    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy meldunek znosi koniecznosc uzyczania?
    Date: Mon, 10 Nov 2003 15:23:55 +0100

    On Fri, 7 Nov 2003, Wirtualna wrote:
    [...]
    >+ > Czyli co? Ja musze odprowadzic podatek od uzyczenia,
    >+ ??? podatek od uzyczenia? uzyczenie jest z zalozenia DARMOWE, wiec chyba nie
    >+ jest opodatkowane...

    +++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    określa się na podstawie cen rynkowych [...]
    -----

    To było po stronie korzystającego.
    A po stronie użyczającego:
    +++++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.[...]
    -----

    Wyjątkiem są (w dalszych zapisach) użyczenia dla celów "wyższej
    użyteczności" (wymienione) oraz "rodziny".

    >+ (ew. zapytaj o podatek na pl.soc.prawo.podatki), ale

    Słusznie. Wystarczy sprawdzić w archiwum ;)

    >+ jak dla mnie, to nie jest ani czynnosc prawna opodatkowana,

    Są dwie możliwości: albo zmienisz zdanie "dla siebie" albo
    trzeba uznać że jesteś innego zdania niż ustawodawca :)

    >+ ani tez zadnego dochodu nie generuje...

    Kiedy samo "dostawanie za darmo" usługi (świadczenia) jest
    *zawsze* przychodem ! - ale z tym się zgadzasz :)
    Który w odróżnieniu od np. darowizny "rzeczy materialnych
    i praw" nie ma dolnego progu...

    A w zakresie nieruchomości ustawodawca postanowił opodatkować
    również "wirtualnie należny" przychód :[ (nic nowego pod Słońcem,
    przedsiębiorca też płaci podatek "od faktury" a nie od tego
    co mu do kasy wpłynęło :>).

    >+ chyba ze nie masz na mysli uzyczenia lecz najem, a najemca ma mieszkanie
    >+ podnajac

    ...to już prawie jest dzierżawa :) (ten "pierwszy najemca")

    >+ - wtedy kazdy "wynajmujacy" placi podatek, choc koszty uzyskania
    >+ przychodu mozna pewnie jakos zaksiegowac (jak? pl.soc.prawo.podatki

    Potwierdzam. I że p.s.p.p, i że można zaksięgować - pod warunkiem
    wyboru właściwej formy rozliczania :)

    >+ > a BIORACY od wynajmu?
    >+ jesli stanowi dla niego przychod - a stanowi, to wlicza sie do PIT

    A, no to z połową opinii się zgadzamy :)

    >+ > Generalnie chodzilo mi o to, czy jesli osoba jest zameldowana w mieszkaniu
    >+ > to dalej jest mowa u uzyczeniu czy w tym wypadku nie ma takiej
    >+ mozliwosci??
    >+ > Bo w ten sposob trzeba by placic podatek od wszystkich zameldowanych w
    >+ > mieszkaniu, bo byloby to wg US uzyczanie. A tak przeciez nie jest.
    >+
    >+ nie bardzo rozumiem

    A ja podejrzewam że rozumiem: jest sobie lokal, wynajmuje go mąż,
    mieszka z żoną, dziećmi, swoją matką (babcią) psem i kotem.

    Poprzednik nie wziął pod uwagę że trzeba ustalic:
    - czy "wszyscy" korzystają z lokalu, wtedy psa i kota trzeba
    przypisać jakimś ludziom :) a wartość najmu najpierw
    podzielić (a później podsumować :)). Ale umowa musiałaby
    wymieniać "wszystkich" :)
    - czy uznać że stroną jest rzeczony mąż, a wtedy reszta rodziny
    "korzysta nieodpłatnie" (owszem, użyczenie) i ma zwolnienie
    o czym wspomniałem wyżej.
    Dla porządku - Art 16 dalej:
    ++++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość
    lub jej część do użytku na cele działalności naukowej,[...]
    nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią
    kosztu uzyskania przychodów.
    -----

    >+ uzyczyc mozna rzecz swoja lub bedaca przedmiotem najmu, dzierzawy badz
    >+ uzyczenia (o ile umowa na to pozwala)
    >+
    >+ osoba zameldowana nie jest strona umowy uzyczenia

    W całej rozciągłości :)
    Pytaniem jest czy zameldowanie nie może być uznane za "dobrowolne
    przyznanie się do korzystania z lokalu pod adresem".
    Nie, nie wiem :)

    >+ nie bardzo rozumiem, co ma umowa uzyczenia do podatkow

    Sam zeznajesz że użyczający ma przychód - więc ma.
    A jak widać jest ryzyko że ma więcej ;)

    pozdrowienia, Gotfryd