  • 1. Data: 2002-07-01 11:41:40
    Temat: Czego moze zadac sad w sprawie spadkowej
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Sprawa spadkowa dotyczy osoby, która dziedziczy (testament, stwierdzenie
    nabycia spadku) po siostrze. Zmarła siostra miała natomiast
    niezakończoną sprawę spadkową po mężu, który zmarł wcześniej (żona
    dziedziczyła jako jedyna na podstawie testamentu, małżeństwo było
    bezdzietne, ale mąż miał liczne rodzeństwo). Sąd zażądał od spadkobiercy
    dostarczenia adresów i dokumentów (metryki) krewnych męża siostry.
    Spadkobierca nie zna ich wszystkich, ani nie ma możliwości zmuszenia
    tych których zna do udziału w sprawie, czy przekazania dokumentów. Co robić?
    Piotr

  • 2. Data: 2002-07-01 12:01:52
    Temat: Re: Czego moze zadac sad w sprawie spadkowej
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku idzie "od dołu". Rozsądniej było
    uzyskać stwierdzenie nab. spad. po osobie która dziedziczy po siostrze a nie
    łączyć spraw. Najlepiej zwrócić się teraz do sądu o wydanie postanowienia w
    przedmiocie s.n.s. odnośnie tej osoby.

    Co do krewnych męża siostry osoby dziedziczącej: jeżeli nie znasz ich
    wszystkich, to musisz poinformować o tym sąd. Ten wówczas wezwie ich przez
    ogłoszenie. Co do tych których znasz: musisz doręczyć sądowi informacje o
    ich adresie a ten wezwie ich do udziału w sprawie.

    Pozdro
    MAX

  • 3. Data: 2002-07-01 13:34:16
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    MAX wrote:
> [...]
    > łączyć spraw. Najlepiej zwrócić się teraz do sądu o wydanie postanowienia w

    Tak właśnie się stało.

    > Co do krewnych męża siostry osoby dziedziczącej: jeżeli nie znasz ich
    > wszystkich, to musisz poinformować o tym sąd.

    Jednak poprzednia spadkobierczyni niektórych (myślała, że wszystkich)
    znała i poinformowała o tym sąd. Ogłoszenia nie było. W trakcie sprawy
    jedna z osób zeznała, że są jeszcze inni krewni. Sprawa zawisła...

    > Ten wówczas wezwie ich przez ogłoszenie. Co do tych których znasz:
    > musisz doręczyć sądowi informacje o ich adresie a ten wezwie ich do
    udziału w sprawie.

    Padł wniosek o wezwanie przez ogłoszenie. Zamiast tego sąd domaga się
    poszukiwania adresów przez Centralne Buiro Adresowe i dostarczenia
    dokumentów. Czy to normalna procedura?
    Pytanie: jakie obowiązki może nałożyć sąd na spadkobiercę odnośnie
    ustalenia adresów, dostarczenia dokumentów itd.? Problem w tym, że
    chodzi o osoby zupełnie obce dla spadkobiercy, a krewni zmarłego (osoby
    w podeszłym wieku) wcale nie są zainteresowane sprawą.
    Piotr

  • 4. Data: 2002-07-01 14:26:30
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> wrote in message

    >Jednak poprzednia spadkobierczyni niektórych (myślała, że wszystkich)
    >znała i poinformowała o tym sąd. Ogłoszenia nie było. W trakcie sprawy
    >jedna z osób zeznała, że są jeszcze inni krewni. Sprawa zawisła...

    Tzn. sąd zawiesił postępowanie????????????????????????????????????

    >Padł wniosek o wezwanie przez ogłoszenie. Zamiast tego sąd domaga się
    >poszukiwania adresów przez Centralne Buiro Adresowe i dostarczenia
    >dokumentów. Czy to normalna procedura?

    Jeżeli zna się imiona i nazwiska przypuszczalnych spadkobierców to tak.
    Jednkaże jest ona bardzo często nieskuteczna, gdyż ludzie często nie
    dopełniają obowiązku meldunkowego (działają w ten sposób na swoją szkodę).
    Jeżeli CBA ich nie znajdzie, wówczas sąd spadku zwróci się o ustanowienie
    kuratora dla nieznanego z miejsca pobytu dla tej osoby/osób. Poza tym jest
    to metoda na pewno tańsza (jeżeli się znajdzie) i szybsza (trwa ok. 2
    miesiące).
    Ogłasza się natomiast wtedy (zazwyczaj) gdy nie jest znany krąg
    spadkobierców - np. nie zna się ich imion i nazwisk, a więc nie ma
    możliwości ustalenia ich miejsca pobytu.

    >Pytanie: jakie obowiązki może nałożyć sąd na spadkobiercę odnośnie
    >ustalenia adresów, dostarczenia dokumentów itd.?

    To sąd powinien ustalić dane uczestników, gdyż jest to postępowanie
    nieprocesowe. Więc to sąd powinien się zwrócić do CBA.
    A odnośnie dokumentów - to zależy od tego, jakie to są dokumenty: co do
    zasady sam powinienieś je doręczyć, gdyż jeżeli tego nie zrobisz, to
    spotkasz się z negatywnymi konsekwencjami procesowymi - np. sąd uzna twój
    wniosek za bezzasadny (wyjątek to np. obowiązek przedstawienia testamentu
    albo wyjawienie przedmiotów spadkowych- tu sąd może zmusić).

    >Problem w tym, że
    >chodzi o osoby zupełnie obce dla spadkobiercy, a krewni zmarłego (osoby
    >w podeszłym wieku) wcale nie są zainteresowane sprawą.

    Jeżeli nie możesz uzyskać jakiegoś dokumentu, wówczas zawiadom o tym sąd -
    ten dopiero wówczas będzie mógł starać się sam je uzyskać.

    Pozdro
    MAX

  • 5. Data: 2002-07-02 10:07:41
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Jest to kuriozalna sprawa spadkowa,która ciągnie się już 6 lat! Znam
    szczegóły od niedawna (pewnie nie wszystkie). Procedura z ustanowieniem
    kuratora już była ćwiczona. Sąd zażądał wskazania osoby kuratora dla
    osoby, której miejsce pobytu było nieznane. Spadkobierca nie miał kogo
    wskazać. Ostatecznie zaproponował kogoś z rodziny zmarłego, tamten
    zgodził się, a potem zrezygnował. W międzyczasie pojawiły się nowe
    nazwiska, krewnych zmarłego.

    MAX wrote:
    > Tzn. sąd zawiesił postępowanie????????????????????????????????????

    Tak jest. Padł wniosek o wezwanie przez ogłoszenie. Zamiast tego sąd
    domaga się
    poszukiwania adresów przez Centralne Buiro Adresowe.

    > Jeżeli zna się imiona i nazwiska przypuszczalnych spadkobierców to tak.

    Spadkobierca ich nie zna, zgłosił je na sprawie ktoś z rodziny zmarłego.
    Sąd podał spadkobiercy listę nazwisk i zażądał, by ich szukał w CBA. I
    tu jest wątpliwość, jakie obowiązki może nałożyć sąd na spadkobiercę.
    Podałeś dwie sprzeczne odpowiedzi - jak to jest?
    A prócz tego, czy wniosek o wezwanie przez ogłoszenie może być
    pozostawiony bez odpowiedzi? Pada wniosek o odwieszenie i ogłoszenie, a
    tu inne pomysły sądu! Spadkobierca oświadczył, że żadnych dokumentów
    dotyczących krewnych zmarłego nie jest w stanie dostarczyć.

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 6. Data: 2002-07-02 18:43:19
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    Cześć!

    Nie wiem jak to możliwe, ale w postępowaniu nieprocesowym sąd NIE MOŻE
    zawiesić postępowania na podstawie 177/1 pkt 6 KPC, gdyż przepisem
    szczególnym w nieprocesie jest 510 KPC!!! Jeżeli to zrobił, to dopuścił się
    rażącego naruszenia przepisów KPC. Powinieneś złożyć na to zażalenie. (Co
    prawda mogę się domyślać przyczyny takiego stany rzeczy - mianowicie par.
    130.1
    regulaminu sądowego, który jest wyładany przez Twój sąd sprzecznie z 510/2
    KPC)

    Co do ogłoszenia: moje odpowiedzi mogą się wydawać sprzeczne w tym zakresie,
    gdyż praktyka jest sprzeczna. Ogłoszenie bowiem zależy od uznania sądu.
    Wyjątek zachodzi tu w wpadku, gdy zapewnienie co do niestnienia innych
    spadkobierców nie zostało złożone.

    Nie wiem na prawdę co się dzieje w tym postępowaniu - sąd zwala na
    uczestników swoje obowiązki i w dodatku przewleka postępowanie. Może takie
    zachowanie znajduje usprawiedliwienie w stanie faktycznym, jednakżenie
    jestem w stanie ocenić na odległość co się dzieje, w szczególności nie
    znając akt sprawy. Najlepiej powninieneś wynająć adwokata.

    Pozdro
    MAX

  • 7. Data: 2002-07-05 10:16:32
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    MAX wrote:
> [...]
    > 130.1
    > regulaminu sądowego, który jest wyładany przez Twój sąd sprzecznie z 510/2

    Tak właśnie się stało. Zawiesił na podstawie Art. 177/1 pkt 6 KPC w
    związku z Art. 13/2! Stało się to dokładnie 2 lata temu i próby
    odwieszania spełzły jak dotąd na niczym. Co można zrobić?
    Dziękuję za pomoc,
    Piotr

  • 8. Data: 2002-07-06 10:10:06
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    Tak właśnie się stało. Zawiesił na podstawie Art. 177/1 pkt 6 KPC w
    związku z Art. 13/2! Stało się to dokładnie 2 lata temu i próby
    odwieszania spełzły jak dotąd na niczym. Co można zrobić?

    -------------------------------------

    Na zażalenie jest już za późno. Można co najwyżej napisać wniosek o
    wznowienie twierdząc, że sąd nie mógł zawiesić postępowania. Sąd powinien
    zmienić wówczas swoje postanowienie w trybie 359 KPC.

    Ale tak jak napisałem, najlepiej wynajmij adwokata, gdyż sprawa jest zbyt
    skomplikowana, aby udzielić odpowiedzi bez akt.

    Pozdro
    MAX

  • 9. Data: 2002-07-09 11:14:06
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>