    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Część wynagrodzenia z umowy o dzieło
    Date: Fri, 4 Apr 2003 13:44:18 +0200

    | A co zrobi w takim razie z faktem, że pensja nie była wypłacana.
    | Przecież to nie zwalnia go z obowiązku wypłacania pensji.
    | Jak dostaniecie do podpisu, że pensje (tą z tytułu umowy o pracę)
    | dostaliście w gotówce to i tak musi z tego zapłaciś ZUS i US. Więc
    | nie wiem jak on to chce obejść.
    | Jak nie wypłaci to w sądzie pracy, możecie dochodzić tych pieniędzy.

    Pewnie nie zauważyłeś, że on proponuje tę formę rozliczeń do bieżących
    wynagrodzeń, a nie przyszłych.

> [...]
    | wyjdzie mu, że ty dostajesz tyle samo do ręki, a jemu zostaje więcej
    | w kieszeni.
    | Jest to próba zaoszczędzenia jakieś części pieniędzy, których pewnie
    | nie ma za dużo.
    | Tylko, że jest to oszczędzanie waszym kosztem, bo na waszych
    | ubezpieczeniach, jednrozowa akcja za bardzo się nie odbije, ale potem
    | na emeryturkę to się niewiele uskłada.
    |
    | Z drugiej strony trudno powiedzieć jak ten szef jest. Jak świnia, to
    | może później mieć argumenty, że jak się będziecie stawiać do
    | doniesie, że umowy były fikcyjne, no i nie wiem co tam jeszcze może

    Raczej wiele nie wymyśli. Jak zawiadomi, że umowy były fikcyjne, to
    zawiadomi sam o swoim przestępstwie. Zauważ, że konstrukcja art. 219 kk jest
    taka, że odpowiada tylko pracodawca, choćby działał za zgodą pracownika.
    Dochodzi do tego odpowiedzialność pracodawcy z art. 303 kk.

    | Jak nie świnia, to można to potraktować tak: słuchajcie nie mam kasy
    | na wypłaty, ale choć trochę chcę wam dać bo wypada, tylko musimy
    | zaoszczędzić na ZUS.

    No, ale to otwiera zawsze pracownikowi drogę do powiadomienia o popełnionym
    przestępstwie. Tak więc jeśli to ma trwać krótko, to potraktowałbym to jako
    zło konieczne. Na dłuższą metę, to należy brać pod uwagę, że pracownik na
    tym traci - choćby na świadczeniach.

    | Decyzja należy do Ciebie.
    | Jak ci nie zależy na pracy, to się nie zgadzaj. Pewnie będziesz
    | pierwsza do zwolnienia.

    Jak się jedna osoba nie zgodzi, to pewnie tak będzie. Jak się większość nie
    zgodzi, to w zależności od rzeczywistej sytuacji finansowej firmy, albo
    firma zbankrutuje, albo przetrwa. Nie wiadomo, na ile ta prośba jest
    podyktowana koniecznością ekonomiczną, a na ile chęcią zarobienia paru
    złotych na pracownikach.