  • 1. Data: 2014-01-16 13:36:17
    Temat: Czy mogę podać się za specjalistę od czegoś, nie mając żadnych dokumentów itd ??
    Od: politowy <p...@w...pl>

    Znam się na pewnym temacie i mam wieloletnie doświadczenie w tym. I mam
    pytanie, czy mogę podać się za specjalistę ??

    Wg prawa mogę - bo specjalista to osoba znająca się na czymś i
    posiadającą odpowiednią wiedzę na ten temat

    np nazwać się - specjalista OD np.ubezpieczeń

    Dziękuje za wasze odpowiedzi

  • 2. Data: 2014-01-16 16:32:24
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > odpowiednią wiedzę na ten temat
    >
    > np nazwać się - specjalista OD np.ubezpieczeń

    Jeśli nie jest to dziedzina ocertyfikowana, to uważam, że tak.
    W mojej ocenie nie-prawnika, nie należy się więc podawać za specjalistę od
    operacji na otwartym sercu, albo od prawa karnego.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 3. Data: 2014-01-16 17:16:24
    Od: politowy <p...@w...pl>

    Znalazłem już, więc mogę

    Rzeczownik specjalista łączy się z różnymi przyimkami w zależności od
    znaczenia:
    o specjalista od czegoś/ w czymś - to in. człowiek biegły w czymś,
    znawca czegoś: specjalista od ubezpieczeń; specjalista od ogrodów;
    specjalista w zakresie prawa karnego;

    o specjalista do spraw - to zwykle część nazwy czyjegoś stanowiska
    pracy: specjalista do spraw kontaktów z mediami; specjalista do spraw
    spedycji; specjalista do spraw logistyki;

    o specjalista czegoś - to in. lekarz zajmujący się jakimś działem
    medycyny: specjalista chorób przewodu pokarmowego; specjalista
    psychiatrii klinicznej.

    Bo nie napisze specjalista do spraw itd, tylko specjalista OD CZEGOŚ -
    jedno słowo a tyle znaczy ;)

  • 4. Data: 2014-01-16 18:20:25
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    To w języku polskim, ale w prawie jest definicja biegłego, nieco inna,
    prostsza i krutsza, ale nie mam pod ręką.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 5. Data: 2014-01-16 19:04:16
    Od: politowy <p...@w...pl>

    W dniu 2014-01-16 18:20, Stokrotka pisze:
    > To w języku polskim, ale w prawie jest definicja biegłego, nieco inna,
    > prostsza i krutsza, ale nie mam pod ręką.

    Tzn ?? Jak znajdziesz to napisz

    Bo wg słownika PWN

    specjalista
    1. <<człowiek odznaczający się gruntowną znajomością jakiejś dziedziny>>

  • 6. Data: 2014-01-16 20:46:12
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Tzn ?? Jak znajdziesz to napisz
    >
    > Bo wg słownika PWN
    >
    > specjalista
    > 1. <<człowiek odznaczający się gruntowną znajomością jakiejś dziedziny>>

    Art 195 Kodeksu Postępowania Karnego (KPK) Mówi mniej więcej, ze biegły to
    ten który się na czyś zna.

    zaś w art 265 KPC (Kodeks Postępowania Cywilnego) jest odniesienie do ustawy
    o biegłych.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 7. Data: 2014-01-17 06:46:36
    Od: politowy <p...@w...pl>

    Ale nie pisałbym biegły od spraw jakis tam, tylko specjalista do spraw
    jakis tam, czyli człowiek odznaczający się gruntowną znajomością jakiejś
    dziedziny. To jest różnica
    CHyba dobrze myśle

  • 8. Data: 2014-01-17 10:50:27
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Ale nie pisałbym biegły od spraw jakis tam, tylko specjalista do spraw
    > jakis tam, czyli człowiek odznaczający się gruntowną znajomością jakiejś
    > dziedziny. To jest różnica
    > CHyba dobrze myśle

    Nie widzę specjalnej rużnicy w słowniku synonimuw pierwszym odpowiednikiem
    słowa specjalista jest "biegły".
    W drugą stronę mniej: pierwszym odpowiednikiem słowa biegły jest ekspert, a
    specjalista jest na dalszym miejscu.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 9. Data: 2014-01-17 10:59:56
    Od: politowy <p...@w...pl>

    W dniu 2014-01-17 10:50, Stokrotka pisze:

> [...]
    > W drugą stronę mniej: pierwszym odpowiednikiem słowa biegły jest
    > ekspert, a specjalista jest na dalszym miejscu.

    Ale to jest cos innego

    BIEGŁY ( sądowy ) jest powoływany w postępowaniu sądowym w celu
    przedstawiania fachowych opinii o okolicznościach mających znaczenie dla
    wyniku sprawy sądowej, a których wyjaśnienie wymaga specjalistycznej wiedzy

    A specalista może być od wszystkiego nawet wczoraj czytałem że jest gośc
    się uważa za specjaliste od korygowania liczników :)

  • 10. Data: 2014-01-17 15:21:19
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    >
    > A specalista może być od wszystkiego nawet wczoraj czytałem że jest gośc
    > się uważa za specjaliste od korygowania liczników :)

    Masz rację, ja mam wpisane na świadectwie pracy, że gdzieś tam pracowałam na
    stanowisku specjalisty, ale nie napisali specjalisty od czego.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)