  • 1. Data: 2014-01-19 23:11:51
    Temat: Co może ochroniarz? Poznaj swoje prawa
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    Czy ochroniarz może cię wylegitymować, przejrzeć rzeczy w plecaku albo
    zatrzymać bez powodu? Wirtualna Polska sprawdziła uprawnienia i
    obowiązki pracowników ochrony. Sprawdź, jakie są twoje prawa. Czy
    ochroniarz może cię wylegitymować, przejrzeć rzeczy w plecaku albo
    zatrzymać bez powodu? Wirtualna Polska sprawdziła uprawnienia i
    obowiązki pracowników ochrony. Sprawdź, jakie są twoje prawa.

    Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że istnieją dwie kategorie
    ochroniarzy. Ci najczęściej spotykani w centrach handlowych nie mają
    licencji. Im przepisy prawa nie dają żadnych dodatkowych uprawnień. Mogą
    tyle, co Kowalski, który chce zatrzymać złodzieja. Co trzeba zrobić by
    zostać takim strażnikiem? Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dotąd nie
    stawiała żadnych warunków. Od 1 stycznia 2014 roku wystarczy, że taka
    osoba będzie niekarana.

    Co ważne ochroniarz bez licencji nie ma prawa nas wylegitymować, nie
    może też zastosować środków przymusu bezpośredniego, nie ma prawa także
    nas przeszukać.

    - Taka osoba może zrobić to, co zwykły obywatel: zatrzymać osobę łamiącą
    prawo na gorącym uczynku i przekazać policji - tłumaczy Sławomir Wagner.

    Jeśli więc ochroniarz w sklepie poprosi nas o wylegitymowanie, będzie
    chciał nas przeszukać, sprawdzić, co mamy w torebce albo plecaku lub
    spróbuje nas zatrzymać z byle powodu, to nie musimy się go w ogóle
    słuchać. Co innego, jeśli okaże legitymację pracownika ochrony i swoją
    licencję.

    - Licencjonowany ochroniarz zgodnie z ustawą może poprosić nas o
    wylegitymowanie i musimy mu pokazać dokument tożsamości. Ma też prawo
    wyprosić, na przykład z centrum handlowego, osoby zakłócające porządek.
    W uzasadnionym przypadku, to znaczy jeśli zachodzi podejrzenie, że
    został dokonany czyn przestępczy ochroniarz ma prawo nas także zatrzymać
    - tłumaczy ekspert.

    Choć licencjonowany ochroniarz może nas zatrzymać, to nie ma prawa nas
    przeszukać czy przesłuchać.
    - Pracownik ochrony nie ma uprawnień do przeszukiwania osoby ujętej.
    Jedynie warunkowo - w przypadku wyraźnej zgody klienta sklepu -
    pracownik może obejrzeć zawartość torby czy plecaka. Klient nie musi się
    na to godzić! - informuje nas Paweł Majcher, rzecznik Ministerstwa Spraw
    Wewnętrznych.

    W ustawie o ochronie mienia jasno sformułowano, że osoby podejrzane
    powinny zostać "niezwłocznie oddane policji". Oznacza to, że jeśli
    ktokolwiek w sklepie nas zatrzyma, to natychmiast powinien wezwać
    policję. Jeśli tego nie zrobi, nie ma prawa nas przetrzymywać.

    Zatrzymanie musi być uzasadnione. To znaczy, ochrona nie może wybierać
    sobie klientów sklepu i wyrywkowo przetrzymywać, podejrzewając, że ci
    akurat są złodziejami. Argumentem do zatrzymania będzie nagranie
    monitoringu, na którym widać, że dana osoba wsadza coś do torebki czy
    pod kurtkę.

    - Zatrzymanie czy prośba o pokazanie zawartości plecaka powinna się
    odbyć dopiero po opuszczeniu sklepu czy przekroczeniu linii wyjścia lub
    kas, gdyż wówczas towar uznaje się za skradziony. Bardzo ważne jest, by
    właściciel lub najemca chronionego obiektu zapewnił na zapleczu
    specjalne monitorowane pomieszczenie, gdzie osoby podejrzane o kradzież
    będą mogły, w obecności pracownika ochrony, czekać na przyjazd patrolu
    policji - tłumaczy Tomasz Kozłowski z Impel Security Polska, jednej z
    największych w naszym kraju firm ochroniarskich.

    Polskie prawo daje w uzasadnionym przypadku możliwość zastosowania siły,
    ale tylko licencjonowanym ochroniarzom. Zgodnie z rozporządzeniem z 1998
    roku mogą oni używać "środków przymusu bezpośredniego" nie tylko wtedy,
    gdy ktoś będzie próbował uciec z miejsca przestępstwa lub gdy ktoś
    ochronę zaatakuje, ale nawet w momencie, gdy klient sklepu nie będzie
    chciał podporządkować się rozkazom i nadal będzie łamał prawo.

    Nowa ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej precyzuje
    też dokładnie, gdzie, czym i jak ochroniarz może bić. Zakazane jest
    używanie siły fizycznej, gdy podejrzany jest skrępowany. Przepisy
    precyzują też, że nie wolno pod żadnym pozorem uderzyć kobiety w
    wyraźnej ciąży, dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby
    niepełnosprawnej. Jeśli one łamią prawo, licencjonowany ochroniarz może
    je jedynie obezwładnić. Przepis nie dotyczy jednak sytuacji, w której te
    osoby zagrażają życiu lub zdrowiu innych ludzi.

    Trzeba pamiętać, że choć w centrach handlowych i supermarketach, pracują
    ochroniarze bez licencji, to prawo wymaga, by ich przełożonymi były już
    osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Jeśli ochroniarz stojący
    przed wyjściem ze sklepu zawoła swojego szefa, to on powinien okazać nam
    swoją legitymacje służbową.

    Sam Sławomir Węgrzyn przyznaje jednak, że często osoby zatrudnione za 5
    czy 6 zł netto za godzinę nie są wybitnymi specjalistami. W branży
    ochroniarskiej często przyjmuje się do pracy osoby niepełnosprawne, bo
    dzięki temu firmy mogą zaoszczędzić na kosztach płacowych. Tacy
    "ochroniarze" często mieli nawet licencję! Dopiero ustawa deregulacyjna,
    która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 roku sprawi, że osoby z orzeczoną
    niepełnosprawnością znikną z parkingów, centrów handlowych czy innych
    chronionych obiektów.

    Dostęp do zawodu zostanie jednak ułatwiony. Licencję, której wyrobienie
    kosztowało dotychczas nawet 2 tys. zł, zastąpi wpis do rejestru.

    - Zawód ochroniarza niestety nie jest w Polsce uważany za prestiżowy.
    Oczywiście w naszej branży często, zdarzają się czarne owce, ale proszę
    zrozumieć też frustrację osoby, która zarabia 6 zł na godzinę, a w
    sklepie większość klientów odnosi się do niego z pogardą - mówi Węgrzyn.

    Całość tu:
    http://finanse.wp.pl/kat,1037883,title,Co-moze-ochro
    niarz-Poznaj-swoje-prawa,wid,16277697,wiadomosc.html

    --
    animka

  • 2. Data: 2014-01-20 18:35:14
    Temat: Re: Co może ochroniarz? Poznaj swoje prawa
    Od: mauser50 <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-01-19 23:11, animka pisze:
> [...]
    >
    > Całość tu:
    > http://finanse.wp.pl/kat,1037883,title,Co-moze-ochro
    niarz-Poznaj-swoje-prawa,wid,16277697,wiadomosc.html

    Nieaktualne dane od 1 stycznia 2013 roku za pomocą ustawy deregulacyjnej
    Gowina pracownicy ochrony nie są licencjonowani a jedynie posiadają
    zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
    natomiast legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony lub pracownika
    ochrony wydaje im pracodawca u którego są zatrudnieni.

    Z poważaniem mauser50

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2014-01-20 19:04:21
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    podziwiam umiejetnisc ciecia cytatow

  • 4. Data: 2014-01-20 23:53:47
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-20 18:35, mauser50 pisze:

> [...]
    > natomiast legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony lub pracownika
    > ochrony wydaje im pracodawca u którego są zatrudnieni.

    czyli mają uprawnienia dawnych nielicencjonowanych czy dawnych
    licencjonowanych?

    > ---
    > Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania,
    > ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

    jakiś spam Ci się przylepił do postu

  • 5. Data: 2014-01-21 01:30:24
    Temat: Re: Co może ochroniarz? Poznaj swoje prawa i bój się
    Od: SJS <s...@p...pl>

    Agentów ochrony mamy na dziś od 100 do 300 tys - taki jest rozrzut w
    statystyce - wg mnie bliżej 300 tys.
    Policjantów jest 100 tys czyli 3 razy więcej niż przed wojną
    Do tej pory aby uzyskać licencję było kilka dróg ale większość
    nieresortowych emerytów ,musiała zrobić kurs który trwał ok 3-6 miesięcy
    lub skończyć 2 letnią szkołę /np Ochikara/.
    Po kursie egzamin wewnętrzny i osobny na policji czyli było solidne i
    przygotowanie i solidne sito.
    Na kursach mieli dużo zajęć i sporo podręczników oraz sporo godzin nauki
    chwytów, zatrzymań itd
    Teraz tego nie ma.
    Kurs musiał kosztować - sale, wykładowcy, strzelanie - nic za darmo
    2 tys za kurs to była cena sensowna
    A stawki?
    A już i za 2,5 zł zatrudniają i to na umowach śmieciowych
    Aby wyżyć biorą po 300 h - przemęczeni, zagonieni i jeszcze deregulacja
    narzucona z góry
    Luki, niejasność przepisów, kłopoty z tymi którzy maja dostęp do broni
    bo ktoś czegoś nie dopatrzył
    Bałagan - cyrk
    Jesteśmy w Unii - od dobrych kilku lat - można, nikt nie zabrania
    korzystać z doświadczeń innych krajów
    I co?
    A wyspa na środku niewiedzy decydentów.
    Co ustawa lub rozporządzenie to aż sie roi od błędów i to ośmieszających.
    Przykład:
    Bankowozy klasy C - wymyślono aby miały szyby kuloodporne klasy BR1
    czyli odporne jedynie na ostrzał amunicją typy kbks czyli .22LR -
    energia ok 120J
    Tylko, że od 1939 roku do dziś nie jest znany ani jeden przypadek napadu
    z taką bronią - napadają z bronią na amunicje 9Para a to już musi być
    szyba klasy BR2 - 500J,
    --
    Pamiętam początki agencji ochrony i dylematy - dać im kij bambusowy w
    rękę czy nie - broń? a broń boże

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 6. Data: 2014-01-26 19:19:54
    Od: Karol Misiukiewicz <k...@1...pl>

    Oznakowany ochroniarz jest ochroniarzem i obowiązuje go ustawa.
    Teraz jest rozporządzenie o legitymacjach ochroniarzy, zarówno
    kwalifikowany jak i niekwalifikowany ma mieć legitymację, jak legitymacji
    nie ma = nie jest ochroniarzem a tylko pod ochroniarza sie podszywa.

    Pamiętam kiedyś kilka lat temu było w jakiejś gazecie, ochroniarz bez
    licencji ujął złodzieja w sklepie, uzywał chwytów, obezwładnił złodzieja.
    Wszystko sie nagrało na sklepowy monitoring. Przyjechała policja, sprawa w
    sądzie, złodziej miał sprawę w sądzie za kradzież, a ochroniarz bez
    licencji miał sprawę za przekroczenie upranień.
    Sąd przeczytał ustawę i orzekł, że ochroniarz bez licencji nie ma prawa
    używać chwytów, więc jeśli używał, to przekroczył uprawnienia. Ochroniarz
    był zatrudniony przez agencję ochrony, tj miał zlecenie, agencja miała
    zlecenie ze sklepu.
    Sąd powiedział, że odrzuca linię obrony, że każdy może zatrzymać osobę na
    gorącym uczunku przestępstwa, ktos oznakowany i umundurowany z logo agencji
    ochrony jest ochroniarzem czyli obowiązuje go ustawa o ochronie osób i
    mienia. Gdyby ochroniarz był ubrany normalnie mógłby być "każdym".

  • 7. Data: 2014-01-28 22:37:10
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-01-19 23:11, animka pisze:
    > Czy ochroniarz może cię wylegitymować
    (...)
    > Co ważne ochroniarz bez licencji nie ma prawa nas wylegitymować
    (...)

    Masz jakiś problem z tym?
    Przy dzisiejszej powszechności ochroniarzy zetknąłem się z nimi już
    tysiące razy i jeszcze mi się nie zdarzyło.
    A gdyby nawet - to podszedłbym do tego spokojnie i pokazał dokumenty,
    plecak, czy co tam jeszcze by chciał.

  • 8. Data: 2014-01-29 08:37:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.01.2014 22:37, adam pisze:
> [...]
    > tysiące razy i jeszcze mi się nie zdarzyło.
    > A gdyby nawet - to podszedłbym do tego spokojnie i pokazał dokumenty,

    ...całował po rękach czy gdzie by jeszcze chciał ;->

    To się nazywa mentalność serwilistyczna ;)

  • 9. Data: 2014-01-29 19:24:58
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > (...)
    >
    > Masz jakiś problem z tym?
    > Przy dzisiejszej powszechności ochroniarzy zetknąłem się z nimi już
    > tysiące razy i jeszcze mi się nie zdarzyło.

    Dużo ludzi ma.
    Tydzień po tym jak stszelano do mnie na terenie sądu (pracy, w Warszawie)
    wyszłam do sklepu, niestniejącego już supermarketu Globi. Tuż za kasą bramka
    zaczęła wyć. Ohroniaż stał niedaleko i obserwował.
    Nic nie ukradłam, więc wruciłam pszez bramkę. Nie zawyła, jeszcze raz i wyje
    , potem nie wyje i tak za co kturymś razem.
    Podejżewając, że pszyczyną może być wtedy stosunkowo nowy aparat
    fotograficzny wyjęłam go w pszesunęłam koło bramki - i nic.
    Dopiero po dłuższym czasie zorientowałam się, że ohroniaże, bo pszyszło ih
    wtedy już hyba 4, bawią się mną bezczelnie i uruhamiają bramkę , ale nie
    zawsze trafią w moment, gdy ja ją pszehodząc testowałam.
    Nie dałam się pszeszukać, kazałam pokazać ustawę.
    Do sklepu nigdy nie wruciłam. Wybrałam drugi, nowiuteńki, nowoczesny
    supermarket obok.

    W tym nowym supermarkecie, niedawno gdy wstawiono bramki robiono ten sam
    numer, tyle, że powtażalnie, to jest kilka razy (jedne zakupy, następne i
    następne) , nie wiem czy ohroniaż został pszejęty po pożaże Globi, i czy był
    to ten sam ohroniaż , myślę, że nie. Myślę, że oni tak bezczelnie lubią się
    bawić ludźmi.
    Po 3 razie miałam ohotę zawiadomić prokuraturę, ale wystarczyło, że
    nagadałam nawet niezbyt głośnio i agresywnie ohroniażowi.

    --
    http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy GdakMini1_08
    i program dietetyczny Ananas1_3a

  • 10. Data: 2014-01-29 19:55:14
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    > Tydzień po tym jak stszelano do mnie na terenie sądu (pracy, w Warszawie)

    Gdzie można było przeczytać/usłyszeć o tej sprawie?
    O banalnych duperelach rozpisują się często na pierwszych
    stronach gazet, a do ciebie "stszelano" w sądzie w stolicy
    kraju i nie było żadnej wzmianki w mediach na ten temat?
    Dlaczego tego nie nagłośniłaś?