  • 1. Data: 2007-07-05 21:24:51
    Temat: Czy muszę płacić?
    Od: lolka <l...@b...pl>

    Proszę o odpowiedź i radę - po czyjej stronie jest racja w świetle
    prawa.
    Zatrudniłam na podstawie umowy ekipę remontową. Zawarty w umowie
    termin zakończenia prac (w zasadzie w aneksie przedłużającym w/w
    termin) był wczoraj, dziś miał nastąpić odbiór. Jedynie malowanie
    miało być zrobione później (o tym też mówi aneks)
    Tymczasem ekipa nie zakończyła części prac, ponadto dwie z robót
    uważam że wykonane są źle, hm, no potocznie mówiąc - spierniczone :(
    Do tej pory szef ekipy otrzymał ode mnie ok. 50% całkowitej zapłaty za
    prace z umowy.
    Ponieważ jestem niezadowolona z części wykonanych prac, oraz z tego,
    że prace nie zostały zakończone w terminie (a nie można ich teraz
    skończyć, bo inną, kolidującą pracę zaczął inny, umówiony fachowiec)
    oświadczyłam, że nie zapłacę reszty, dopóki
    - prace nie zostaną dokończone (w możliwym wolnym terminie)
    - ponadto zamierzam potrącić za materiały i robociznę dwóch źle
    wykonanych prac

    Szef firmy twierdzi, że muszę mu zapłacić za wszystko co zrobili i ew.
    dochodzić praw w sądzie. Czy ma rację?

    Oto najważniejsze paragrafy z podpisanej umowy:

    - "termin zakończenia robót, o którym mowa w pkt 2 powyżej obejmuje
    zakończenie wszelkich robót oraz wykonanie wszelkich wynikających z
    nich poprawek i zaleceń, jak również całkowite uprzątnięcie terenu"

    - " zamawiająca powinna być niezwłocznie, pisemnie poinformowana o
    przeszkodach mogących mieć wpływ na opóźnienie terminu wykonania
    robót. Ustalenie nowego terminu wykonania robót wymaga sporządzenia
    stosownego aneksu do umowy" (tu został sporządzony aneks przesuwający
    termin z 1-07 na 4-07)

    - " Odbiorem jest przekazanie przez WYKONAWCĘ ZAMAWIAJĄCEMU gotowego
    obiektu wraz z rachunkiem.
    2. Jeżeli wady (usterki) przedmiotu UMOWY stwierdzono w toku
    dokonywania odbioru, ZAMAWIAJĄCY może:
    a) przyjąć przedmiot odbioru obniżając wynagrodzenie odpowiednio do
    utraconej wartości użytkowej;
    b) odmówić przyjęcia przedmiotu odbioru do czasu usunięcia
    wad uniemożliwiających użytkowanie lub
    rozpoczęcie eksploatacji. W takim przypadku WYKONAWCA określa nowy
    termin gotowości do odbioru, zawiadamiając o tym ZAMAWIAJĄCEGO co
    najmniej 3 dni przed tą datą"

    - "1. Za wykonanie Przedmiotu UMOWY WYKONAWCA otrzyma wynagrodzenie
    ryczałtowe w wysokości .................................zł. Kwota
    powyższa obejmuje podatek VAT w
    wysokości ..........................zł.
    2. Faktura WYKONAWCY zapłacona będzie w dniu dokonania odbioru."

    - "1. W przypadku niedotrzymania terminu rozpoczęcia lub zakończenia
    prac określonych w niniejszej UMOWIE, a także zwłoki w terminie
    zakończenia naprawy usterek gwarancyjnych, ZAMAWIAJĄCY może naliczać
    kary umowne wysokości 2 % wartości wynagrodzenia za każdy dzień
    zwłoki.
    2. W przypadku jakiejkolwiek zwłoki ze strony ZAMAWIAJĄCEGO z
    zapłatą na rzecz WYKONAWCY zapłaci on odsetki ustawowe."

    Moim zdaniem w świetle tej umowy ja mam rację...
    Jaka powinna być moja droga działania w tej chwili, co radzicie? Co z
    karami za zwłokę??
    (mogę napisać o szczegółach itp., mam też zdjęcia)

  • 2. Data: 2007-07-05 21:56:09
    Temat: Re: Czy muszę płacić?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lolka" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > Szef firmy twierdzi, że muszę mu zapłacić za wszystko co zrobili i ew.
    > dochodzić praw w sądzie. Czy ma rację?

    A jak nie, to co? :-)

    Na pewno nie masz mu obowiązku płacić, póki tej pracy nie wykona. A co do
    potrącenia za materiały, to już bym polemizował. Raczej mają dotąd robić,
    aż zrobią dobrze. Wyznaczasz dodatkowy termin na usunięcie wad, a potem
    wynajmujesz konkurencyjnego fachowca i płacisz z tych pieniędzy, które
    jeszcze masz. Gdy coś zostanie, wypłacasz partaczy. Przy takim układzie,
    jeśli nawet Cię pozwą, to przegrają.

  • 3. Data: 2007-07-05 21:58:10
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "lolka" <l...@b...pl> wrote in message
    s.com...

    >Szef firmy twierdzi, że muszę mu zapłacić za wszystko co zrobili i ew.
    >dochodzić praw w sądzie. Czy ma rację?

    Nie ma racji.

    >Moim zdaniem w świetle tej umowy ja mam rację...

    Mądra umowa. Masz rację.

    >Jaka powinna być moja droga działania w tej chwili, co radzicie? Co z
    >karami za zwłokę??

    Wezwać go na pismie, że nie odbierasz roboty bo jest wykonana źle i musisz
    wymienić co jest źle.
    Zgodnie z umową to on określa nowy termin oddania. (no chyba że zrezygnuje
    z poprawiania, wówczas obniżasz wynagrodzenie "odpowiednio". Np. o koszt
    zrobienia poprawek przez inną firmę.)
    A ty sobie liczysz karę zgodnie z umową.i jak wreszcie będzie wszystko tak
    jak ma być zapłacisz mu umówioną kwote pomniejszoną o karę.
    Jeśli on uważa, że jest dobrze a ty nadal uważasz że jest źle i on nie
    zgadza się na poprawki. Wówczas spotkacie się w sądzie.
    Jak przegrasz zapłacisz mu z odsetkami.
    Jeśli on przegra naliczysz mu karę lub jak nie chce dalej poprawić obniżysz
    wynagrodzenie

  • 4. Data: 2007-07-05 22:00:06
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "lolka" <l...@b...pl> wrote in message
    s.com...

    Wrzuć całą treść umowy, przyda się jako wzór z wszelkiego rodzaju maści
    fachowcami.

  • 5. Data: 2007-07-05 22:11:46
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 6 Lip, 00:00, "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Wrzuć całą treść umowy, przyda się jako wzór z wszelkiego rodzaju maści
    > fachowcami.

    UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE

    Zawarta w dniu ................200 .. r , sporządzona w dwóch
    jednobrzmiących egzemplarzach dla obu stron:

    ............................................. zam.
    w ...................... ul................., legitymującym się
    dowodem osobistym
    nr ....................................................
    .......,
    zwanym dalej ZAMAWIAJĄCYM,
    ...................................zam. w..................
    ul......................., legitymującym się dowodem osobistym
    nr ....................................................
    ....... ,
    prowadzącym działalność gospodarczą pod
    firmą.........................................NIP:..
    ............................................REGON:..
    zwanym dalej WYKONAWCĄ,

    § 1
    PRZEDMIOT UMOWY

    1. ZAMAWIAJĄCY zleca, a WYKONAWCA przyjmuje do wykonania
    -
    -
    -
    -
    w budynku położonym w ...............przy ul..................wraz z
    wszystkimi robotami towarzyszącymi. (Przedmiot Umowy).

    § 2
    TERMINY

    1. Ustala się następujące terminy :
    a/- rozpoczęcie prac wynikających z UMOWY - w
    dniu.........................
    b/- zakończenia prac wynikających z UMOWY na
    dzień.........................
    2. Termin zakończenia robót, o którym mowa w pkt 2 powyżej, obejmuje
    zakończenie wszelkich robót oraz wykonanie wszelkich wynikających z
    nich poprawek i zaleceń, jak również całkowite uprzątnięcie terenu, na
    którym wykonywane były prace.
    3. ZAMAWIAJĄCY powinien być niezwłocznie, pisemnie poinformowany o
    przeszkodach mogących mieć wpływ na opóźnienie terminu wykonania
    robót. Ustalenie nowego terminu wykonania robót wymaga sporządzenia
    stosownego aneksu do UMOWY.

    § 3
    BUDOWA

    1. WYKONAWCA zobowiązany jest do ochrony przed zniszczeniem,
    uszkodzeniem lub kradzieżą powierzonego mu mien ia oraz prowadzonych
    przez niego robót aż do upłynięcia terminu odbioru.

    § 4
    OBOWIĄZKI ZAMAWIAJĄCEGO

    1. Do obowiązków ZAMAWIAJĄCEGO należy:
    - zapewnienie materiałów niezbędnych do wykonania prac to
    jest ..................................... ( tu szczegółowo wymienić
    materiały i urządzenia ZAMAWIAJĄCEGO);
    - odbiór wykonanych prac;
    - terminowe regulowanie zobowiązań finansowych w stosunku do
    WYKONAWCY.

    § 5
    OBOWIĄZKI WYKONAWCY

    1. Prowadzenie robót z najwyższą starannością, zgodnie z Projektem,
    zasadami sztuki budowlanej i obowiązującymi przepisami.
    2. Wykonanie przedmiotu UMOWY z materiałów powierzonych przez
    ZAMAWIAJĄCEGO (według faktury) oraz materiałów własnych nabytych w
    uzgodnieniu z ZAMAWIAJĄCYM.
    3. Niezwłoczne wykonanie robót nie objętych UMOWĄ, jeżeli są one
    niezbędne ze względu na bezpieczeństwo lub zabezpieczenie przed
    awarią.
    4. Dostarczenie niezbędnego sprzętu i pracowników.

    § 6
    ODBIÓR
    1. Odbiorem jest przekazanie przez WYKONAWCĘ ZAMAWIAJĄCEMU gotowego
[...]

    § 7

    WYNAGRODZENIE WYKONAWCY I ROZLICZENIA

[...]

    § 8

    GWARANCJE

    1. WYKONAWCA udzieli ZAMAWIAJĄCEMU gwarancji na wszystkie wykonane
    prace budowlane, instalacyjne i dotyczące zainstalowania wyposażenia
    na okres 36 miesięcy od daty odbioru.
    2. WYKONAWCA zobowiązuje się do bezzwłocznego usunięcia na własny
    koszt wad i usterek stwierdzonych w okresie gwarancji w sposób nie
    zakłócający zamieszkiwania przez ZAMAWIAJĄCEGO
    3. ZAMAWIAJĄCY może usunąć w zastępstwie WYKONAWCY i na jego koszt
    wady nie usunięte w uzgodnionym terminie, o którym mowa powyżej, po
    uprzednim zawiadomieniu WYKONAWCY. Kosztami związanymi z zastępczym
    usunięciem wad ZAMAWIAJĄCY obciąża WYKONAWCĘ.

    § 9
    KARY UMOWNE

[...]

    § 10
    ODSTĄPIENIE OD UMOWY
    1. ZAMAWIAJĄCY może odstąpić od UMOWY w przypadku:
    a) gdy WYKONAWCA nie dotrzymuje terminów wykonania prac w sposób
    zagrażający terminowemu wykonaniu przedmiotu UMOWY;
    b) w przypadku systematycznego naruszania przez WYKONAWCĘ zasad
    prowadzenia robót budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w
    szczególności naruszania przepisów BHP i warunków technicznych
    wykonania robót;
    2. W przypadku odstąpienia od UMOWY strona winna odstąpienia od UMOWY
    zapłaci stronie drugiej karę w wysokości 20 % sumy wynagrodzenia
    umownego.

  • 6. Data: 2007-07-05 22:39:42
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 15:11:46 -0700, lolka napisał(a):
    > ODSTĄPIENIE OD UMOWY
    [...]
    > 2. W przypadku odstąpienia od UMOWY strona winna odstąpienia od UMOWY
    > zapłaci stronie drugiej karę w wysokości 20 % sumy wynagrodzenia
    > umownego.

    I to jest najpiękniejszy punkt. Myślę że jak im uświadomisz że możesz
    odstąpić od umowy a oni jeszcze ci mają zapłacić 1/5 tego na co się
    umówiliście, to raz-dwa poprawią na wysoki połysk :).

    p. m.

  • 7. Data: 2007-07-05 22:44:06
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 5 Lip, 23:58, "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Jak przegrasz zapłacisz mu z odsetkami.
    > Jeśli on przegra naliczysz mu karę lub jak nie chce dalej poprawić obniżysz

    Dzięki. Czy wezwanie poleconym+mail, czy wystarczy mail, czy lepiej
    sam list?

  • 8. Data: 2007-07-05 22:46:09
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 6 Lip, 00:39, mvoicem <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > odstąpić od umowy a oni jeszcze ci mają zapłacić 1/5 tego na co się
    > umówiliście, to raz-dwa poprawią na wysoki połysk :).

    Ale czy ten punkt działa jeszcze w tej chwili? Bo nie jestem pewna jak
    go rozumieć, czy on nie obowiązywał tylko w trakcie trwania terminu
    prac?

  • 9. Data: 2007-07-05 22:48:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    lolka wrote:

    > Szef firmy twierdzi, że muszę mu zapłacić za wszystko co zrobili i ew.
    > dochodzić praw w sądzie. Czy ma rację?

    To jest jedna z opcji ;)

    Ale nie jedyna.

    Druga jest taka, że Ty nie płacisz i to on musiałby ewentualnie iść do
    sądu. W którym Ty wykażesz błędy oraz niekompletność wykonania, które na
    tyle obniżają wartość wykonanych prac, że wykonawcy nic się więcej nie
    należy.

    Oczywiście zakładam, że jesteś w stanie to wykazać ;)

    Aha: zaopatrz się w dyktafon i na wszelki wypadek wszelkie rozmowy
    (także telefoniczne) nagrywaj. Niektórzy "fachowcy" próbują w takiej
    sytuacji straszyć łatwopalnością domów itepe. Wtedy można gnoja z
    miejsca udupić paragrafem karnym.

  • 10. Data: 2007-07-05 22:53:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 15:46:09 -0700, lolka napisał(a):

    > Ale czy ten punkt działa jeszcze w tej chwili? Bo nie jestem pewna jak
    > go rozumieć, czy on nie obowiązywał tylko w trakcie trwania terminu
    > prac?

    Wg. mnie możesz, zdecydowanie jest zagrożenie terminowego wykonania
    przedmiotu umowy, można powiedzieć stuprocentowe :).

    Ale mogę się tez mylić :)

    p. m.

    btw: kto zaproponował taką umowę, ty czy oni?