  • 1. Data: 2006-10-24 20:03:10
    Temat: Co to jest "obdukcja"?
    Od: s...@j...cuni.cz

    Czesc wszystkim,
    tlumacze taka historyjke, w ktorej powyzsze slowo pojawia sie w
    znaczeniu potwierdzenia, ze dana osoba byla maltretowana przez swojego
    meza. Czy istnieje jakis synonim tego terminu? Jakies polskie
    slowko...? A jak ma sie do tego "opinia bieglego", jezeli tym bieglym
    jest lekarz sadowy? Czy "opinia lekarza sadowego" to nie jest to samo,
    co "obdukcja"? Dodam, ze tlumacze opowiadanie na czeski, ale wydaje mi
    sie, ze w czeskim "obdukce" uzywa sie tylko, jezeli chodzi o trupa.
    Dzieki z gory za rady,
    Katarzyna

  • 2. Data: 2006-10-24 20:09:03
    Temat: Re: Co to jest "obdukcja"?
    Od: s...@j...cuni.cz

    Doprecyzowanie, zanim wszyscy obecni prawnicy zaczna sie czepiac:
    "...powyzsze slowo [tj. obdukcja] pojawia sie w
    > znaczeniu potwierdzenia, ze dana osoba doznala obrazen cielesnych". Co do
    pozostalych tematow, to lekarz sie oczywiscie nie wypowiada.

  • 3. Data: 2006-10-24 20:54:58
    Od: bojster <b...@u...net>

    s...@j...cuni.cz wrote:

> [...]
    > co "obdukcja"? Dodam, ze tlumacze opowiadanie na czeski, ale wydaje mi
    > sie, ze w czeskim "obdukce" uzywa sie tylko, jezeli chodzi o trupa.

    Obdukcja to badanie wykonywane przez biegłego lekarza w celu
    ustalenia (i zaprotokołowania na cele dalszego postępowania) uszkodzeń
    ciała powstałych w wyniku jakiegoś zdarzenia. Słowo obdukcja
    teoretycznie może również odnosić się do badania zwłok, ale w praktyce
    nazywa się to sekcją, a przeprowadzana jest ona przez patologa
    (patomorfologa) sądowego.

  • 4. Data: 2006-10-24 21:24:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bojster" <b...@u...net> napisał w wiadomości
    s...@j...cuni.cz wrote:

    Niekoniecznie biegłego. Potocznie obdukcją nazywa się każdy wynik badania
    lekarskiego. Często "po obdukcję"policjanci wysyłają ofiarę do szpitala czy na
    pogotowie. Chodzi o potwierdzenie przez lekarza istnienia obrażeń ciała. Lekaż
    wydaje wówczas dokument zatytułowany "Karta informacyjna". Biegły jest
    ewentualnie powoływany później i wydaje opinię na tej podstawie. Ale jego
    dokument nazywa się "Opinia". No i jest jeszcze w obiegu obdukcja zwłok. Też
    polegająca na obejrzeniu zwłok denata jeszcze przed sekcją zwłok.

    Tak więc reasumując obdukcja, to po prostu wynik oględzin ciała dokonany przez
    lekarza.

  • 5. Data: 2006-10-25 01:31:38
    Od: s...@j...cuni.cz

    Dzieki, ta "karta informacyjna" to jest cenna informacja.
    K.