  • 31. Data: 2003-01-08 16:45:26
    Temat: Re: Co moze kanar ?
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Ale wenetrzne przepisy przewoznika mnie nie interesuja, bo ja mam
    > mozliwosc zapoznac sie jedynie z regulaminem przewozu...

    W którym również jest napisane (przynajmniej u nas), że należy oczekiwać w
    pojeździe do czasu zakonczenia przez kontrolera czynności związanych z
    wypisywaniem druku oplaty dodatkowej.

    > A to juz robi sie coraz ciekawsze, na jakiej podstawie moze naliczyc
    dodatkowa oplate?

    Na podstawie Prawa Przewozowego. Przewiduje ono opłaty dodatkowe za przejazd
    bez ważnego biletu, przewóz bagażu lub zwierzęcia bez biletu oraz za
    nieuzasadnione zatrzymanie lub zmianę trasy pojazdu i czynnosci związane z
    ustaleniem tozsamosci przez funkcjonariuszy policji lub strazy miejskiej.

    pdr
    Olo

  • 32. Data: 2003-01-08 16:48:16
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Ponowie pytanie: na jakiej podstawie?

    A ja ponowię odpowiedz: na podstawie Prawa Przewozowego :-)

    pdr
    Olo

  • 33. Data: 2003-01-08 16:50:10
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > A na jakiej wedlug Ciebie nie mogą? Dla nich to sa koszty odciagania
    > czlowieka od tego co powinien robic - kontrolowac bilety. Wiec chyba chca
    > zaplaty za ten czas.

    Tu akurat raczej bardziej chodzi nie o zapłatę za zmarnowany czas
    kontrolera, lecz za ewentualne zakłócenia w ruchu pojazdów, które zazwyczaj
    towarzyszą ustalaniu tozsamosci przez słuzby porządkowe. Najbardziej
    drastycznym przypadkiem jest oczywiscie zmiana trasy pojazdu w celu
    dowiezienia pasażera pod najblizszą jednostkę policji/strazy miejskiej. Ale
    są też inne - np. przetrzymanie pojazdu na pętli w oczekiwaniu na patrol
    itp.

    pdr
    Olo

  • 34. Data: 2003-01-08 16:53:54
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Hmm.. W GOPie zaklada sie, ze na raz wypisanym druku mozesz dojechac do
    > konca trasy (tym bardziej, ze kazda oplata dodatkowa zawiera dodatkowo
    tzw.
    > przewozne, czyli oplate za przejazd).

    Widać w ZTM mają inne przepisy...nie wszędzie musi być tak jak w GOPie :-)

    pdr
    Olo

  • 35. Data: 2003-01-08 16:59:05
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    najbliższego
    > punktu nadzoru ruchu MPK Poznań Sp. z o.o. lub skorzystać z pomocy
    policji."

    > a nie:
    >
    > ".. ma prawo zatrzymać pasażera, aż do przybycia odpowiednich służ
    (Policji)" ?

    > Wniosek? (jeszcze raz powtórzę, nie udało mi się nigdzie znaleźć
    przepisu/zapisu
    > pozwalającego na to, aby kanar mogł zatrzymać pasażera) Kanar _NIE MOŻE_
    > zatrzymać pasażera.
    >
    > PS. nie jestem prawnikiem, więc jeśli ktoś ma inne infromacje ... ;) to

    No przecież własnie chodzi o owo "utrudnienie opuszczenia pojazdu"...ma
    prawo.

    pdr
    Olo

  • 36. Data: 2003-01-08 18:31:30
    Od: "Piotr Wojcicki" <g...@w...net>

    > Oczywiście kontroler nie może Ci wówczas zabronić opuszczenia pojazdu, ale
    > zatrzyma Twój dowód osobisty (czy też inny dokument) i przekaże go
    > wystawcy...

    > Oczywiście, że nie. Ale musisz okazać mu dokument w sposób umożliwiający
    mu
    > odpisanie wszelkich potrzebnych danych. Wcale nie musisz go dawać do
    ręki...

    Ja tu widze pewna sprzecznosc.

    Piotr Wójcicki

  • 37. Data: 2003-01-08 18:37:55
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Nie jestem prawnikiem, ale przecież to jest zwyczajna kradzież, tyle że
    nie
    > towaru, lecz usługi.

    Nie ma czegos takiego. Kradnie sie zawsze rzecz materialna, ewentualnie prad
    itp - ale to

    na mocy szczegolnych przepisow kodeksu.

    Nie kradnie sie USLUG!

    > Tylko z tego co pamiętam do
    > jakiejś kwoty kradzież traktowana jest jak wykroczenie (i pod to właśnie
    > podpada jazda bez biletu) a powyżej tej kwoty już jak przestępstwo.

    Wcale pod to nie podpada i wcale tez nie podpada pod przestepstwo w wypadku
    wyzszej ceny biletu

    - a nawet gdyby, to jakiego biletu ? Chyba jakies extra u was w Poznaniu
    sprzedaja - za 250 zlotych.

    Marnie was szkola na tych kursach dla kanarow....

    Konrad

  • 38. Data: 2003-01-08 19:04:20
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Nie ma czegos takiego. Kradnie sie zawsze rzecz materialna, ewentualnie
> [...]

    Chcesz zatem powiedziec, ze w mysl polskiego prawa mozna nie płacić za
    uslugi pomimo ich odpłatnosci zupełnie bezkarnie?

    > Marnie was szkola na tych kursach dla kanarow....

    Uczą, że należy przestrzegać obowiązującego prawa płacąc za przejazd, a
    naszym obowiązkiem jest w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania prawa
    wyciągnąć wobec takiego podróżnego stosowne konsekwencje.
    Niestety Was najwyraźniej nauczono (nie wnikam gdzie) jak to prawo omijać na
    wszystkie strony i naginać stosownie do swoich potrzeb:
    Przepisy są takie (zaznaczam: nie moje widzimisie, lecz przepisy):
    Pasażer ma posiadać ważny bilet lub dokument uprawniający do przejazdu
    bezplatnego. Gdy go nie posiada ma obowiązek uiścić opłatę dodatkową na
    miejscu bądź okazać kontrolującemu dokument tożsamosci w celu umozliwienia
    mu sporządzenia protokołu-wezwania do zapłaty. Gdy go nie okaze kontroler ma
    prawo zwrócic się do odpowiednich słuzb o pomoc w ustaleniu danych pasazera
    uniemozliwiając mu jednoczesnie przedwczesne opuszczenie pojazdu. Finansowe
    konsekwencje zaklocen w ruchu ponosi pasazer.

    pdr
    Olo

  • 39. Data: 2003-01-08 19:26:16
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 8 Jan 2003 20:04:20 +0100, "Olo Kwasniak"
    <o...@p...wp.pl> zakodował:

    >wyciągnąć wobec takiego podróżnego stosowne konsekwencje.

    Problem w tym, że nie wiesz, jakie konsekwencje masz prawo wyciągnąć
    :(

    >Gdy go nie okaze kontroler ma
    >prawo zwrócic się do odpowiednich słuzb o pomoc w ustaleniu danych pasazera
    >uniemozliwiając mu jednoczesnie przedwczesne opuszczenie pojazdu.

    I praktycznie to jest jedyne, do czego ma prawo. Nie może pasażera ani
    przytrzymać, ani wyrwać mu dowodu czy biletu z ręki.

    Tak przy okazji przypomniało mi się, że w Warszawie jest obowiązek
    wpisanie numeru dokumentu ze zdjęciem na bilet, natomiast nie ma
    obowiązku okazania dokumentu wraz z biletem (jedynie dokumentu
    uprawniającego do zniżki). Paranoja.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 40. Data: 2003-01-08 19:42:03
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Problem w tym, że nie wiesz, jakie konsekwencje masz prawo wyciągnąć

    Owszem, wiem - pisałem już wielokrotnie.

    > I praktycznie to jest jedyne, do czego ma prawo. Nie może pasażera ani
    > przytrzymać, ani wyrwać mu dowodu czy biletu z ręki.

    A w którym miejscu pisałem, że wolno kontrolerowi stosować przemoc lub
    wyrywać cokolwiek z ręki? Oczywiście że nie wolno...

> [...]
    > wpisanie numeru dokumentu ze zdjęciem na bilet, natomiast nie ma
    > obowiązku okazania dokumentu wraz z biletem (jedynie dokumentu

    A takich paranoji to jest akurat wiele więcej....

    pdr
    Olo