  • 11. Data: 2008-11-30 08:21:28
    Temat: Re: Czy to będzie dozwolony użytek?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.11.2008 scream <n...@p...pl> napisał/a:
    > Dnia Sun, 30 Nov 2008 11:18:13 +0800, Marcin Debowski napisał(a):
    > Co warunkuje czy zdjęcie zrobione przez kogoś jest utworem bądź nie jest?
    > Art. 1 p. 1 ustawy o prawach (...) można interpretować w baaaaardzo
    > szerokim zakresie. Można przyjąć, że jak przyjdę do Ciebie do domu i zrobię
    > zdjęcia Twojej kuchni, to te zdjęcia nie będą utworem i będzie można ich
    > dowolnie używać? Będzie to "działalność twórcza o indywidualnym
    > charakterze"?

    Przyjmuje się dość szeroko, że dane dzieło jest utworem, więc jak zrobisz
    zdjęcie mojej kuchni to jest duża szansa, że za utwór zostanie uznane. Z
    tym, że tu z tego co piszesz to jednak zwykła kopia.

    > Jak pisałem, nie może być w tym wypadku mowy o utworze ani nic w tym stylu,
    > więc odpada.

    Zrozum, że albo mówimy o utworze w rozumieniu PA albo nie ma tematu, więc
    jeśli twierdzisz, że to nie utwór to ta cała dyskusja jest stratą czasu.
    Coś co nie jest utworem nie podlega ochronie z art. które tu cytujesz.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2008-11-30 20:23:02
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 Nov 2008 16:21:28 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Przyjmuje się dość szeroko, że dane dzieło jest utworem, więc jak zrobisz
    > zdjęcie mojej kuchni to jest duża szansa, że za utwór zostanie uznane.

    Gdzie moge wiecej dowiedziec sie na ten temat? Potrafisz podac przyklad
    jakiegos zdjecia, ktore utworem nie jest? I dlaczego akurat fotka Twoich
    mebli kuchennych utworem będzie? :)

    > Zrozum, że albo mówimy o utworze w rozumieniu PA albo nie ma tematu, więc
    > jeśli twierdzisz, że to nie utwór to ta cała dyskusja jest stratą czasu.
    > Coś co nie jest utworem nie podlega ochronie z art. które tu cytujesz.

    Chyba mieszają nam się dwa pojęcia w dyskusji, byc moze wprowadzilem za
    duze zamieszanie... Otoz mowa jest o zdjeciach, natomiast ja mam wrazenie,
    ze Ty bardziej skupiasz sie na tym co na nich jest. Chodzi mi o same fotki.
    Co zrobic aby moc je wykorzystac nie majac zgody autora, ew. jak sie do
    mnie zglosi z pretensjami to zaplacic mu kase za uzywanie (zgodnie z
    cennikiem zpaf) i nie miec wiecej problemow.

    --
    best regards,
    scream

  • 13. Data: 2008-12-01 21:18:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Nov 2008, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak, ale nie w dowolnym a "w celu remontu albo odbudowy" i MZ konkretnego
    > budynku a nie dowolnego.

    Jasne. Chyba źle zrozumiałem Twoją (poprzednią) odpowiedź, a ściślej
    slowo "odtworzyć".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-12-01 23:58:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Gdzie moge wiecej dowiedziec sie na ten temat? Potrafisz podac przyklad

    Podałem - prosta reprodukcja nie jest utworem (nie mylić z utworem
    pierwotnym). Powstaje tu jedynie kolejny egzemplarz utworu pierwotnego.
    Kontr-przykład - twórcza reprodukcja, czyli np. w sposób specjalny
    dobierałeś światło aby uwypuklić/zminimalizować jakieś tam cechy utworu
    pierwotnego. W podobnym stylu: masz zdjęcie w pliku, robisz z niego
    odbitkę - to nie jest proces twórczy. Ale retusz tego zdjęcia jest już
    zwykle takim procesem i na końcu masz dwa utwory - 1) utwór pierwotny i 2)
    opracowanie tego utworu, czyli Twój retusz utworu pierwotnego.

    > jakiegos zdjecia, ktore utworem nie jest? I dlaczego akurat fotka Twoich
    > mebli kuchennych utworem będzie? :)

    To nie tyle chodzi o przedmiot/podmiot zdjęcia co czy ma ono (zmiany w
    obrębie kopii) charakter twórczy + indywidualny.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2008-12-02 05:51:08
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 2 Dec 2008 07:58:40 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > To nie tyle chodzi o przedmiot/podmiot zdjęcia co czy ma ono (zmiany w
    > obrębie kopii) charakter twórczy + indywidualny.

    Dzięki.

    --
    best regards,
    scream