  • 1. Data: 2003-03-12 09:46:41
    Temat: DG i bezrobotna zona
    Od: "Mysliciel" <h...@p...onet.pl>

    Hey!

    Na grupie pl.biznes przetoczyła się dyskusja o automatycznej
    współpracy bezrobotnej żony w firmie męża.

    To znaczy teza jest następująca:
    jeżeli ja zakładam np. jednoosobową działalność
    gospodarczą i mam niepracującą żonę, z którą nie spisaliśmy intercyzy
    to żona niejako automatycznie staje się się współpracownikiem
    (czy też współwłaścicielem - ale nie rozumiem jak w jednosobowej
    DG może być współwłaściciel) firmy i NALEŻY za nią odprowadzać
    składki na ZUS w wysokości takiej samej jak za siebie.

    Czy tak jest rzeczywiście? Jeżeli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
    Na razie jestem po lekturze UoSUS i tam nic takiego nie ma...

    pozdr
    HS

  • 2. Data: 2003-03-12 10:22:52
    Temat: Re: DG i bezrobotna zona
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Mysliciel" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy tak jest rzeczywiście? Jeżeli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
    > Na razie jestem po lekturze UoSUS i tam nic takiego nie ma...

    jezeli zona ma pracowac w firmie - to normalnie pracuje, ale dla ZUS
    odprowadza sie skladke jako za osobe wspolpracujaca, nie jak za pracownika.

    jezeli zona nie ma (oficjalnie) nic wspolnego z firma, zadnych skladek
    placic nie trzeba.

    osoba wspolpracujaca to nie wspolwlasciciel.