  • 11. Data: 2004-09-11 10:52:09
    Temat: Re: Czas ekspertyzy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    news:chug3s$pru$1@inews.gazeta.pl...

    > a jezeli wlasciciel nie widzi przeskzod wy wyjac dysk/i w obecnosci
    > policjanta. ?

    Kiedyś w takiej sytuacji właściciel komputera "zygną" mi śrubokrętem w tę
    płytkę ze scalakami i był poważny problem. od tego czasu właściciel może się
    takiej operacji przyglądać - z słusznej odległości.

> [...]
    > "niecierpiącym zwłoki" zatrzymanie całego komputera można uzasadnić
    brakiem
    > możliwości technicznych oraz wiedzy fachowej osób biorących udział w(...)"
    >
    > Powiedzmy ze jest ktos juz donosi ze Pan X handluje plytami. Wpada taki
    > policjant (nie specjalista)
    > okazuje sie ze plyt nie ma, wlaczaja komputer nie ma nic podejrzanego,
    > legalny soft.
    > Jakiim prawem a takim razie maja zabierac chocby dysk.? (pomijam fakt ze
    > nie bedzie uzasadnione
    > wejscie "na legitke" i moze miec facet pozniej klopoty)

    Mieszasz trzy aspekty tego problemu:

    1) Jeśli przyjdzie "niespecjalista", to nawet i przeglądanie dysku nie ma
    wielkiego sensu - zabiera cały komputer.

    2) Zabranie komputera w wypadku podejrzenia handlowania płytami ma taki
    sens, iż w tym wypadku można zasadnie podejrzewać, że sprzedający jest nie
    tylko paserem, ale i wykonawcą tych płyt. Jest to jeden z nielicznych
    przypadków, gdy należy zabezpieczyć cały zestaw, a nie tylko jednostkę.
    Biegły może określić, czy płyty zostały nagrane właśnie na zainstalowanej
    komputerze nagrywarce, a okładki wydrukowane na zabezpieczonej drukarce. W
    tym wypadku specjalista nie jest potrzebny, bo na miejscu tego zrobić się i
    tak nie da.

    3) Od strony merytorycznej wejście "na legitkę", nakaz kierownika jednostki
    czy nakaz prokuratorski niczym się w tej sytuacji nie różni. I tak cały
    zestaw przecież trzeba zabezpieczyć.

    > Czy jak juz zabiora masz prawo sie dowiedziec kto zglosil ze Ty
    handlujesz?
    > Pytam bo zglaszanie przestepstwa ktorego nie ma
    > jest karalne. (wlasnie ile za to grozi?)

    Oczywiście, ze masz prawo. Ale po zakończeniu postępowania. Przychodzi takie
    pouczenie. Wcześniej nie.

  • 12. Data: 2004-09-11 12:52:42
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Mieszasz trzy aspekty tego problemu:
    >
    > 1) Jeśli przyjdzie "niespecjalista", to nawet i przeglądanie dysku nie ma
    > wielkiego sensu - zabiera cały komputer.

    ale jezeli w domu nie ma ani jednej zielonej plytki?
    Przeciez to nieuzasadnione, kazdy menel przeciez moze zadzwonic.

> [...]
    > tylko paserem, ale i wykonawcą tych płyt. Jest to jeden z nielicznych
    > przypadków, gdy należy zabezpieczyć cały zestaw, a nie tylko jednostkę.

    Jak juz sam sie przekonales na grupie prawei zawsze zabieaja caly sprzet
    (nie wazne czy kopiuje)
    wiec przezd tym chcialbym sie porzadie zabezpieczyc, tak by policjant zdawal
    sobie sprawe z tego
    ze jak pozbawi mnie narzedzia pracy na wiele tygodni zupelni ebez powodu,
    poniesie jakies konsekwencje.

    P.

  • 13. Data: 2004-09-11 22:47:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > ale jezeli w domu nie ma ani jednej zielonej plytki?
    > Przeciez to nieuzasadnione, kazdy menel przeciez moze zadzwonic.

    Nikt nie przyjdzie na takie przeszukanie na podstawie nieudokumentowanego
    pomówienia. To musi być zeznanie świadka. A świadek zeznając bzdury wiele
    ryzykuje.

> [...]
    > sobie sprawe z tego
    > ze jak pozbawi mnie narzedzia pracy na wiele tygodni zupelni ebez powodu,

    No to właśnie wskazuję drogę. Poza przypadkiem kopiowania płyt albo
    wydawania jakiś tam materiałów zakazanych (pornografia) nie przychodzi mi do
    głowy powód zabierania całego sprzętu na dłużej. Jak napisałem, może zajść
    konieczność jego zabrania w danym momencie, ale należy się domagać, by
    niezwłocznie zabezpieczono tę konieczną część i zwrócono resztę. A ta
    konieczna część, to najczęściej dane, a sporadycznie cały nośnik, czyli
    dysk.