  • 1. Data: 2004-08-05 07:14:21
    Temat: normy urządzeń elektrycznych
    Od: "castle" <k...@i...pl>

    Witam

    Czy są jakieś normy (domyślam się że muszą być), które powinny spełniać
    urządzenia elektryczne sprzedawane na rynku polskim i gdzie takie normy
    można znaleźć?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-05 08:24:25
    Temat: Re: normy urządzeń elektrycznych
    Od: "LektoR" <n...@y...com>

    "castle" wrote in message:
    > Czy są jakieś normy (domyślam się że muszą być), które powinny spełniać
    > urządzenia elektryczne sprzedawane na rynku polskim i gdzie takie normy
    > można znaleźć?

    Podam tylko normy dot. opraw oświetleniowych.

    Przyjmuje się domniemanie, że sprzęt elektryczny spełnia wymagania
    zasadnicze jeżeli jest zgodny ze zharmonizowanymi normami dla tego sprzętu
    (normy EU lub IEC). Dla sprzętu oświetleniowego są to normy:

    § EN 60598 Oprawy oświetleniowe,

    § EN 61347 Urządzenia do lamp (stateczniki, zapłonniki,
    transformatory).

    Podstawowe dyrektywy dla sprzętu oświetleniowego:

    § LVD - Niskiego napięcia Nr 73/23/EWG i 93/68/EWG, dot. sprzętu
    elektrycznego zasilanego napięciem 50V - 1000V prądu przemiennego i 75V -
    1500V prądu stałego.

    § EM - Kompatybilność elektromagnetyczna Nr 89/336, zgodność
    elektromagnetyczna urządzeń elektrycznych.

    Dyrektywy ogólne:

    § Nr 92/59/EWG Ogólne bezpieczeństwo wyrobów

    § Nr 85/374/EWG Odpowiedzialność cywilna za wadliwe wyroby

    - PN - EN 60598 Oprawy oświetleniowe (dawniej PN-IEC 598)

    - EN (Euro Norm), IEC (International Electrotechnical Commision -
    Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna

    - PN-EN 60598-1. Oprawy oświetleniowe. Wymagania ogólne i badania.

    - PN-EN 60598-2. Oprawy oświetleniowe. Wymagania szczegółowe. Oprawy
    oświetleniowe stałe ogólnego przeznaczenia.

    - PN-EN 60598-2-2. Oprawy oświetleniowe. Wymagania szczegółowe. Oprawy
    oświetleniowe wbudowane.

    - PN-EN 60598-2-3. Oprawy oświetleniowe. Wymagania szczegółowe. Oprawy
    oświetleniowe drogowe i uliczne.

    - PN-EN 60598-2-4. Oprawy oświetleniowe. Wymagania szczegółowe. Oprawy
    oświetleniowe przenośne ogólnego przeznaczenia.

    - PN-EN 60598-2-5. Oprawy oświetleniowe. Wymagania szczegółowe. Projektory
    iluminacyjne.

    Pozostałe normy:

    - PN - 84/E - 06310. Oprawy do oświetlania pomieszczeń przemysłowych.

    - PN - 84/E - 06311. Oprawy do oświetlania mieszkań i wnętrz użyteczności
    publicznej.

    --

    Pozdrawiam, Lektor

  • 3. Data: 2004-08-05 08:58:02
    Od: "castle" <k...@i...pl>

    Dzieki, ale przeczytalem gdzies ze takie normy są nieobowiązkowe, a mi
    chodzi o takie, ktore sprzęt elektryczny musi spełniać, czyli jakies normy
    związane z bezpieczeństwem. Mam bowiem przypadek, ze modem od dostawcy
    internetowego "kopie" z tyłu, a wg mnie tak być nie powinno, choć dostawca
    twierdzi co innego.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-08-05 19:22:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "castle" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > związane z bezpieczeństwem. Mam bowiem przypadek, ze modem od dostawcy
    > internetowego "kopie" z tyłu, a wg mnie tak być nie powinno, choć dostawca

    Zapytaj o to w Inspekcji Handlowej. Możesz im wziąć modem, albo go
    sfotografować. Modem ma mieć albo znaczek "B", albo jakieś tam inne
    oznaczenia. Dawno się tym nie interesowałem, więc nie chcę pleść. Oni się
    tym zajmują, więc odpowiedzą z głowy.

  • 5. Data: 2004-08-05 21:35:31
    Od: "LektoR" <n...@y...com>

    "castle" wrote in message:
> [...]
    > związane z bezpieczeństwem. Mam bowiem przypadek, ze modem od dostawcy
    > internetowego "kopie" z tyłu, a wg mnie tak być nie powinno, choć dostawca

    rozumiem, chodzi o modem zewnętrzny? z resztą tak czy siak tak być nie
    powinno, więc domagaj się wymiany sprzętu!

    --

    Pozdrawiam, Lektor

  • 6. Data: 2004-08-07 15:00:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Aug 2004, castle wrote:
    [...]
    >+ związane z bezpieczeństwem. Mam bowiem przypadek, ze modem od dostawcy
    >+ internetowego "kopie" z tyłu, a wg mnie tak być nie powinno, choć dostawca
    >+ twierdzi co innego.

    A modem ma zintegrowany zasilacz ?
    Tak wKF: większość urządzeń wyposażona w filtry sieciowe "kopie"
    jeśli nie ma połączenia z zerowaniem lub uziemieniem (najczęściej
    "bolec" do zerowania) - z powodu tegoż filtra właśnie...

    pozdrowienia, Gotfryd