedź na pytanie:
    - w jakim stopniu obdarowany (znaczy-wnuk,tym samym
    nie będący w prostej linii uprawniony do spadku/zachowku)
    jest odpowiedzialny za zadośćuczynienie oczekiwniom
    uprawnionych do zachowku (dla niego- jego wujków i cioć).

    Kto _musi_/ powinien/będzie te zachowki wypłacać?

  • 4. Data: 2005-04-23 00:57:43
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Green" <z...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:slrn.pl.d6j4h2.3t3u27f.zdrw.cotrzebausun@AQUARI
    US.AQUA...

    > - w jakim stopniu obdarowany (znaczy-wnuk,tym samym
    > nie będący w prostej linii uprawniony do spadku/zachowku)
    > jest odpowiedzialny za zadośćuczynienie oczekiwniom
    > uprawnionych do zachowku (dla niego- jego wujków i cioć).

    Nalezy im sie zazwyczaj polowa wartosci udzialow, ktore przypadlyby im w
    przypadku dziedziczenia ustawowego.

    > Kto _musi_/ powinien/będzie te zachowki wypłacać?

    Obdarowany i spadkobierca.

  • 5. Data: 2005-04-23 08:50:37
    Od: "Orange :)" <a...@a...pl>

    W artykule <d4c6i5$d3e$1@inews.gazeta.pl> Heming napisal(a):

> [...]
    US.AQUA...

    > Nalezy im sie zazwyczaj polowa wartosci udzialow,

    Naprowadzam, naprowadzam, i nadal daleko...
    :|

    Art. 994. [Pominięcie niektórych darowizn] § 1.

    Przy obliczaniu zachowku nie
    ^^^^^
    dolicza się do spadku drobnych darowizn,zwyczajowo w danych stosunkach
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty,
    licząc wstecz od otwarcia spadku,

    darowizn na rzecz osób NIE BĘDąCYCH spadkobiercami albo
    ^^^
    uprawnionymi do zachowku.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    § 2. i § 3
    dla tego aspektu nie maja znaczenia.Wyciąłem więc.

    Wnuk ( za życia swych rodziców) NIE jest uprawniony
    do spadku ani zachowku (po swych dziadkach).

    ???

  • 6. Data: 2005-04-23 10:33:19
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Orange :)" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > licząc wstecz od otwarcia spadku,
    >
    > darowizn na rzecz osób NIE BĘDąCYCH spadkobiercami albo
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^
    > uprawnionymi do zachowku.
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Tobie chodzi czy darowizny na rzecz niespadkobiercow i nieuprawnionych do
    zachwku? Tak wlicza sie, jesli od darowizny do otwarcia spadku nie uplynelo
    wiecej niz 10 lat - 994 KC:

  • 7. Data: 2005-04-23 10:38:49
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

> [...]

    > licząc wstecz od otwarcia spadku,
    >
    > darowizn na rzecz osób NIE BĘDąCYCH spadkobiercami albo
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^
    > uprawnionymi do zachowku.
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Tobie chodzi czy darowizny na rzecz niespadkobiercow i nieuprawnionych
    dolicza sie do zachowku? Tak wlicza sie, jesli od darowizny do otwarcia

  • 8. Data: 2005-04-23 12:11:05
    Od: Green <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <d4d8ja$3kc$1@inews.gazeta.pl> Heming napisal(a):

> [...]

    > spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi

    Chciałbym mieć w tej materii 100% pewności.

    Dla mnie ten akapit tego artykułu brzmi tak:

    "NIE dolicza się do masy spadkowej wartości darowizn, poczynionych na
    rzecz osob/y NIE będac/ych/ej uprawnioną do spadku lub zachowku"

    Wyliczając( nie wliczane):
    - drobne darowizny (zwyczajowe)
    - poczynione przed dziesięciu laty (starsze niż...10 lat)
    - na rzecz nieuprawnionych do spadku lub zachowku

    Kto poda przykłady, ze nie mam racji?
    Nie jestem zaawansowany w jurystyce.Niestety.
    (bo dobrze jest być bywałym, to mniej kosztuje)

  • 9. Data: 2005-04-23 13:00:31
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Green" <z...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d4de0o$o51$1@inews.gazeta.pl...

    > "NIE dolicza się do masy spadkowej wartości darowizn, poczynionych na
    > rzecz osob/y NIE będac/ych/ej uprawnioną do spadku lub zachowku"

    Nie! Jakby bylo tak jak mowisz to zamiast przecinka ustwadawca dalby kropke,
    a najpewniej stworzylby osobny paragraf w tym artykule. A tam jest
    przecinek, bo "liczac wstecz od otwarcia spadku" jest zdanie wtraconym.