  • 1. Data: 2005-04-07 06:44:37
    Temat: Co mozna zrobić?
    Od: "Dorota" <D...@o...onet.pl>

    Witam
    Proszę poradźcie co mogę jeszcze zrobić:
    Umowa na czas określony od października 2004 do stycznia 2005 i druga
    na czas określony na okres dwóch lat czyli do stycznia 2007 roku
    We wtorek dostałam wypowiedzenie z pracy pismo datowane na 30 marca
    ja je podpisałam 5 kwietnia ale okres wypowiedzenia jest zachowany bo
    trwa on do 23 kwietnia . Na wypowiedzeniu nie ma podanej przyczyny
    tylko zaznaczenie że jak się nie zgadzam to mam 7 dni na odwołanie
    się do sądu pracy i chcą żeby zwolnienie odbyło się za porozumieniem
    stron. Zaznaczam że mam do wybrania jeszcze 5 dni urlopu
    wypoczynkowego za ubiegły rok 7 dni za bieżący i dwa dni wolne na
    poszukiwanie pracy Proszę o radę co mam zrobić i jakie skutki prawne
    ma np. pójście na zwolnienie chorobowe w okresie wypowiedzenia i
    ewentualnego pobytu w tym okresie ( wypowiedzenia ) na urlopie
    wypoczynkowym. Zaznaczam, że nie było żadnych zastrzeżeń do mojej
    pracy do tej pory z obowiązków sie wywiązywałam w 100%. Nie
    oficjalnie dowiedziałam się, że przyczyną mojego zwolnienia jest
    stanięcie w obronie podwładnej wobec klienta który wydzierał sie na
    nią.

    Z góry dziękuje za szybką odpowiedź
    Dora

  • 2. Data: 2005-04-07 07:33:15
    Temat: Re: Co mozna zrobić?
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Umowa na czas określony od października 2004 do stycznia 2005 i druga na
    > czas określony na okres dwóch lat czyli do stycznia 2007 roku

    Sprawdź, czy w umowie jest w ogóle przewidziana możlwiość wypowiedzenia
    umowy. Jeśli nie ma, to pracodawca nie ma prawa wypowiedzieć tej umowy aż do
    końca jej trwania.

    A jeśli jest to...

    > Na wypowiedzeniu nie ma podanej przyczyny

    Nie ma takiego obowiązku przy umowach na czas określony.

    > Zaznaczam że mam do wybrania jeszcze 5 dni urlopu wypoczynkowego za
    > ubiegły rok 7 dni za bieżący i dwa dni wolne na poszukiwanie pracy

    Pracodawca powien udzielić ci urlopu za zeszły rok i proporcjonalnej części
    (4/12) urlopu z tego roku w czasie wypowiedzenia. Jeśli tego nie zrobi, to
    wypłaci ci ekwiwalent.

    > Proszę o radę co mam zrobić i jakie skutki prawne ma np. pójście na
    > zwolnienie chorobowe w okresie wypowiedzenia i ewentualnego pobytu w tym
    > okresie ( wypowiedzenia ) na urlopie wypoczynkowym.

    Żadne. Zachorowac możesz w każdym okresie, także na wypowiedzeniu. Chyba, że
    zamierzasz pójść na chorobowe nie będąc w rzeczywistości chora - tu
    konsekwencje wyłudzenia zasiłku moga być poważne.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 3. Data: 2005-04-07 07:41:42
    Od: "Dorota" <D...@o...onet.pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:%m55e.33309$zY6.2968@news.chello.at...

    > Sprawdź, czy w umowie jest w ogóle przewidziana możlwiość
    > wypowiedzenia umowy. Jeśli nie ma, to pracodawca nie ma prawa
    > wypowiedzieć tej umowy aż do końca jej trwania.

    Jest okres dwu tygodniowy
    Czyli odwołanie się do sądu pracy w takim wypadku nie ma sensu?

    > Żadne. Zachorowac możesz w każdym okresie, także na wypowiedzeniu.
    > Chyba, że zamierzasz pójść na chorobowe nie będąc w rzeczywistości
    > chora - tu konsekwencje wyłudzenia zasiłku moga być poważne.

    Jak podejmowałam pracę to zrezygnowałam z planowego zabiegu usunięcia
    żylaków i teraz się zastanawiam czy nie pójść na zabieg (ze względów
    medycznych w okresie letnim zabiegi nie są wskazane). I w związku z
    tym mam pytanie jak będzie wyglądała sprawa mojego zwolnienia 23
    kwietnia z firmy (w tym dniu kończy się okres wypowiedzenia) będę w
    szpitalu czy rozwiążą umowę ze mną czy dalej będę ich pracownikiem?

    Dorota

  • 4. Data: 2005-04-07 08:08:46
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Jest okres dwu tygodniowy
    > Czyli odwołanie się do sądu pracy w takim wypadku nie ma sensu?

    IMHO nie ma.

> [...]
    > firmy (w tym dniu kończy się okres wypowiedzenia) będę w szpitalu czy
    > rozwiążą umowę ze mną czy dalej będę ich pracownikiem?

    Nie będziesz pracownikiem, natomiast ZUS będzie wypłacał zasiłek chorobowy
    aż do końca zwolnienia. W takim przypadku ma to oczywiście sens.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 5. Data: 2005-04-07 12:27:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dorota" <D...@o...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ja bym jedynie podniósł zarzut, że to nie porozumienie stron, bo Ty na
    to nie wyrażałaś zgody. Ale nie teraz, tylko, jak Ci wystawią świadectwo
    pracy. Masz wówczas 7 dni na sprzeciw. Porozumienie stron polega na tym.
    że strony się porozumiewają, a nie że jedna oświadcza, że się
    porozumiała i Ty wcale nie masz obowiązku się od ich
    "rozumienia"odwoływać do sądu już teraz. Po prostu wypowiedzieli umowę i
    tyle.

    Jeśli w umowie na dwa lata nie przewidziano możliwości jej
    wcześniejszego wypowiedzenia, to uważam, ze masz prawo starać się o
    odszkodowanie za zerwanie przez nich umowy.

  • 6. Data: 2005-04-07 12:47:03
    Od: Agatka <a...@s...gazeta.pl>

    Dorota wrote:
> [...]
    > zaznaczenie że jak się nie zgadzam to mam 7 dni na odwołanie się do sądu
    > pracy i chcą żeby zwolnienie odbyło się za porozumieniem stron.

    Nie całkiem rozumiem jakie wypowiedzenie otrzymałaś.Wypowiedzenie, może być:
    - albo "na mocy porozumienia stron" i wtedy powinna być podana data, z
    którą umowa zostaje rozwiązana
    - albo z zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia i wtedy od 23
    kwietnia nie jesteś już pracownikiem tej firmy.

    > Zaznaczam że mam do wybrania jeszcze 5 dni urlopu wypoczynkowego za
    > ubiegły rok 7 dni za bieżący i dwa dni wolne na poszukiwanie pracy

    Jeżeli nie wykorzystasz urlopu to firma powinna wypłacić Ci ekwiwalent.
    Nie wiem niestety czy zarówno za zaległy jak i tegoroczny.

> [...]
    > wywiązywałam w 100%. Nie oficjalnie dowiedziałam się, że przyczyną
    > mojego zwolnienia jest stanięcie w obronie podwładnej wobec klienta

    Jeżeli chodzi o porady to możesz spróbować w PIP - udzielają bezpłatnych
    porad z zakresu prawa pracy:
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/07070000.htm

    Pozdrawiam
    Agata