  • 1. Data: 2003-07-06 11:38:29
    Temat: Czy moja zguba jest moją wierzytelnością ?
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Zgubiłem pewna kwotę pieniędzy, która ktoś znalazł. Czy z punktu prawa
    znalazca jest moim dłużnikiem, a znalezione pieniądze moją
    wierzytelnością ?

    Artur Golański

  • 2. Data: 2003-07-06 16:11:01
    Temat: Re: Czy moja zguba jest mojš wierzytelno?ciš ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Zgubiłem pewna kwotę pieniędzy, która ktoś znalazł. Czy z punktu prawa
    | znalazca jest moim dłużnikiem, a znalezione pieniądze moją
    | wierzytelnością ?

    Tak. Znalazcy przysługuje tzw. znaleźne, bodaj 10%, ale nie chce mi się
    szukać.

  • 3. Data: 2003-07-09 10:42:42
    Temat: Re: Czy moja zguba jest moją wierzytelno?cią ?
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    > Czy z punktu prawa
    > znalazca jest moim dłużnikiem, a znalezione pieniądze moją
    > wierzytelnością ?

    Tak. Pieniądze też są rzeczą. Na podstawie art. 183 par. 1 k.c. ten kto
    znalazł coś zgubionego jest obowiązany "postarać się" o zwrot właścicielowi
    prawnemu, lecz może dostać 1/10 wartości, jako znaleźne. Jeśli nie chce
    oddać, to popełnia delikt, czyli czyn niedozwolony. Może więc stać się
    dłużnikiem właściciela, a przetrzymując coś długo po pojawieniu się
    przesłanek do oddania rzeczy (pieniędzy) innej osobie ryzykuje naliczeniem
    odsetek. Oczywiście pojawia sie problem udowodnienia: czy faktycznie rzecz
    należała do osoby występującej z roszczeniem.

  • 4. Data: 2003-07-09 13:56:47
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >Tak. Pieniądze też są rzeczą.
    Ale skąd wniosek, że stanowia moją wierzytelność ?

    >Na podstawie art. 183 par. 1 k.c. ten kto znalazł coś zgubionego jest
    >obowiązany "postarać się" o zwrot właścicielowi
    Tak, ale z tego art. nie wynika, że znalazca to mój dłużnik.
    Precyzując dokładnie pytanie: czy komornik może dokonać ezgekucji z
    mojej zguby ?

    Artur Golański

  • 5. Data: 2003-07-09 15:50:27
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości > >Na
    podstawie art. 183 par. 1 k.c. ten kto znalazł coś zgubionego jest
    > Tak, ale z tego art. nie wynika, że znalazca to mój dłużnik.
    Dokładnie.

    > Precyzując dokładnie pytanie: czy komornik może dokonać ezgekucji z
    > mojej zguby ?
    Skoro ustaliliśmy, że dłużnikiem (Twoim) jest znalazca, to traktuje się go
    tak jakby był po prostu "jakimśtam" dłużnikiem (zapominamy jak powstało to
    zobowiązanie). Jeśli komornik mógłby zająć dług "dłużnika jakiegośtam" to
    może zająć Twoje mienie posiadane przez dłużnika-znalazcę. Ale aby komornik
    mógł coś zająć to musi być podstawa sądowa, tutaj musi być udowodnione, że
    faktycznie on jest znalazcą Twojej zguby.

  • 6. Data: 2003-07-09 17:13:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    autopoprawka:

    > Dokładnie. [co to za fafroch tu wrzuciłem ;) ]

    Jeśli znalazca jest zobowiązany do czegoś i tego nie robi, to jego działanie
    jest bezprawne.
    Po pozwaniu go przez Ciebie do sądu, gdy sąd orzeknie, że ma oddać to już
    musi oddać i komornik może mu zabrać.
    Oczywiście może to być taki komornik, który zabierze na rzecz kogoś kto ma
    roszczenie (z nakazem wykonalności) wobec Ciebie.