  • 1. Data: 2004-08-03 17:14:02
    Temat: Cos jak casus - czy dowody sa wystarczajace?
    Od: Piotr Konieczny <p...@p...pl>

    Post wyslany na dwie grupy: pl.rec.gry.rpg i pl.soc.prawo

    Przygotowuje przygode dla graczy w rpg (w skrocie przygotowuje casus :)
    ) ale na prawie znam sie srednio, wiec potrzebowalbym waszej pomocy co
    do kwestii czy podane nizej dowody w opisanej sprawie sa wystarczajace
    by wydac wyrok w tej sprawie.

    Rok 1877 Kalifornia (ale spokojnie moge wziasc wykladnie naszego prawa,
    na warunki sesji rpg wystarczy :D).

    Sytuacja. Oskarzony 'Richardo' jest oskarzony o zlecenie falszerstwa
    dokumentow (akt wlasnosci posejsji) i wynajecie ludzi do wyrzucenia
    mieszkancow ('Smithow') tej posesji na bruk i zniszczenie orginalnych
    dokumentow.

    Dowody. Przy jednym z ludzi ('John'ie ) wynajetych przez 'Richardo' do
    wyrzucenia mieszkancow (sa swiadkowie na to, ze widziano jak ich
    brutalnie wyrzuca) znaleziono przy nim (podczas przeszukania w
    niezwianej sprawie kilka godzin pozniej, np. bojki w saloonie) orginal
    dokumentu wlasnosci posesji (na wyrzuconych mieszkancow).

    'John' zeznaje podczas przesluchania i na poczatku procesu, ze
    'Richardo' go wynajal do legalnej roboty - eksmisji mieszkancow, a
    dokument ktos mu podrzucil.

    'Smithowie' oskarzaja 'Richardo' o falszerstwo, kradziez, napad i co tam
    mozna, 'Richardo' utrzymuje ze jest niewinnie wrabiany.

    Prawda - ktora znam ja (MG) no i wy :), ale nie gracze jest taka, ze
    'Richard' jest de facto szwarcharakterem, zlecil falszerzowi
    falszerstwo, wynajal goscia (badz przekupil urzednikow) do wlamania i
    podmienienia dokumentow (patrz uwaga 1 nizej) i chce przejac posesje.
    'John' mial za zadanie zniszczyc drugi orginal, ale tego nie zrobil
    (zapomnial, moze chcial jakos wykorzystac, dla naszego casusu to chyba
    nie wazne).

    Uwagi.

    1) Drugia kopia orginalu wlasnosci na 'Smithow', ktora powinna sie
    znajdowac w Biurze Aktow Wlasnosci zniknela, znajduje sie tam natomiast
    dokument ktory na wlasciciela aktu wlasnosci wskazuje 'Richarda'.
    Urzednik z biura nie pamieta ktory z tych dokumentow byl orginalny i z
    kim rozmawial w biurze kilka miesiecy temu przy sprzedazy tej dzialki i
    spisal umowe.

    2) Na miejscu nie da sie rozpoznac ktory z dokumentow jest orginalem a
    ktory falszerstwem.

    3) Dokument znaleziony przy 'Johnie' zostal zabrany z z domu 'Smithow'
    podczas ich wyrzucania - tak twierdza 'Smithowie'. 'Richardo' nazywa go
    falszerstwem. 'John' utrzymue ze mu go podrzucono.

    4) Dom zostal zbudowany przez' Smithow' kilka miesiecy temu, na to sa
    swiadkowie (okoliczni mieszkancy). 'Richardo' twierdzi ze zrobili to na
    jego posesji bez jego wiedzy (lub mimo sprzeciwu) i teraz 'odbiera swoja
    wlasnosc'.

    Pytania

    1) Jesli 'John' inni ludzie wynajeci przez 'Richardo' beda w ktoryms
    momencie przesluchania badz na procesie platac sie w zeznaniach
    ('znalazlem ten papier na ulicy...to jest mowilem przeciez, ze
    podrzucili mi go) czy to tez moze jakos wplynac na przebiego procesu i
    wyrok?

    2) Jesli 'John' czy ktorys z innych ludzi 'Richarda' zdecyduje sie
    sypnac (w zamian za amnestie itp.) i przyzna sie (albo wymysli, jak
    stwierdzi ze takie zeznanie moze byc dla niego korzystniejsze) ze wie,
    ze papier zostal sfalszowany, czy to tez moze jakos wplynac na przebiego
    procesu i wyrok - 'Richardo' oczywiscie zaprzeczy?

    3) Jaki wyrok neutralny sedzia moze wydac na podstawie powyzszcyh
    dowodow/poszlak?

    Oczywiscie, celem gry minimum jest aby gracze doprowadzili do odzyskania
    domu przez 'Smithow', a max doprowadzenie 'Richarda' do skazania. Jesli
    powyzsze dowody sa niewystarczajace na te scenariusze, moze jakies
    pomysly na dodatkowe dowody i sposoby na ich zdobycie (znalezc
    falszerza, urzednik sobie przypomni itp.)?

    Dzieki za pomoc

    --
    Prokonsul Piotrus aka Piotr Konieczny

    "Words are, of course, the most powerful drug used by mankind."
    - Rudyard Kipling

  • 2. Data: 2004-08-03 17:59:59
    Temat: Re: Cos jak casus - czy dowody sa wystarczajace?
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 03 Aug 2004 19:14:02 +0200, Piotr Konieczny naskrobał(a):

    > Dzieki za pomoc

    Nie przewidziałeś takiego szczegółu że aby coś nabyć/kupić/dostać należy
    zapłacić podatek - choćby za czynności administracyjne (papier, pieczątka,
    ktoś do oznaczenia działki) - wiec sprytni gracze powinni poszukać w
    urzędzie jakiegoś dowodu zapłaty kwoty wpisanej do aktu własności (pewnie w
    jakimś rejestrze z którym sie rozlicza biuro).
    Być może Smithowie w pobliskim banku podbrali sporą gotówkę w tej kwocie
    aby zapłacić go w Biurze za akt własności wszak na dzikim zachodzie banki
    już były a noszenie sporej gotówki nie było bezpieczne ? :>

    btw: post raczej niz rpg niz prawo bo dziś mamy księgi wieczyste, kataster
    nieruchomości i notariuszy.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-08-03 21:22:01
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@h...hell.pl>

    Also sprach Piotr Konieczny:

    > Rok 1877 Kalifornia (ale spokojnie moge wziasc wykladnie naszego prawa,
    > na warunki sesji rpg wystarczy :D).

    Biorąc jednak pod uwagę realia, to zapewne zależy komu sędzia uwierzy. Z
    tego co się orientuję, to na Dzikim Zachodzie nikt się w żadne
    reasonable doubt nie bawił. Chyba ze to jakieś większe miasto,
    Sacramento albo Frisco.

    septi

    --
    Słowo "średni" to pewnego rodzaju chaotyczność w postępowaniu: heros
    czyni coś ekstremalnego, a potem tego żałuje.

  • 4. Data: 2004-08-03 22:29:53
    Od: "Ami Morton" <a...@o...nospam.pl>

> [...]
    > ('znalazlem ten papier na ulicy...to jest mowilem przeciez, ze
    > podrzucili mi go) czy to tez moze jakos wplynac na przebiego procesu i

    A to juz zalezy od tego, kto dal wiecej w lape sedziemu i lawnikom :)

> [...]
    > ze papier zostal sfalszowany, czy to tez moze jakos wplynac na przebiego
    > procesu i wyrok - 'Richardo' oczywiscie zaprzeczy?

    Patrz wyzej...

    > 3) Jaki wyrok neutralny sedzia moze wydac na podstawie powyzszcyh
    > dowodow/poszlak?

    Jedyne co mi przychodzi do glowy to przypowiesc o Salomonie, który
    rozstrzygal do kogo nalezy dziecko. Gdy kazal je przeciac mieczem, prawdziwa
    matka (jesli pamiec mnie nie myli), zalala sie lzami i stwierdzila, ze jest
    jej wszystko jedno, kto otrzyma dziecko, jesli tylko bedzie ono zyl. Moze
    powinien kazac spalic dom a dzialke przekazac na rzecz kosciola, a potem
    czekac na reakcje obu stron? :)

> [...]
    > pomysly na dodatkowe dowody i sposoby na ich zdobycie (znalezc
    > falszerza, urzednik sobie przypomni itp.)?

    Bierz tez pod uwage sposób rozumowania graczy. Co jesli wpadna na pomysl by
    dorwac 'Richarda' w ciemnym zaulku i zrobic mu male 'przesluchanie'? A co,
    jesli (gdy oczywiscie nie sa zwiazani z zadna ze stron konfliktu) nie uznaja
    calej sprawy za lokalny koloryt i nie wyjada z miasteczka, nucac pod nosem
    piosenke Lucky Lucka? Poza tym jest jeszcze jedno, dosc zasadnicze pytanie,
    kto jest sedzia i lawnikami (jesli ta instytucja w tych czasach juz
    istniala)? Jesli BN, to po prostu zaczekaj, co wyprodukuja gracze i podejmij
    decyzje zgodna (mniej wiecej) z sumieniem i tym, co ma sie dziac dalej. A co
    do dowodów... Moze Richardson ma jakis powód, by gnebic biednych 'Smithów'?
    Jakas wasn z przeszlosci, czy cos w podobie...
    Moze 'Smith' opowiadal o czyms takim pare lat temu w saloonie i teraz cos
    sie komus przypomni... A moze 'Richardson' falszujac papiery pomylil sie i
    wpisal nieprawidlowa date :). Takie cos tez moglo sie zdarzyc...Wystarczy,
    ze data na jego akcie wlasnosci jest o pare dni pózniejsza, niz data
    zbudowania domu przez 'Smithów' i juz moze tego aktu uzywac w celach
    higienicznych :).

    Zycze powodzenia.
    Ewa

  • 5. Data: 2004-08-05 11:22:09
    Temat: Odp: Cos jak casus - czy dowody sa wystarczajace?
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

[...]

    Po pierwsze: co za proces? o co ?

    Na przebieg nie wpłynie, na wyrok wszystko może wpłynąć

[...]

    j.w.

    3) Jaki wyrok neutralny sedzia moze wydac na podstawie powyzszcyh
    dowodow/poszlak?

    A co to wyrok neutralny?

    Jeśli to sprawa karna o fałszerstwo to decydująca powinna być opinia
    biegłego - czy dokument został sfałszowany czy nie, jak tak to wyrok
    skazujący na niewielką karę

    Jesli sprawa karna o napad, wyzucie z posiadania itd., to ława przysięgłych
    oceni, czy bardziej przekonujący jest oskarzony czy prokurator. Jak uzna
    oskarzonego winnym, sędzia wymierzy raczej surową karę ( może nawet
    stryczek, w zaleznosci co się tam działo na tej farmie )

    Jeśli to sprawa cywilna, to sędzia nakaże oddać posesję Smithom.

    brett