  • 1. Data: 2003-04-04 06:16:48
    Temat: Część wynagrodzenia z umowy o dzieło
    Od: "dorota" <c...@p...onet.pl>

    Witam,

    W związku z "trudną sytuacją finansową firmy" pracodawca zaproponował
    pracownikom (umowa o pracę) wyplacanie ok. połowy dotychczasowej pensji w
    ramach umowy o dzieło sporządzonej z "zaprzyjaźnioną" firmą. W przypadku
    braku zgody pracownika na takie rozwiazanie jak powiedział, może go to musić
    do zwolnień.

    Co o tym myslicie ? Jakie są zagrożenia z tego wynikające ? Czy jest to
    częste zjawisko ?

    Dzięki za wszelkie opinie.

    Dorota

  • 2. Data: 2003-04-04 07:00:31
    Temat: Re: Część wynagrodzenia z umowy o dzieło
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "dorota" <c...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    musić
    > do zwolnień.
    >
    > Co o tym myslicie ? Jakie są zagrożenia z tego wynikające ? Czy jest to

    A co zrobi w takim razie z faktem, że pensja nie była wypłacana. Przecież to
    nie zwalnia go z obowiązku wypłacania pensji.
    Jak dostaniecie do podpisu, że pensje (tą z tytułu umowy o pracę)
    dostaliście w gotówce to i tak musi z tego zapłaciś ZUS i US. Więc nie wiem
    jak on to chce obejść.
    Jak nie wypłaci to w sądzie pracy, możecie dochodzić tych pieniędzy.
    Tylko on pewnie was potem wkopie, że te umowy zlecenia były fikcyjne.

    Ta umowa o dzieło da mu to, że nie będzie płacił ZUS i te inne. Jak jeszcze
    potraktuje ją jako autorską, to policzy 50% kosztów i w sumie wyjdzie mu, że
    ty dostajesz tyle samo do ręki, a jemu zostaje więcej w kieszeni.
    Jest to próba zaoszczędzenia jakieś części pieniędzy, których pewnie nie ma
    za dużo.
    Tylko, że jest to oszczędzanie waszym kosztem, bo na waszych
    ubezpieczeniach, jednrozowa akcja za bardzo się nie odbije, ale potem na
    emeryturkę to się niewiele uskłada.

    Z drugiej strony trudno powiedzieć jak ten szef jest. Jak świnia, to może
    później mieć argumenty, że jak się będziecie stawiać do doniesie, że umowy
    były fikcyjne, no i nie wiem co tam jeszcze może wymyśleć.
    Jak nie świnia, to można to potraktować tak: słuchajcie nie mam kasy na
    wypłaty, ale choć trochę chcę wam dać bo wypada, tylko musimy zaoszczędzić
    na ZUS.

    Decyzja należy do Ciebie.
    Jak ci nie zależy na pracy, to się nie zgadzaj. Pewnie będziesz pierwsza do
    zwolnienia.

  • 3. Data: 2003-04-04 11:44:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | nie wiem jak on to chce obejść.
    | Jak nie wypłaci to w sądzie pracy, możecie dochodzić tych pieniędzy.

    Pewnie nie zauważyłeś, że on proponuje tę formę rozliczeń do bieżących
    wynagrodzeń, a nie przyszłych.

> [...]
    | może później mieć argumenty, że jak się będziecie stawiać do
    | doniesie, że umowy były fikcyjne, no i nie wiem co tam jeszcze może

    Raczej wiele nie wymyśli. Jak zawiadomi, że umowy były fikcyjne, to
    zawiadomi sam o swoim przestępstwie. Zauważ, że konstrukcja art. 219 kk jest
    taka, że odpowiada tylko pracodawca, choćby działał za zgodą pracownika.
    Dochodzi do tego odpowiedzialność pracodawcy z art. 303 kk.

    | Jak nie świnia, to można to potraktować tak: słuchajcie nie mam kasy
    | na wypłaty, ale choć trochę chcę wam dać bo wypada, tylko musimy
    | zaoszczędzić na ZUS.

    No, ale to otwiera zawsze pracownikowi drogę do powiadomienia o popełnionym
    przestępstwie. Tak więc jeśli to ma trwać krótko, to potraktowałbym to jako
    zło konieczne. Na dłuższą metę, to należy brać pod uwagę, że pracownik na
    tym traci - choćby na świadczeniach.

    | Decyzja należy do Ciebie.
    | Jak ci nie zależy na pracy, to się nie zgadzaj. Pewnie będziesz
    | pierwsza do zwolnienia.

    Jak się jedna osoba nie zgodzi, to pewnie tak będzie. Jak się większość nie
    zgodzi, to w zależności od rzeczywistej sytuacji finansowej firmy, albo
    firma zbankrutuje, albo przetrwa. Nie wiadomo, na ile ta prośba jest
    podyktowana koniecznością ekonomiczną, a na ile chęcią zarobienia paru
    złotych na pracownikach.

  • 4. Data: 2003-04-04 16:26:05
    Temat: Odp: Część wynagrodzenia z umowy o dzieło
    Od: "dorota" <c...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuję za wszystkie nadesłane opinie. Dla uściślenia - pracodawca
    wyraźnie proponuje umowę o dzieło, a nie zlecenia.
    Dotychczasowa umowa o pracę na czas nieokreslony zostanie zastąpiona umową
    przedłużaną co na 3 m-ce (ok. 50% dotychczasowej pensji) + umowa o dzieło
    (50%).

    Dorota

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b6jtuo$rmr$...@i...gazeta.pl...

  • 5. Data: 2003-04-04 16:43:55
    Od: "KK" <p...@g...pl>

> [...]
    > przedłużaną co na 3 m-ce (ok. 50% dotychczasowej pensji) + umowa o dzieło

    A kto wypowiada warunki pracy i płacy, pracodawca, czy też kazał wam napisać
    podanie o zwolnienie, a potem was jeszcze raz zatrudni.
    Jak cię potem zwolni to zapomnij o odprawie.
    Jeżeli tak to wygląda to ja bym się nie zgodził, bo mi to wygląda na to, że
    za miesiąc i tak wylecicie tylko odpraw już nie będzie musiał wam płacić.
    Zdecydowanie jestem przeciw.

  • 6. Data: 2003-04-04 18:46:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Święte słowa! Też odradzam.