  • 1. Data: 2009-07-02 17:15:53
    Temat: Czy za długi można iść siedzieć
    Od: Miela <m...@g...com>

    Witam.
    Mam pytanie do szanownego Grona. Czy za długi można iść
    siedzieć? Zobowiązania finansowe powiedzmy z kredytu
    konsumpcyjnego albo z tytułu nieopłaconych faktur,
    obojętnie. Czy w ogóle jest istotne z jakiego tytułu
    zadłużenie?

    Czy sprawy zawsze idą do komornika czy można dać sprawę do
    sądu a ten skarze dłużnika na odsiadkę?

    Albo jeszcze inaczej. Komornik ściga do końca życia
    dłużnika, czy istnieje przedawnienie?

    A może po jakimś czasie egzekucji komorniczej, można dać
    sprawę do sądu a ten w końcu skazać na więzienie?

    Jak stanowi jest prawo?

    Dziękuję.

    --
    Miela

  • 2. Data: 2009-07-02 17:16:57
    Temat: Re: Czy za długi można iść siedzieć
    Od: Arek <a...@e...net>

    Miela pisze:
    > Mam pytanie do szanownego Grona. Czy za długi można iść siedzieć?

    Tak. Jeżeli dług jest grzywną albo alimentami

    > Zobowiązania finansowe powiedzmy z kredytu konsumpcyjnego albo z tytułu
    > nieopłaconych faktur, obojętnie. Czy w ogóle jest istotne z jakiego
    > tytułu zadłużenie?

    Tak.

    > Albo jeszcze inaczej. Komornik ściga do końca życia dłużnika, czy
    > istnieje przedawnienie?

    Teoretycznie tak, w praktyce - nie.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 3. Data: 2009-07-02 17:20:31
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > konsumpcyjnego albo z tytułu nieopłaconych faktur,
    > obojętnie. Czy w ogóle jest istotne z jakiego tytułu

    przyjelo sie ze za niesplacony kredyt to 286kk. Sad orzeka naprawe szkody.
    Jak nie naprawisz to odwieszaja zawiasy

    > Czy sprawy zawsze idą do komornika czy można dać sprawę do
    > sądu a ten skarze dłużnika na odsiadkę?

    j/w

    > Albo jeszcze inaczej. Komornik ściga do końca życia
    > dłużnika, czy istnieje przedawnienie?

    istnieje przedawnienie

    Icek

  • 4. Data: 2009-07-02 17:47:39
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Miela" <m...@g...com> wrote
    > Czy za długi można iść siedzieć?

    Za zobowiązania cywilne zasadniczo nie. Co innego grzywny itp. Ale
    niepłacenie z pewnych tytułów czasami można kwalifikować jako przestępstwo
    np. uchylanie od alimentów, nabranie kredytów z zamiarem ich niespłacenia
    (oszustwo itp).

    >Czy sprawy zawsze idą do komornika

    Najpierw do sądu, potem do komornika

    >czy można dać sprawę do sądu a ten skarze dłużnika na odsiadkę?

    Patrz jak wyżej. W przypadku przestępstw najpierw prowadzi się postępowanie
    przygotowawcze (śledztwo/dochodzenie) potem idzie do sądu.

  • 5. Data: 2009-07-02 18:00:19
    Od: Miela <m...@g...com>

    Arek pisze:

    > Teoretycznie tak, w praktyce - nie.

    Tzn jak? Teoretycznie komornik ściga do końca życia czy
    teoretycznie jest przedawnienie.

    To jak istnieje przedawnienie, to kto je orzeka? Czy może
    jest w prawie zapisany taki czas po którym następuje
    przedawnienie.

    Czy może jest tak że na wniosek komornika ponownie sąd
    orzeka o przedawnieniu bo każda sprawa ma swój charakter
    (nie wiem, możliwości egzekwowalności). I jeżeli sąd przyzna
    przedawnienie to można później dłużnika zaskarżyć o to że
    nie oddał pieniędzy? Powiedzmy zacznie mu się lepiej
    powodzić etc.

    Dziękuję.

    --
    pzdr, Piotr M

  • 6. Data: 2009-07-02 18:07:42
    Temat: Re: Czy za ?
    Od: Miela <m...@g...com>

    Arek pisze:

> [...]

    jest w prawie zapisany taki czas po którym następuje
    przedawnienie.

    Czy może jest tak, że na wniosek komornika ponownie sąd
    orzeka o przedawnieniu bo każda sprawa ma swój odmienny
    charakter (nie wiem, np możliwości egzekucyjne). I jeżeli
    sąd przyzna określi przedawnienie to później dłużnika można

    Miele

  • 7. Data: 2009-07-02 18:13:37
    Temat: Re: Czy za d???????????????????????
    Od: Miela <m...@g...com>

    Icek pisze:

    > przyjelo sie ze za niesplacony kredyt to 286kk. Sad orzeka naprawe szkody.
    > Jak nie naprawisz to odwieszaja zawiasy

    Dla lepszego zrozumienia. Jest niespłacony kredyt. Sąd
    orzeka że na wskutek tego kredytodawca poniósł szkody i sąd
    też nakazuje naprawę tej szkody (znaczy nakazuje uregulować
    należność). I jeżeli dłużnik nie ureguluje tej należności to
    wtedy może za to iść siedzieć?

    Dziękuję.

    --
    Miela

  • 8. Data: 2009-07-02 18:46:11
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > też nakazuje naprawę tej szkody (znaczy nakazuje uregulować
    > należność). I jeżeli dłużnik nie ureguluje tej należności to

    dostajesz wyrok w zawiasach (warunkowe zawieszenie wykonania kary). Sad
    nakazuje tez naprawienie szkody. Jak sie polapie, ze nie naprawilas w
    terminie do 6 miesiecy od zakonczenia czasu proby to moze sprobowac odwiesic
    wyrok.

    Icek

  • 9. Data: 2009-07-02 18:53:36
    Od: Arek <a...@e...net>

    Miela pisze:
    > Tzn jak? Teoretycznie komornik ściga do końca życia czy teoretycznie
    > jest przedawnienie.

    Teoretycznie jest przedawnienie po 10 latach.
    Jednak prawo jest tak niejednoznaczne, że rzekomo każda próba
    windykacji długu przez komornika powoduje przerwanie biegu przedawnienia
    i start kolejnych 10 lat.

    Na pewno takie stanowisko przyjęły sądy w sprawach gdzie się zalega
    budżetowi (US, ZUS).
    Tutaj sobie naczelnicy wyślą pisemka raz na 3 lata i do końca życia - co
    ja gadam! - nawet Twoi nieopaczni spadkobiercy będą tym długiem obciążeni.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 10. Data: 2009-07-02 18:57:20
    Od: "Biernacki Marek" <b...@w...pl>

    > Tak. Jeżeli dług jest grzywną albo alimentami

    Nie.

    Grzywna.
    Grzywna jest formą kary (nie "długiem"). Jeżeli w związku z brakiem spłaty
    kary grzywny dokonywana jest ZAMIANA formy kary (na karę pozbawienia
    wolności), to kara wynika z wcześniej dokonanego czynu. Przykładowo ; jeżeli
    za zniszczenie cudzego mienia ktoś zostanie skazany na karę grzywny w
    wysokości 100 zł przy stawce dziennej określonej na 10 zł (wartości
    przykładowe, prawdziwe znajdują sie w wyroku), to w przypadku braku
    wpłacenia określonej kwoty, kara pieniężna zamieniana jest na jej
    równoważnik - 10 dni aresztu (10zł * 10 dni = 100zł). Nie jest to kara za
    jakikolwiek dług ale ... kara za zniszczenie cudzego mienia.

    Alimenty.
    Kara pozbawienia wolności jest wymnierzana za uchylanie się od obowiązku
    alimentacyjnego. Jeżeli ktoś wpłaca każdego miesiąca 10 zł na dziecko (a nie
    np. 50 zł, jak to nakazał sąd), to zadłużenie ciągle rośnie, ale nie
    wymierza się za to jakiejkolwiek kary.

    Reasumując, za długi się nie siedzi. Nigdy.

    Pozdrawiam.
    M.B.