  • 1. Data: 2010-01-18 12:23:35
    Temat: Czy w Polsce można płacić w Euro?
    Od: Paweł <l...@k...chip.pl>

    Witam,

    Czy w Polsce można wszędzie płacić w Euro?
    (nie mówię tu o handlu i sklepach przygranicznych).

    Czy można sprzedawcę do tego zmusić czy leży to w jego gestii czy przyjmuję
    zapłatę w Euro.

    Ci co przyjmują Euro wydają resztę w PLN (co jest zrozumiałe).

    Czy jeśli sklep sieciowy (np. Bata) podaje na metkach cenę w PLN i EUR to
    można w Polsce wymusić przyjęcie zapłaty w EUR?

    Bardzo często ceny w EUR w takich sklepach (np. Bata, ZARA) są dużo niższe
    niż ceny podawane w PLN.

    Ciekawe, czy regulują to jakieś przepisy?

    Wkurza, mnie gdy widzę że np. Niemcy mają niższe ceny niż my.

    (Wiem, wiem, popyt kształtuje rynek i ceny i mogę nie kupować...)

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 2. Data: 2010-01-18 13:16:08
    Temat: Re: Czy w Polsce można płacić w Euro?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy w Polsce można wszędzie płacić w Euro?
    > (nie mówię tu o handlu i sklepach przygranicznych).

    Jasne - jak sprzedający zechce, to może przyjąć nawet ruble czy inne
    wongi ;)

    > Czy można sprzedawcę do tego zmusić czy leży to w jego gestii czy
    > przyjmuję zapłatę w Euro.

    Legalnie zmusić oczywiście nie można - w Polsce obowiązującym środkiem
    płatniczym jest złotówka.

    > Ci co przyjmują Euro wydają resztę w PLN (co jest zrozumiałe).
    >
    > Czy jeśli sklep sieciowy (np. Bata) podaje na metkach cenę w PLN i EUR
    > to można w Polsce wymusić przyjęcie zapłaty w EUR?

    Jeśli taka cena w euro jest na półce - to można IMHO uznać to za wiążącą
    ofertę ze strony sklepu. Ale jeśli jest to cena w jakimś katalogu, to
    zapewne katalog ma jakieś "dupochrony" w stylu "niniejszy matgeriał jest
    informacyjny i nie stanowi oferty a ceny mogą się zmienić".

  • 3. Data: 2010-01-18 13:25:54
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 18 Jan 2010 13:23:35 +0100, Paweł napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Czy w Polsce można wszędzie płacić w Euro?
    > (nie mówię tu o handlu i sklepach przygranicznych).

    Od 24.01.2009r. firmy mogą rozliczać się w walutach obcych.
    //
    Dotychczas polskie firmy mogły w walutach obcych rozliczać się z
    zagranicznymi kontrahentami. Dopuszczalne było też dokonywanie rozliczeń w
    euro z konsumentami.
    //
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Firmy-moga-swobodnie
    -rozliczac-sie-ze-soba-w-walutach-obcych-1896097.htm

  • 4. Data: 2010-01-18 13:28:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

> [...]
    > zapewne katalog ma jakieś "dupochrony" w stylu "niniejszy matgeriał jest
    > informacyjny i nie stanowi oferty a ceny mogą się zmienić".

    Mogę wskazać w Warszawie sklep, w którym wisi wywieszka, że ceny na
    półkach (w złotówkach) nie stanowią oferty w rozumieniu etc.

    MJ

  • 5. Data: 2010-01-18 13:57:56
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 18 Sty, 14:16, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

> [...]
    > zapewne katalog ma jakieś "dupochrony" w stylu "niniejszy matgeriał jest
    > informacyjny i nie stanowi oferty a ceny mogą się zmienić".

    I tutaj zagwozdka. Poniewaz ceny sa przeliczane. To znaczy cena euro
    na metce to 20 a cena pln to 140. I przy kasie informacja "ceny euro
    rozliczane sa dla kursu = 6,5467". Najpierw owe 20 zlotych mnoza razy
    kurs, potem odejmuja te 140 a reszte wydaja w zlotowkach.

  • 6. Data: 2010-01-18 14:09:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    SzalonyKapelusznik pisze:

> [...]
    > rozliczane sa dla kursu = 6,5467". Najpierw owe 20 zlotych mnoza razy
    > kurs, potem odejmuja te 140 a reszte wydaja w zlotowkach.

    To już kwestia indywidualnej umowy.

    Płać w złotówkach - nie będziesz mieć dylematów ;)

  • 7. Data: 2010-01-18 14:12:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-01-18 14:57, SzalonyKapelusznik pisze:

> [...]
    > rozliczane sa dla kursu = 6,5467". Najpierw owe 20 zlotych mnoza razy
    > kurs, potem odejmuja te 140 a reszte wydaja w zlotowkach.

    No tak - dobry wstęp do flejma - czy to jest płatność w euro czy tylko
    skup euro a płatność w złotówkach?

    Uprasza się o nieściąganie z wątku o płaceniu kartą na poczcie. :)

    --
    spp

  • 8. Data: 2010-01-21 10:41:15
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Od 24.01.2009r. firmy mogą rozliczać się w walutach obcych.

    pomiedzy moga, a musza przyjac, jest spora przepasc, pytanie czy jesli na
    metce jest cena w euro, to musza przyjac w euro wg metki?

  • 9. Data: 2010-01-21 13:22:35
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 21 Jan 2010 11:41:15 +0100, szerszen napisał(a):

    > pomiedzy moga, a musza przyjac, jest spora przepasc

    Co to za pytanie i dlaczego do mnie?
    Wcześniej (przed tą wskazaną datą) firmy NIE MOGŁY się rozliczać między
    sobą bez potrzeby uzyskiwania indywidualnej zgody dewizowej wydawanej przez
    NBP.

  • 10. Data: 2010-01-21 14:18:14
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Co to za pytanie i dlaczego do mnie?

    pytanie zgodne z intencja watkotworcy, a do ciebie dlatego, ze podales
    jakies konkrety, mimo iz nie do konca w temacie, wiec mialem nadzieje ze
    wiesz cos wiecej, bo sam jestem ciekaw jak jest