  • 1. Data: 2004-09-09 10:26:26
    Temat: Czas ekspertyzy
    Od: Dominik <D...@w...pl>

    Witam wszystkich,

    Jest sobie taka hipotetyczna sytuacja:

    Do pewnego człowieka pukają niebiescy panowie (z nakazem, a jakże)
    i mówią, że muszą zabrać komputer, bo np. pewien pan złożył donos,
    iż on rozpowszechnia nielegalne oprogramowanie/filmy/muzykę/whatever.
    Jako, że nie ma gość nic do ukrycia, niebiescy wychodzą uginając
    się pod ciężarem "materiałów dowodowych" do ekspertyzy przez
    (prze)biegłych.

    (Prze)biegli oczywiście nie śpieszą się, choćby dlatego, że
    wszystkie mp3 trzeba sobie przesłuchać a fotki obejrzeć :-)

    A tu bez komputerka się nudzi, utracone zyski
    z prac zleconych itp.

    I tu pytanko: długo oni mogą się tak bawić? Czy jakiś przepis
    ogranicza ich w tym temacie? Bo jeśli nie, to można ładny
    numer komuś nielubianemu wyciąć :-( (do czego nie zachęcam).

    Oczywiście postępowanko broń Boże przeciwko komukolwiek,
    "w sprawie".

    Pozdrawiam,

    --
    Dominik
    "Życie jest za ciężkie, by doń przykładać wagę"

  • 2. Data: 2004-09-09 10:47:24
    Temat: Re: Czas ekspertyzy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik" <D...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:chpb1n$j7e$1@inews.gazeta.pl...

    Żaden przepis terminu wykonania ekspertyzy nie ogranicza. Ale jeśli
    faktycznie jesteś "czysty", to możesz złożyć zażalenie na to, że zamiast
    zabezpieczyć zawartość dysku zabezpieczyli cały komputer, podczas gdy
    dowodem jest przecież owa zawartość dysku w takiej sprawie. Przecież
    spokojnie można wykonać kopię dysku na płyty CD i zwrócić komputer jeszcze
    przed wysłaniem danych do ekspertyzy, a nawet na miejscu, jeśli komputer
    posiada nagrywarkę. To jest problem po prostu techniczno-organizacyjny, a
    nie procesowy, bo od strony procesu wystarczą same dane.

    Gdyby uzasadniali, że komputer jest narzędziem przestępstwa podlegającym
    ewentualnemu przepadkowi - bywa tak - to wyjaśnij im, że sam komputer do
    czasu podjęcia w tej sprawie decyzji prawomocnej przez sąd może spokojnie
    być pozostawiony u Ciebie za tzw. zobowiązaniem.

    Zażalenie na niezabezpieczeni danych na miejscu jest zasadne w wypadku, gdy
    przeszukania dokonano na podstawie nakazu przeszukania wydanego przez
    prokuratora. Bo wówczas nie można się tłumaczyć, że nie było czasu na
    przybranie biegłego do sprawy. W wypadku czynności wykonywanych w trybie
    "niecierpiącym zwłoki" zatrzymanie całego komputera można uzasadnić brakiem
    możliwości technicznych oraz wiedzy fachowej osób biorących udział w
    czynności, ale nie zmienia to postaci rzeczy, że później już można spokojnie
    skopiować dane i zwrócić sam komputer właścicielowi, czy to za
    zobowiązaniem, gdy ewentualnie ma być on narzędziem przestępstwa,m czy po
    prostu jako zbędny w sprawie dowód.

    jeśli w stosunku do komputera wydano postanowienie o uznaniu za dowód
    rzeczowy, to należało by się równolegle zażalić na owo postanowienie
    argumentując jak wyżej.

  • 3. Data: 2004-09-09 12:15:16
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Do pewnego człowieka pukają niebiescy panowie (z nakazem, a jakże)
    > i mówią, że muszą zabrać komputer, bo np. pewien pan złożył donos,
    > iż on rozpowszechnia nielegalne oprogramowanie/filmy/muzykę/whatever.

    nie musza ogladaja na miejscu zjezeli znajda dowod badz sa watpliwosci (ale
    mocne) wtedy zabieraja,
    a Pan "donos" bedzie moze miec przejebane jezeli to nieprawda.
    Nie moga sobie tak po prostu zabrac co chca. Wklejalem procedure
    postepowania w takiej sytuacji poszukaj.

    > A tu bez komputerka się nudzi, utracone zyski
    > z prac zleconych itp.

    na ten temat byly rozne opinie, ale moim zdaniem skoro nie ma podstaw do
    zabrania komputera
    (po obejrzeniu na miejscu) to niedarowac. Przeciez przez czyjas
    niekompetencje nie bedzie zarl sucharkow.

    P.

  • 4. Data: 2004-09-09 12:49:58
    Od: Dominik <D...@w...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > posiada nagrywarkę. To jest problem po prostu techniczno-organizacyjny, a
    > nie procesowy, bo od strony procesu wystarczą same dane.

    W zasadzie niezupełnie- można by się czepiać, że "dowody" są na dysku
    skasowane (na pewno przecież była na nim cała baza z opisem nielegalnych
    transakcji, a w niej wszyskie adresy/telefony/kontakty ;-)
    i trzeba je odzyskiwać itp. bzdury- ale sam dysk to już nie
    cały pecet.

    A jak i do kogo składać takowe zażalenie?
    Bo jak sprzęt mają zamiar oddać za trzy lata, to niech sobie go
    wezmą dla biednych policjantów...

    I rozumiem, że w sprawie utraconych korzyści też mogę
    sobie odpuścić?

  • 5. Data: 2004-09-09 13:37:58
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    spokojnie
    > skopiować dane i zwrócić sam komputer właścicielowi, czy to za

    ale od kiedy wysylaja chodnikowcow do tego. Przychodzi policja.
    Pilnuje zeby nikt niczego nie skasowal i sa wzywani specjalisci.
    Ja tu wielkiego problemu nie widze.

    P.

  • 6. Data: 2004-09-09 22:07:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik" <D...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:chpjeq$3r$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > transakcji, a w niej wszyskie adresy/telefony/kontakty ;-)
    > i trzeba je odzyskiwać itp. bzdury- ale sam dysk to już nie

    No to nawet neich zabezpeiczą dysk, a niekomputer.

    > A jak i do kogo składać takowe zażalenie?

    Do prokuratora nadrzednego, nad nadzorującym postępowanie. Pewnie prokurator
    Okręgowy. Skąłda się za pośrednictwem prokuratora prowadzacego. Technicznie
    to piszesz zażalenie adresując prokuratura okręgowa, ale skałdasz fizycznie
    w rejonowej.

  • 7. Data: 2004-09-09 22:09:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > ale od kiedy wysylaja chodnikowcow do tego. Przychodzi policja.
    > Pilnuje zeby nikt niczego nie skasowal i sa wzywani specjalisci.
    > Ja tu wielkiego problemu nie widze.

    Przemek. Umówmy się, ze jak na czymś się nie znasz, to nie piszesz. Albo
    pytasz, a nie wydajesz opinii. Problem podstawowy w tym wypadku polega na
    tym, że jak nawet policjant się zna, to formalnie sam tego zrobić nie może,
    bo ma być biegły. W konsekwencji trzeba owego biegłego znaleźć, a potem
    jeszcze na miejsce dowieść. To kilka dni. Będziesz tyle tego komputera
    pilnował?

  • 8. Data: 2004-09-10 12:37:26
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > bo ma być biegły. W konsekwencji trzeba owego biegłego znaleźć, a potem
    > jeszcze na miejsce dowieść. To kilka dni. Będziesz tyle tego komputera

    to pytam sie w takim razie na co caly komputer?

    P.

  • 9. Data: 2004-09-10 21:22:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > to pytam sie w takim razie na co caly komputer?

    Taż piszę, że na nic faktycznie. Z tym, ze jeśli nie ma pod ręką biegłego,
    to się bierze całą jednostkę. Odłączyć kable potrafi każdy. Ale zabezpieczyć
    zawartość twardego dysku czy wymontować dysk już nie.

  • 10. Data: 2004-09-11 09:21:43
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    zabezpieczyć
    > zawartość twardego dysku czy wymontować dysk już nie.

    a jezeli wlasciciel nie widzi przeskzod wy wyjac dysk/i w obecnosci
    policjanta. ?

    napisales:
    "W wypadku czynności wykonywanych w trybie
    "niecierpiącym zwłoki" zatrzymanie całego komputera można uzasadnić brakiem
    możliwości technicznych oraz wiedzy fachowej osób biorących udział w(...)"

    Powiedzmy ze jest ktos juz donosi ze Pan X handluje plytami. Wpada taki
    policjant (nie specjalista)
    okazuje sie ze plyt nie ma, wlaczaja komputer nie ma nic podejrzanego,
    legalny soft.
    Jakiim prawem a takim razie maja zabierac chocby dysk.? (pomijam fakt ze to
    nie bedzie uzasadnione
    wejscie "na legitke" i moze miec facet pozniej klopoty)

    Czy jak juz zabiora masz prawo sie dowiedziec kto zglosil ze Ty handlujesz?
    Pytam bo zglaszanie przestepstwa ktorego nie ma
    jest karalne. (wlasnie ile za to grozi?)

    P.