  • 1. Data: 2003-11-06 10:06:41
    Temat: Czy meldunek znosi koniecznosc uzyczania?
    Od: "X_o_r_e_h_t" <xoreht@maps_on.megapolis.pl>

    Witam!
    Pytanie jak w temacie, ale moze wyjasnie:
    Czy jesli w moim mieszkaniu, do ktorego mam prawo wlasnosci jest
    zameldowana jakas tam osoba, to aby jej uzyczyc tego mieszkania nie musze
    spisywac z nia umowy uzyczenia, czy tez niestety musze (czy powinienem) to
    zrobic?
    Chodzi generalnie o to, aby ta osoba, ktora nie jest wlascicielem tego
    lokalu mogla legalnie go wynajmowac, zglaszajac to do US i odprowadzajac
    podatek itd.
    Czy bedzie to mozliwe bez takiej umowy uzyczenia?
    ____________
    Pozdr.
    X_o_r_e_h_t

  • 2. Data: 2003-11-06 19:54:39
    Temat: Re: Czy meldunek znosi koniecznosc uzyczania?
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    Użytkownik "X_o_r_e_h_t" <xoreht@maps_on.megapolis.pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    > podatek itd.
    > Czy bedzie to mozliwe bez takiej umowy uzyczenia?
    umowa nie musi byc stwierdzona pismem - choc musicie sie umowic, ze BIORACY
    moze mieszkanie komus wynajac.

    umowa zawarta "na gebe" w tym przypadku jest tak samo wazna jak na pismie -
    na pismie nie musi byc nawet w celach dowodowych, choc jest to zalecane
    (prawie zawsze).

    pozdrawiam
    W,

  • 3. Data: 2003-11-07 14:16:12
    Od: "X_o_r_e_h_t" <xoreht@maps_on.megapolis.pl>

    > umowa nie musi byc stwierdzona pismem - choc musicie sie umowic, ze
    > BIORACY moze mieszkanie komus wynajac.

    Ale to ze BIORACY moze sobie je wynajac musi byc na pismie, czy tez moze
    byc na gebe??

    > umowa zawarta "na gebe" w tym przypadku jest tak samo wazna jak na
    > pismie - na pismie nie musi byc nawet w celach dowodowych, choc jest
    > to zalecane (prawie zawsze).

    Czyli co? Ja musze odprowadzic podatek od uzyczenia, a BIORACY od wynajmu?
    Paranoja. 2 * ten sam podatek??

    Generalnie chodzilo mi o to, czy jesli osoba jest zameldowana w mieszkaniu
    to dalej jest mowa u uzyczeniu czy w tym wypadku nie ma takiej mozliwosci??
    Bo w ten sposob trzeba by placic podatek od wszystkich zameldowanych w
    mieszkaniu, bo byloby to wg US uzyczanie. A tak przeciez nie jest.
    ____________
    Pozdr.
    X_o_r_e_h_t

  • 4. Data: 2003-11-07 16:47:19
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    Użytkownik "X_o_r_e_h_t" <xoreht@maps_on.megapolis.pl> napisał w wiadomości
    ..
    > Ale to ze BIORACY moze sobie je wynajac musi byc na pismie, czy tez moze
    > byc na gebe??
    musicie jedynie USTALIC w umowie, ze moze dalej wynajac - a jaka jest forma
    umowy uzyczenia (pisemna czy ustna) to bez znaczenia

    > Czyli co? Ja musze odprowadzic podatek od uzyczenia,
    ??? podatek od uzyczenia? uzyczenie jest z zalozenia DARMOWE, wiec chyba nie
    jest opodatkowane... (ew. zapytaj o podatek na pl.soc.prawo.podatki), ale
    jak dla mnie, to nie jest ani czynnosc prawna opodatkowana, ani tez zadnego
    dochodu nie generuje...

    chyba ze nie masz na mysli uzyczenia lecz najem, a najemca ma mieszkanie
    podnajac - wtedy kazdy "wynajmujacy" placi podatek, choc koszty uzyskania
    przychodu mozna pewnie jakos zaksiegowac (jak? pl.soc.prawo.podatki - ja nie
    wiem, nie moja branza)

    > a BIORACY od wynajmu?
    jesli stanowi dla niego przychod - a stanowi, to wlicza sie do PIT

> [...]
    > Bo w ten sposob trzeba by placic podatek od wszystkich zameldowanych w
    > mieszkaniu, bo byloby to wg US uzyczanie. A tak przeciez nie jest.

    nie bardzo rozumiem

    uzyczyc mozna rzecz swoja lub bedaca przedmiotem najmu, dzierzawy badz
    uzyczenia (o ile umowa na to pozwala)

    osoba zameldowana nie jest strona umowy uzyczenia

    nie bardzo rozumiem, co ma umowa uzyczenia do podatkow

    p.
    w,

  • 5. Data: 2003-11-07 20:22:56
    Od: "X_o_r_e_h_t" <xoreht@maps_on.megapolis.pl>

    > musicie jedynie USTALIC w umowie, ze moze dalej wynajac - a jaka jest
    > forma umowy uzyczenia (pisemna czy ustna) to bez znaczenia

    No wlasnie sie zastanawiam czy bez znaczenia, bo jesli jest umowa
    uzyczenia, to trzeba placic od niej podatek w wysokosci takiej, jak by
    normalnie bylo wynajmowane po cenach rynkowych, niestety.

    > ??? podatek od uzyczenia? uzyczenie jest z zalozenia DARMOWE, wiec
    > chyba nie jest opodatkowane... (ew. zapytaj o podatek na

    No wlasnie niestety jest opodatkowane :( i stad moje pytanie. US zaklada,
    ze nie ma ludzi ktorzy robia cos za darmo, wiec traktuje umowe uzyczenia za
    rodzaj oszustwa, wiec kaze placic jak przy umowie najmu.

    > pl.soc.prawo.podatki), ale jak dla mnie, to nie jest ani czynnosc
    > prawna opodatkowana, ani tez zadnego dochodu nie generuje...

    Dla mnie tez, ale nie dla US.

> [...]
    > koszty uzyskania przychodu mozna pewnie jakos zaksiegowac (jak?
    > pl.soc.prawo.podatki - ja nie wiem, nie moja branza)

    To rozumiem. Jest logiczne. Ale chodzi o sytuacje, kiedy ja faktycznie daje
    w uzytkowanie za darmo, a uzytkujacy wynajmuje dalej komus.

    > jesli stanowi dla niego przychod - a stanowi, to wlicza sie do PIT

    Jasna sprawa.

> [...]
    > uzyczenia (o ile umowa na to pozwala)
    >
    > osoba zameldowana nie jest strona umowy uzyczenia

    No wlasnie. Czyli aby taka osoba(A) mogla wynajac komus(C) mieszkanie w
    ktorym jest zameldowana, a nie jest jego wlascicielem(B), to niepotrzebne
    sa umowy najmu czy uzyczenia mieszkania pomiedzy wlascicielem(B) a ta
    zameldowana osoba(A)?

    > nie bardzo rozumiem, co ma umowa uzyczenia do podatkow

    A uzyczenie do podatkow niestety ma to, ze jak juz napisalem wyzej, trzeba
    placic podatek od uzyczenia :( PARANOJA niestety :(
    ____________
    Pozdr.
    X_o_r_e_h_t

  • 6. Data: 2003-11-10 14:04:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, X_o_r_e_h_t wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Czyli co? Ja musze odprowadzic podatek od uzyczenia, a BIORACY od wynajmu?

    Nie, dwa różne, takie same podatki :>
    Dyskusja była niedawno (no, może miesiąc temu...) na grupie
    podatki, zapodawałem linka do strony prawniczej z objaśnieniem.
    Są opinie że podatek należy się tylko raz.
    Ale literalnie czytając ustawę uważam że zasada "określenia
    tylko wartości a nie podmiotu" pozwalałaby wtedy uznać że
    podatek od umowy o pracę też jest tylko określony co do
    wartości - i mógłby się "liczyć" do dochodów pracodawcy
    a nie pracownika ;> !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-10 14:23:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Wirtualna wrote:
    [...]
    >+ > Czyli co? Ja musze odprowadzic podatek od uzyczenia,
    >+ ??? podatek od uzyczenia? uzyczenie jest z zalozenia DARMOWE, wiec chyba nie
    >+ jest opodatkowane...

    +++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    określa się na podstawie cen rynkowych [...]
    -----

    To było po stronie korzystającego.
    A po stronie użyczającego:
    +++++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.[...]
    -----

    Wyjątkiem są (w dalszych zapisach) użyczenia dla celów "wyższej
    użyteczności" (wymienione) oraz "rodziny".

    >+ (ew. zapytaj o podatek na pl.soc.prawo.podatki), ale

    Słusznie. Wystarczy sprawdzić w archiwum ;)

    >+ jak dla mnie, to nie jest ani czynnosc prawna opodatkowana,

    Są dwie możliwości: albo zmienisz zdanie "dla siebie" albo
    trzeba uznać że jesteś innego zdania niż ustawodawca :)

    >+ ani tez zadnego dochodu nie generuje...

    Kiedy samo "dostawanie za darmo" usługi (świadczenia) jest
    *zawsze* przychodem ! - ale z tym się zgadzasz :)
    Który w odróżnieniu od np. darowizny "rzeczy materialnych
    i praw" nie ma dolnego progu...

    A w zakresie nieruchomości ustawodawca postanowił opodatkować
    również "wirtualnie należny" przychód :[ (nic nowego pod Słońcem,
    przedsiębiorca też płaci podatek "od faktury" a nie od tego
    co mu do kasy wpłynęło :>).

    >+ chyba ze nie masz na mysli uzyczenia lecz najem, a najemca ma mieszkanie
    >+ podnajac

    ...to już prawie jest dzierżawa :) (ten "pierwszy najemca")

    >+ - wtedy kazdy "wynajmujacy" placi podatek, choc koszty uzyskania
    >+ przychodu mozna pewnie jakos zaksiegowac (jak? pl.soc.prawo.podatki

    Potwierdzam. I że p.s.p.p, i że można zaksięgować - pod warunkiem
    wyboru właściwej formy rozliczania :)

    >+ > a BIORACY od wynajmu?
    >+ jesli stanowi dla niego przychod - a stanowi, to wlicza sie do PIT

    A, no to z połową opinii się zgadzamy :)

> [...]
    >+ > Bo w ten sposob trzeba by placic podatek od wszystkich zameldowanych w
    >+ > mieszkaniu, bo byloby to wg US uzyczanie. A tak przeciez nie jest.

    A ja podejrzewam że rozumiem: jest sobie lokal, wynajmuje go mąż,
    mieszka z żoną, dziećmi, swoją matką (babcią) psem i kotem.

    Poprzednik nie wziął pod uwagę że trzeba ustalic:
    - czy "wszyscy" korzystają z lokalu, wtedy psa i kota trzeba
    przypisać jakimś ludziom :) a wartość najmu najpierw
    podzielić (a później podsumować :)). Ale umowa musiałaby
    wymieniać "wszystkich" :)
    - czy uznać że stroną jest rzeczony mąż, a wtedy reszta rodziny
    "korzysta nieodpłatnie" (owszem, użyczenie) i ma zwolnienie
    o czym wspomniałem wyżej.
    Dla porządku - Art 16 dalej:
    ++++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość
    lub jej część do użytku na cele działalności naukowej,[...]
    nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią
    kosztu uzyskania przychodów.
    -----

    >+ uzyczyc mozna rzecz swoja lub bedaca przedmiotem najmu, dzierzawy badz
    >+ uzyczenia (o ile umowa na to pozwala)
    >+
    >+ osoba zameldowana nie jest strona umowy uzyczenia

    W całej rozciągłości :)
    Pytaniem jest czy zameldowanie nie może być uznane za "dobrowolne
    przyznanie się do korzystania z lokalu pod adresem".
    Nie, nie wiem :)

    >+ nie bardzo rozumiem, co ma umowa uzyczenia do podatkow

    Sam zeznajesz że użyczający ma przychód - więc ma.
    A jak widać jest ryzyko że ma więcej ;)

    pozdrowienia, Gotfryd