  • 11. Data: 2004-08-05 19:25:41
    Temat: Re: !!!Czy mozna w Polse zawrzeć umowę po Angielsku!!!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Traaq" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cetkvf$8gs$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości

    > Języka polskiego używa się w OBROCIE PRAWNYM na terytorium
    > Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy podmiotami polskimi oraz gdy jedną
    > ze stron jest podmiot polski.
    >
    > teraz widać ?

    Nie. Bo musisz umowę znaleźć w przepisie karnym. Art. 7 jest przepisem
    określającym jak to powinno być. Na jego podstawie co najwyżej sąd może
    uznać, że mimo wszystko będzie się opierał na tekście polskim.

  • 12. Data: 2004-08-07 21:37:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Aug 2004, YOeLL wrote:

    >+ Użytkownik "rko" <r...@p...wp.pl> napisał
    [...]
    >+ > wersja angielska byłaby obowiązująca.
    [...]
    >+ P.S. Nie chce bys posadzony o trollowanie, aczkolwiek zastanawia mnie jak
    >+ mozna napisac umowe w dwoch jezykach i zakladac, ze tylko jeden jest
    >+ obowiazujacy- przeciez powinna zawierac taka sama tresc

    Już ci tłumaczę - czy wiesz co to jest:
    "nagi konduktor biegnący wzdłuż pociągu" ?
    Było toto uznawane za "tłumaczenie tłumoka dziesięciolecia"
    w latach 60.
    Zapewniam że tłumaczenie jest RZETELNE :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2004-08-07 23:37:07
    Od: Drwal <w...@o...tej>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Już ci tłumaczę - czy wiesz co to jest:
    > "nagi konduktor biegnący wzdłuż pociągu" ?

    eee... to jest cos z jakims kablem, przewodem?

    bo tutaj [http://tinyurl.com/5vk79] pisales cos o kablach, drutach:

    [W razie awarii (urwanie przewodu zera, zwarcie)
    jest to okazja coby na obudowie mieć całe 220V albo sporą
    jego część. Ma "iść" osobny drut aż do miejsca uziemienia całego
    węzła zasilającego.]

    a nastepnie napisales "by the way", czyli przy okazji, czyli te dwie
    rzeczy cos wspolnego ze soba miec musza

    [BTW: co to jest "nagi konduktor biegnący wzdłuż pociągu" mam
    nadzieję wszyscy już wiedzą ?? -:) (HT, lata 70., wskazanie
    na artykuł w PT lat 60.)]

    Wiec po tym wnioskuje powyzsze :)

    P.S.
    Widze ze lubujesz sie w tym cytacie... to bylo zdaje sie juz 3 twoje
    uzycie go na grupach :)

    --
    Drwal GG:2006587 [ROT13!]q...@b...cy
    zdjecie.moje.prv.pl /\ drwal.ws.prv.pl

  • 14. Data: 2004-08-09 22:32:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, Drwal wrote:

    > + Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > + > Już ci tłumaczę - czy wiesz co to jest:
    > + > "nagi konduktor biegnący wzdłuż pociągu" ?
    > +
    > + eee... to jest cos z jakims kablem, przewodem?

    "nieizolowany przewód ochronny", potocznie zwany "uziemieniem"
    przy czym na nieizolowany przewód mawia się "goły" :) a że
    przewód to "conductor" jest chyba jasne :) (dla polonistów
    oczywiście, w końcu "konduktancja"... ;))

    > + bo tutaj [http://tinyurl.com/5vk79] pisales cos o kablach, drutach:

    Ano :)

    [...]
    > + P.S.
    > + Widze ze lubujesz sie w tym cytacie... to bylo zdaje sie juz 3 twoje uzycie
    > + go na grupach :)

    Coż, on świetnie oddaje moje odczucia na hasło "wierne, dosłowne
    tłumaczenie" :) Po prostu "nie da się"... Można się starać, ale
    ryzyko pozostaje :] a dosłowność... może zaszkodzić...
    No a nie wszyscy widać znają, skoro opinie że "dwa teksty prawnicze
    w dwu językach muszą znaczyć dokładnie to samo" spotyka się nie
    tak rzadko :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2004-08-10 03:22:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > przewód to "conductor" jest chyba jasne :) (dla polonistów
    > oczywiście, w końcu "konduktancja"... ;))

    No ale da się to przecież przetłumaczyć sensownie i w semantycznej zgodzie
    z oryginalem. Ten stary dowcip funkcjonuje na zasadzie nieznajomości
    słownictwa technicznego u szarego obywatela któremu zdarzyło się liznąć
    angielski (albo tak tylko sądzi).

    > Coż, on świetnie oddaje moje odczucia na hasło "wierne, dosłowne
    > tłumaczenie" :) Po prostu "nie da się"... Można się starać, ale
    > ryzyko pozostaje :] a dosłowność... może zaszkodzić...

    Co Ty wygadujesz? :) Wierne tłumaczenie to tłumaczenie wierne znaczeniowo.
    Tłumaczeniem dokumentów prawnych i technicznych powinni się zajmowac
    profesjonaliści a nie tłumoki 20-to lecia. Zaskocz mnie (nie, nie jestem
    profesjonalistą :) i podaj zdanie techniczne/prawnicze polskie którego nie
    da się wiernie oddać w angielskim. Zastrzegam możliwość redakcji zdania
    polskiego jeśli będzie ono wieloznaczne lub nieprecyzyjne :) Wtedy dopytam
    Cię o intencje.

    > No a nie wszyscy widać znają, skoro opinie że "dwa teksty prawnicze
    > w dwu językach muszą znaczyć dokładnie to samo" spotyka się nie
    > tak rzadko :)

    Oczywiście, że nie muszą, ale jeśli robi to tłumacz a nie tumacz to mogą
    być bardzo blisko. Zresztą jeśli istnieje potrzeba sporządzenia takiej
    dwujęzycznej umowy (widzę powody dla której może zaistnieć), to powinna
    być ona napisana pod kątem unikania wszelakich dwuznaczności. Prawniczy
    angielski jest równie "zabawny" jak prawniczy polski. Czasem lepiej
    napisać to samo w mniej sformalizowany sposób.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2004-08-10 08:35:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004, Marcin Debowski wrote:
    [...]
    >+ Co Ty wygadujesz? :) Wierne tłumaczenie to tłumaczenie wierne znaczeniowo.

    Niby tak.
    Ale w różnych językach jest np. całkiem sporo słów o "nieidealnie"
    pokrywających się znaczeniach - patrz utyskiwania polonistów
    nad przenoszeniem niektórych kontekstów "exactly" do polskiego :)

> [...]
    >+ polskiego jeśli będzie ono wieloznaczne lub nieprecyzyjne :) Wtedy dopytam

    I tu cię mam: będziesz usiłował zrobić tekst angielski "pod intencję".
    A jeśli "obowiązujący" będzie tekst polski - i strona będzie chciała
    wykazać że chodziło o tę drugą "intencję", tylko "ktoś źle przetłu-
    maczył" ?
    Zakładanie dobrej woli "z drugiej strony" może prowadzić do różnych
    skutków ubocznych :)

    [...]
    >+ Oczywiście, że nie muszą, ale jeśli robi to tłumacz a nie tumacz to mogą
    >+ być bardzo blisko.

    Zgoda. Ale nie można dać głowy że "dokładnie".
    W momencie kiedy obowiązuje zasada "liczy się to co zapisano"...

    >+ Zresztą jeśli istnieje potrzeba sporządzenia takiej
    >+ dwujęzycznej umowy (widzę powody dla której może zaistnieć), to powinna
    >+ być ona napisana pod kątem unikania wszelakich dwuznaczności.

    Nie zawsze da się je wykryć "przed" napisaniem.
    W końcu nasz Sejm dysponuje całkiem sporym aparatem urzędniczym...
    i jak widać nawet przetłumaczenie z polskiego na polski bywa trudne ;)
    (no, chyba że podejmujesz się sprawnie i jasno wyłożyć problem "7%
    VAT na okna z montażem" na przykład :))

    >+ Prawniczy
    >+ angielski jest równie "zabawny" jak prawniczy polski. Czasem lepiej
    >+ napisać to samo w mniej sformalizowany sposób.

    No dobrze. Ale jak druga strona CHCE mieć sformalizowane ? ;)
    "...ale my mamy wymogi narzucone przez konsorcjum" :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2004-08-11 11:59:01
    Od: "Agnieszka Maruda" <a...@W...gazeta.pl>

    rko <r...@p...wp.pl> napisał(a):

    > Mam pytanie,
    >
    > Czy w Polsce mozna zawrzeć umowe w 2 jezykach (polski,angielski) z tym że
    > wersja angielska byłaby obowiązująca.
    >
    > Z góry dziękuję za odpowiedz

    Dla własnego bezpieczeństwa sporządź umowę w dwóch językach. Kiedyś miałam do
    czynienia z taką umową zawieraną pomiędzy firmą, w której pracowałam i
    bankami. Zawieraliśmy ją w j. polskim, który był obowiązujący (umowa z
    bankami mającymi siedzibę na terytorium polski, firma również z siedzibą w
    Polsce)oraz w j. angielskim. Poniżej wypowiedż (nie wiem niestety czyja) nt.
    j. polskiego:

    Z dniem 1 maja 2004 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy z dnia 7
    października 1999 r. o języku polskim. Ustawa ta ogranicza możliwość używania
    języków innych niż polski w obrocie gospodarczym. Dotychczas język polski
    musiał być stosowany także w nazewnictwie towarów i usług, ofertach,
    reklamie, instrukcjach obsługi, informacjach o właściwościach towarów i
    usług, warunkach gwarancji, fakturach, rachunkach i pokwitowaniach.
    Obcojęzyczne opisy towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty i reklamy,
    wprowadzane do obrotu, musiały mieć zawsze polską wersję językową.

    Dodatkowo, art. 8 ustawy stanowił, że każda umowa której stroną jest podmiot
    polski, a jej wykonanie ma nastąpić na terytorium RP, musi być sporządzona w
    języku polskim (przy czym może mieć drugą wersję obcojęzyczną).

    Obostrzenia te krępują zwłaszcza tych przedsiębiorców, który zajmują się
    wprowadzaniem importowanych towarów na rynek polski. Są uciążliwe także dla
    wszystkich innych przedsiębiorców, szczególnie dla tych, w których
    strukturach pracują lub pełnią funkcje zarządcze i nadzorcze obcokrajowcy.

    Najnowsza nowelizacja w pewnym zakresie łagodzi powyższe rygory. Od 1 maja
    art. 7 ustawy przewidywać będzie, że na terytorium RP wymóg używania języka
    polskiego dotyczy tylko obrotu z udziałem konsumentów oraz wykonywania
    przepisów z zakresu prawa pracy. Języka polskiego w tych sprawach używać
    trzeba tylko wtedy, gdy konsument lub osoba świadcząca pracę ma miejsce
    zamieszkania na terytorium RP w chwili zawarcia umowy, a umowa ma być
    wykonana na terytorium RP.

    Obowiązek bezwarunkowego używania języka polskiego na terytorium RP w obrocie
    bez udziału konsumentów dotyczy tylko obrotu wykonywanego przez podmioty, o
    których mowa w art. 4 ustawy, tj. np. organów państwa i jednostek samorządu
    (terytorialnego, zawodowego, spółdzielczego), organów administracji
    publicznej, urzędów itp.

    W zakresie obrotu towarowego zmienione przepisy stanowią, że obok nazewnictwa
    towarów i usług, ofert, warunków gwarancji, faktur, rachunków i pokwitowań,
    reklam, instrukcji obsługi oraz informacji o właściwościach towarów i usług,
    obowiązek używania języka polskiego dotyczy także ostrzeżeń i informacji dla
    konsumentów, wymaganych na podstawie innych przepisów. Obcojęzyczne opisy
    towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty, ostrzeżenia i informacje dla
    konsumentów, wymagane na podstawie innych przepisów, muszą być jednocześnie
    sporządzone w polskiej wersji językowej.

    Nie wymagają natomiast opisu w języku polskim ostrzeżenia i informacje dla
    konsumentów, instrukcje obsługi oraz informacje o właściwościach towarów,
    jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Jeżeli formie
    graficznej towarzyszy opis, to opis ten powinien być sporządzony w języku
    polskim.

    Zmieniono także art. 8 ustawy, który od 1 maja 2004 r. będzie przewidywał
    nieco mniej restrykcyjne zasady stosowania języka polskiego w dokumentach
    sporządzanych w ramach obrotu prawnego (umowach itp.). Dokumenty te, w tym w
    szczególności umowy z udziałem konsumentów i umowy z zakresu prawa pracy,
    nadal trzeba sporządzać w języku polskim. Jednak umowa o pracę lub inny
    dokument wynikający z zakresu prawa pracy, a także umowa, której stroną jest
    konsument, mogą być sporządzone w języku obcym na wniosek osoby świadczącej
    pracę lub konsumenta. Jest to możliwe jednak tylko wtedy, gdy ów pracownik
    lub konsument jest obywatelem państwa członkowskiego UE i pouczono go
    uprzednio o prawie do sporządzenia umowy w języku polskim.

    Dokumenty z zakresu prawa pracy mogą być sporządzone w języku obcym na
    wniosek obcokrajowca świadczącego pracę, także w wypadku gdy to pracodawca ma
    obywatelstwo państwa członkowskiego UE lub ma siedzibę w tym państwie.

    Naruszenie ustawy o języku polskim jest wykroczeniem, zagrożonym grzywną.
    Jednak, co ciekawe, dodatkowa sankcja niezachowania wymogu sporządzania
    dokumentu w języku polskim, polegająca na ograniczeniach dowodowych w razie
    sporu sądowego, dotyczy tylko umów z udziałem konsumentów i umów o
    świadczenie usług drogą elektroniczną

    Mam nadzieję, że to wystarczy

  • 18. Data: 2004-08-12 02:56:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <P...@A...portezja
> [...]
    > maczył" ?
    > Zakładanie dobrej woli "z drugiej strony" może prowadzić do różnych

    No ale co to w sumie za argument, że tłumacz źle przetłumaczył? MSZ jest
    on równie dobry jak "sekretarka źle mi przepisała" :) Tłumacz nie ponosi
    odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające z niestarannego
    przetłumaczenia? :)

    > No dobrze. Ale jak druga strona CHCE mieć sformalizowane ? ;)
    > "...ale my mamy wymogi narzucone przez konsorcjum" :>

    To wtedy optymalne rozwiązanie problemu nie musi koniecznie polegać na
    2-języcznej umowie :)

    --
    Marcin