  • 1. Data: 2007-01-16 17:47:26
    Temat: Czy istnieje możliwość zrzeczenia się tej drogi na rzecz gminy?
    Od: "Bankierek" <m...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczące możliwości zrzeczenie się na rzecz gminy nieruchości.

    Dwa zdania na temat sytuacji:
    Z obszaru rolniczego zostały powydzielane działki budowlane, wzdłuż tych
    działek została wydzielona droga, odchodząca od drogi gminnej. Własność
    drogi "polnej" podzielona jest pomiędzy wszystkich właścicieli działek
    położonych wzdłuż tej drogi.
    Czy istnieje możliwość zrzeczenia się tej drogi na rzecz gminy?

    W Dz.U. Nr 48 z 25 marca 2005 r. jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 15
    marca stwierdzający niezgodność z Konstytucją RP art. 179 k.c. (sygn. akt K
    9/04).
    Projektowany (nie wiem czy jeszcze projektowany czy już aktualny") nowy art.
    179 k.c. "nie nakazuje już objęcia przez gminę nieruchomości, której
    właściciel się zrzekł. Teraz to właściciel będzie zobowiązany do złożenia
    oferty zawarcia umowy przekazania własności nieruchomości gminie właściwej
    ze względu na położenie nieruchomości".

    Jako właściciele działek chcemy załatwić sprawę w drodze porozumienia. Jakim
    aktualnym przepisem należy się posłużyć?
    Jakie skutki może nieść za sobą "wciśnięcie" gminie drogi, której gmina nie
    chce?

    Z góry dzięki za wszelkie komentarze.
    MarBad