  • 1. Data: 2010-07-13 09:25:30
    Temat: Czy to wprowadzanie klientów w błąd lub oszustwo?
    Od: Maciek <m...@g...com>

    Podczas dyskusji na forum wypłynęła pewna sprawa, która mnie
    zainteresowała. Chodzi o przedsiębiorcę indywidualnego, który podaje
    referencje wystawione poprzedniemu właścicielowi firmy, także
    przedsiębiorcy indywidualnemu. Obaj jak rozumiem wyjaśnienia, nie byli
    wspólnikami i jeden odkupił od drugiego całość firmy. Stanowiekiem tego
    pana było, że referencje przejął wraz z firmą. Z tym, że obie to
    działalność jednoosobowa i nie ma mowy o osobowości prawnej i każdy
    prowadził ją indywidualnie, osobno. Czy legalne jest takie działanie?
    Czy jest to oszustwo lub wprowadzanie klientów w błąd? CZy jest to
    nieuczciwa konkurencja?

    link do przykładku: http://iws.pl/www_referencje
    Referencje są na poprzedniego przedsiębiorcę, w czasie gdy działalność
    prowadził poprzedni przedsiębiorca. Obecny właściciel nie prowadził
    wtedy działalności.

    Facet działa w mojej branży i nie podoba mi się takie działanie. Ja na
    referencje ciężko pracuję, gdy inny "sobie kupi" wraz z firmą. Czy można
    wymusić na tym panu, by zaprzestał wprowadzania w błąd klientów?

    Linku do forum z uwagami i stanowiskiem tego pana nie podam, bo wątek
    zniknął po tym gdy facet zaczął grozić pozwami.

    --
    pzdr
    Maciek

  • 2. Data: 2010-07-13 09:56:20
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest to oszustwo lub wprowadzanie klientów w błąd? CZy jest to nieuczciwa

    IMHO na tym wlasnie polega transakcja "sprzedazy przedsiebiorstwa" miedzu
    dwiema osobami fizycznymi - ze sie sprzedaje skladniki majatku, czesc nazwy
    firmy (ów ddoatek do imienia i nazwiska), kontakty handlowe, know-how.
    IMHO nie ma tu zadnego oszustwa.
    Przeciez gdyby pan A prowadzil to przedsiebiorstwo jako jednoosobowa spolke
    z o.o. i sprzedal wszystkie udzialy panu B, to dla kontrahentow nie byloby
    przeciez zadnej roznicy w porownaniu z opisywana przez Ciebie sytuacja.
    Roznica bylaby tylko dla wierzycieli, ale przeciez nie o to Ci chodzi.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-07-13 10:15:41
    Temat: Re: Czy to wprowadzanie klientów w b??d lub oszustwo?
    Od: Maciek <m...@g...com>

    SDD wrote:
    > IMHO na tym wlasnie polega transakcja "sprzedazy przedsiebiorstwa"

    Dziękuję za odpowiedź. Gdyby to była spółka prawna to nie dyskusji nawet
    jeśli by się zmienił właściciel, zarząd i wszyscy pracownicy czyli
    wszyscy, którzy zapracowali na referencje.

    Jednak tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy pan Nowak posługuje się
    referencjami wystawionymi panu Kowalskiemu, który na referencje
    zasłużył. Zaś pan Nowak może być ale i nie być godnym polecenia - mieć
    inne doświadczenie, wiedzę, nawyki. Zaznaczam, że rozmawiamy o osobach
    fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

    W moim, może niezwiązanym z prawem, rozumieniu to nie jest składnik
    majątku jako komputer, domena czy autorskie prawa majątkowe. W moim
    rozumieniu to jak sprzedaż konta na Allegro z komentarzami, które służą
    do uwiarygodnienia konkretnej osoby a nie dowolnego dysponenta konta.

    --
    pzdr

  • 4. Data: 2010-07-13 10:32:09
    Od: Maciek <m...@g...com>

    SDD wrote:
    > U?ytkownik "Maciek" <m...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
    > IMHO na tym wlasnie polega transakcja "sprzedazy przedsiebiorstwa" miedzu

    Jeszcze jedna sprawa mnie zainteresowała.

    Jeśli przyjmiemy, że doszło do "sprzedazy przedsiebiorstwa", które nie
    ma osobowości prawnej to rozumiem, że nie było to przeniesienie
    własności "przedsiębiorstwa" (które chyba nie ma żadnej jednolitej,
    łącznej formy prawnej) tylko doszło do sprzedaży jakiegoś zbioru praw -
    np. własności lub autorskich majątkowych. W takim razie jeśli od
    "sprzedaży przedsiębiorstwa bez osobowości prawnej" odejmiemy po kolei
    transakcje dot. pozostałych składników to zostanie tylko transakcja dot.
    referencji. Czy w takim razie legalna jest sprzedaż takich referencji
    i potem posługiwanie się przez nabywcę takimi referencjami?

    To może zacząć skupywać takie referencje od przedsiębiorców kończących
    działalność. :)

    Ogłoszenie: kupię uzyskane referencję od przedsiębiorców z branży IT.
    Cena do uzgodnienia w zależności kto jest wystawcą referencji i jak
    bardzo zachwycające są one. :D

    --
    pzdr

  • 5. Data: 2010-07-13 14:50:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >

    > Linku do forum z uwagami i stanowiskiem tego pana nie podam, bo wątek
    > zniknął po tym gdy facet zaczął grozić pozwami.

    Sprzedaż tzw. Firmy właśnie przede wszystkim polega na sprzedaży takich
    referencji. Może być połączona ze sprzedażą środków trwałych, ale
    niekoniecznie musi.

  • 6. Data: 2010-07-13 16:54:15
    Od: Maciek <m...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:
    > Sprzedaż tzw. Firmy właśnie przede wszystkim polega na sprzedaży takich

    Dobrze, panie Robercie, ale tutaj przecież NIE MA żadnej firmy, to tylko
    określenie potoczne. Są dwie osoby fizyczne prowadzące działalność
    gospodarczą.

    O ile nie znam stanu prawnego, to wydaje mi się jakąś pomyłką, jakimś
    wprowadzeniem w błąd. Bo co znaczy, że Kowalski posługuje się
    referencjami Nowaka? Przecież ich nie wypracował samodzielnie?

    --
    pzdr

  • 7. Data: 2010-07-13 18:47:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wprowadzeniem w błąd. Bo co znaczy, że Kowalski posługuje się
    > referencjami Nowaka? Przecież ich nie wypracował samodzielnie?

    Tą "FIRMĄ" jest nazwa firmy. Zakładam, że właśnie to nabył, jako tzw.
    zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

  • 8. Data: 2010-07-13 19:30:00
    Od: Maciek <m...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:
    > Tą "FIRMĄ" jest nazwa firmy. Zakładam, że właśnie to nabył, jako tzw.
    > zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

    Firmy rozumiane ściśle (nazwy) także są inne. Nie pokrywa się ani imię i
    nazwisko przedsiębiorcy ani nawet sam człon dodatkowy. Przedsiębiorca
    "rr.pl Stefan Nowak" korzysta z referencji przedsiębiorcy "robótki
    ręczne Jan Kowalski".

    Jeśli jest tak jak pan pisze to bardzo smutne bo to jest legalne
    nadużycie zaufania i w ogóle idei referencji.

    --
    pzdr

  • 9. Data: 2010-07-14 02:47:33
    Od: to <t...@a...xyz>

    Maciek wrote:

    > O ile nie znam stanu prawnego, to wydaje mi się jakąś pomyłką, jakimś
    > wprowadzeniem w błąd. Bo co znaczy, że Kowalski posługuje się
    > referencjami Nowaka? Przecież ich nie wypracował samodzielnie?

    Ale co Ty się uparłeś na te "referencje Nowaka". Przecież osoba
    prowadząca DG może np. zlecić wykonanie danego projektu innemu
    podmiotowi. Nie wiesz czy każde zlecenie Nowak wykonywał osobiście.

    Moim zdaniem sprawa nie jest jednoznaczna i zależy CO w rzeczywistości
    kupił Kowalski od Nowaka i jaki to ma związek z udzielonymi Nowakowi
    referencjami. Jeśli Kowalski nabył od Nowaka np. domenę, layout strony
    firmowej i trzy laptopy to moim zdaniem nie może posługiwać się jego
    referencjami, bo po prostu nie ma do tego tytułu z żadnego punktu
    widzenia. Jeśli natomiast Nowak sprzedawał np. program komputerowy, a
    Kowalski odkupił od niego prawa do tego programu to moim zdaniem na
    referencje związane ze sprzedażą tego programu komputerowego może się
    powoływać. Podkreślam "moim zdaniem", bo nie jestem prawnikiem.

    --
    cokolwiek

  • 10. Data: 2010-07-14 02:49:12
    Od: to <t...@a...xyz>

    Maciek wrote:

    > Facet działa w mojej branży i nie podoba mi się takie działanie. Ja na
    > referencje ciężko pracuję, gdy inny "sobie kupi" wraz z firmą. Czy można
    > wymusić na tym panu, by zaprzestał wprowadzania w błąd klientów?

    A nie lepiej skupić się na własnej działalności? Jeśli gość jest tak
    kiepski, jak sugerujesz, to po paru nieudanych projektach popsuje sobie
    opinie i po problemie.

    --
    cokolwiek