  • 1. Data: 2007-03-15 13:05:56
    Temat: Czy to jest spam?
    Od: "bim-bom" <j...@g...pl>

    Dostałem maila o tytule: "Pytanie o zgode na przesylanie informacji
    marketingowych".

    W treści:
    Jeżeli nie życzą sobie Państwo otrzymywać od nas informacji pocztą
    elektroniczną prosimy o kontakt e-mailowy, w celu usunięcia Państwa adresu z
    naszej bazy danych. Poniższa oferta nie stanowi oferty handlowej, ma
    charakter poglądowy.

    W związku z art. 10.pkt 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z
    dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204), sankcjonującym
    tryb przesyłania informacji pocztą elektroniczną zwracam się do Państwa z
    uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na przesyłanie bezpłatnego newslettera
    Directus, zawierającego aktualne informacje marketingowe.
    Portal komunikacji marketingowej www.directus.pl chce zaoferować Państwu
    całkowicie bezpłatnie swoje zasoby, a między innymi:
    itd.

    Czy to jest spam?
    Wg. prawa, "Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do
    oznaczonego odbiorcy drogą mailową jest zakazane".
    No, ale jeśli ja się u nich nie zapisywałem, to nie chcę dostawać takich
    maili.
    Czy takie coś jest zabronione?

  • 2. Data: 2007-03-15 13:19:57
    Temat: Re: Czy to jest spam?
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > elektroniczną prosimy o kontakt e-mailowy, w celu usunięcia Państwa adresu z
    > naszej bazy danych. Poniższa oferta nie stanowi oferty handlowej, ma

    zdecydowanie niezgodne z prawem
    nasz ustawodawca przyjal opcje opt-in, lepiej chroniaca potencjalnego odbiorce
    krotko mowiac opt-in polega na tym, ze jesli przedsiebiorca chce przeslac oferte
    handlowa, musi posiadac uprzednio wyrazona przez Ciebie na to zgode
    opt-out, obowiazujaca w niektorych panstwach UE oraz w stanach zaklada, ze
    przedsiebiorca moze do Ciebie informacje handlowe wysylac, jesli nie wyrazisz
    sprzeciwu

> [...]
    > Portal komunikacji marketingowej www.directus.pl chce zaoferować Państwu
    > całkowicie bezpłatnie swoje zasoby, a między innymi:

    spam nie, bo to pojecie szersze, ale informacja handlowa w rozumieniu usude
    pewnie jak najbardziej, choc nei piszesz co dokladnie mail zawieral (vide itd.)
    zakladam ze byly tam informacje o cenie czy innych wlasciwosciach oferowanych
    przez nich produktow.
    Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 2 usude - informacja handlowa oznacza każdą
    informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług
    lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do
    wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w
    odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się
    za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o
    towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez
    podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia
    lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi,

    jesli zatem posrednio lub bezposrednio promowal swoje towary w przeslanym mailu,
    mial na celu osiagniecie efektu handlowego.

    > Czy to jest spam?

    spam nie, ale informacja w rozumieniu ww. ustawy tak.

    > Wg. prawa, "Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do
    > oznaczonego odbiorcy drogą mailową jest zakazane".

    dokladnie, stanowi wykroczenie, niestety scigane na wniosek pokrzywdzonego

    > No, ale jeśli ja się u nich nie zapisywałem, to nie chcę dostawać takich
    > maili.

    proste. pytanie o zgode zawsze moga wyslac, ale jak na nie nie odpowiesz (a nie
    masz takiego obowiazku), nie maja prawa wyslac ci tego rodzaju informacji
    (pomijam fakt, ze skrzetnie pod pozorem zapytania juz przeslali).

    > Czy takie coś jest zabronione?

    tak, art. 10 usude

    na komisariat czy do prokuratury sensu isc nie ma.
    jest natomiast sens zglosic opisac i zglosic sprawe do departamentu politki
    konsumenckiej UOKiK w zwiazku z zapowiadanym lub juz prowadzonym przez nich
    postepowaniem:
    http://www.fkn.pl/1,351,1502010,1,wiadomosc.html
    Dodam, ze opisane przez Ciebie dzialania, w mysl usude stanowia czyn nieuczicwej
    konkurencji, a to akurat lezy w kompetencjach Prezesa UOKiK.

    pozdrawiam
    d.