  • 1. Data: 2003-01-08 08:12:47
    Temat: Co moze kanar ?
    Od: "Dave" <d...@2...pl>

    Witam Sz.Grupowiczow!

    Mam kilka pytan:

    1) Czy w razie braku biletu na przejazd w tramwaju musze podpisac jakis
    mandat, czy wystarczy samo okazanie dokumentu ? Jesli nie trzeba sie
    podpisywac, to skad w takim razie pewnosc, ze kanar gdzies moich danych po
    prostu nie znalazl lub tez najzwyczajniej po raz drugi nie wystawi mi za
    jakis czas mandatu na podstawie tych raz juz spisanych danych?

    2) Czy kanar ma prawo uniemozliwic mi opuszczenie pojazdu na przystanku, na
    ktorym chcialem wysiasc mimo, iz okazywalem mu dokument ? Czy ma prawo
    uzalezniac wypuszczenie mnie z tramwaju od tego, czy dam mu dowod do reki ?
    Zaznaczam iz tlumaczylem mu, ze bedzie mogl dokonczyc spisywanie moich
    danych na przystanku i ze nie mam zamiaru mu uciekac, tylko po prostu za
    kilka minut mam z tego przystanku przesiadke na autobus do domu. Kanar
    stwierdzil, ze albo dam mu dowod do reki albo mnie nie wypusci z tramwaju
    (co zreszta zrobil).

    pozdrawiam,
    Dave

  • 2. Data: 2003-01-08 10:12:31
    Temat: Re: Co moze kanar ?
    Od: ts <s...@i...pl>

    Dave wrote:

    > 2) Czy kanar ma prawo uniemozliwic mi opuszczenie pojazdu na przystanku, na
    > ktorym chcialem wysiasc mimo, iz okazywalem mu dokument ?

    Ma prawo.

    >Czy ma prawo
    > uzalezniac wypuszczenie mnie z tramwaju od tego, czy dam mu dowod do reki ?

    Nie, bo nie masz _obowiazku_ dawac mu do reki czegokolwiek oprocz
    biletu. Powiem wiecej, nie masz nawet obowiazku pokazywac mu wnetrza
    swojego dowodu. Kanar _ma prawo_ wezwac cie do okazania dokumentu,
    bardzo wazne jest tu stwierdzenie ze ma prawo a nie ze ty masz obowiazek
    mu cokolwiek poza biletem okazywac.
    I od razu powiem zanim ktos sie odezwie w tej sprawie. Moze wezwac
    policje ale policjant nie ma prawa przekazac twoich danych osobowych
    osobie postronnej jaka jest kanar.

    >Kanar
    > stwierdzil, ze albo dam mu dowod do reki albo mnie nie wypusci z tramwaju
    Ma prawo ci nie wypuscic, ale nie wolno mu uzywac sily fizycznej. Trzeba bylo pojsc
    szybkim krokiem do drugich drzwi i wysiasc.

    Co do dawania mu do reki, to patrz wyzej.

    Proponuje poczytac regulamin przewozu... (nie pamietam jak sobie ZTM
    nazwalo ten regulamin)

    To jest moja ocena tego regulaminu, chetnie dowiem sie jak inni to widza...

  • 3. Data: 2003-01-08 13:20:08
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 08 Jan 2003 11:12:31 +0100, ts <s...@i...pl>
    zakodował:

    >Ma prawo.

    Wow. Była o tym dyskusja i ma prawo (jak każdy inny obywatel) gdy jest
    to wykroczenie. A wykroczeniem jest dopiero trzecia wpadka - czyli nie
    ma prawa.

    >Nie, bo nie masz _obowiazku_ dawac mu do reki czegokolwiek oprocz
    >biletu.

    Błąd. Biletu też nie musisz dać do ręki - masz obowiązek okazać.
    Spotkałem się z przypadkami, gdy kanar brał ważny bilet do ręki, mówił
    że nie jest ważny i chował do kieszeni.

    >I od razu powiem zanim ktos sie odezwie w tej sprawie. Moze wezwac
    >policje ale policjant nie ma prawa przekazac twoich danych osobowych
    >osobie postronnej jaka jest kanar.

    I to jest praktycznie jedyne co może ;)

    >Ma prawo ci nie wypuscic, ale nie wolno mu uzywac sily fizycznej. Trzeba bylo pojsc
    szybkim krokiem do drugich drzwi i wysiasc.

    Tak samo jak ja mam prawo nie wypuścić kogokolwiek ze sklepu/autobusu
    itd.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-01-08 13:31:47
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > 1) Czy w razie braku biletu na przejazd w tramwaju musze podpisac jakis
    > mandat, czy wystarczy samo okazanie dokumentu ?

    Oczywiście wystarczy okazać kontrolerowi dokument celem sporządzenia
    protokołu - wezwania do zapłaty. Nie musisz niczego podpisywać, ale jeśli
    już podpiszesz to tylko z korzyscią dla siebie. Podpisując bowiem protokół
    kwitujesz wyłącznie odbiór wezwania, nie zaś jak w przypadku mandatów zgodę
    na karę. Jeśli wiec nie podpiszesz to nie dostaniesz żadnego potwierdzenia,
    że ktoś Cię spisał, czyli nie będziesz mógł się odwołać, a co gorsza w
    przypadku kolejnej kontroli w tym samym pojeździe zostaniesz spisany
    ponownie.

> [...]
    > prostu nie znalazl lub tez najzwyczajniej po raz drugi nie wystawi mi za
    > jakis czas mandatu na podstawie tych raz juz spisanych danych?

    Żadnej pewności oczywiście nie ma....Ale spójrz na to z drugiej strony - co
    by było gdyby protokół bez podpisu pasażera był nieważny? Przecież nikt
    wówczas nie podpisywałby się i jazda na gapę pozostawałaby zwyczajnie
    bezkarna...

    > 2) Czy kanar ma prawo uniemozliwic mi opuszczenie pojazdu na przystanku,
    na
    > ktorym chcialem wysiasc mimo, iz okazywalem mu dokument ?

    Prawo mówi, że wszelkie czynności służbowe przeprowadzane przez kontrolerow
    muszą być wykonywane wewnątrz pojazdu. Czyli po okazaniu dokumentu
    powinieneś oczekiwać wewnątrz do czasu zakonczenia wypisywania protokołu.
    Oczywiście kontroler nie może Ci wówczas zabronić opuszczenia pojazdu, ale
    zatrzyma Twój dowód osobisty (czy też inny dokument) i przekaże go
    wystawcy...

    > Czy ma prawo
    > uzalezniac wypuszczenie mnie z tramwaju od tego, czy dam mu dowod do reki
    ?

    Oczywiście, że nie. Ale musisz okazać mu dokument w sposób umożliwiający mu
    odpisanie wszelkich potrzebnych danych. Wcale nie musisz go dawać do ręki...

> [...]
    > kilka minut mam z tego przystanku przesiadke na autobus do domu. Kanar
    > stwierdzil, ze albo dam mu dowod do reki albo mnie nie wypusci z tramwaju

    A skąd mógł mieć gwarancję że po wyjściu z pojazdu nie dasz mu zwyczajnie w
    czapę i nie uciekniesz z mandatem i dokumentami? To jest też kwestia pewnego
    bezpieczenstwa...Poza tym jak juz pisałem - wszelkie czynnosci muszą byc
    wykonywane w pojezdzie.

    pdr
    Olo, kanar

  • 5. Data: 2003-01-08 13:35:49
    Od: ts <s...@i...pl>

    > Wow. Była o tym dyskusja i ma prawo (jak każdy inny obywatel) gdy jest

    [CIACH...]
    Kojarzysz moze mniej wiecej kiedy to bylo, albo jaki topic(chetnie bym
    odszukal i poczytal)

    > Błąd. Biletu też nie musisz dać do ręki - masz obowiązek okazać.

    Masz racje.

    szybkim krokiem do drugich drzwi i wysiasc.

    > Tak samo jak ja mam prawo nie wypuścić kogokolwiek ze sklepu/autobusu
    > itd.

    Czyli " $24.3 Kontroler uprawniony jest również do uniemożliwienia - bez
    użycia siły fizycznej - opuszczenia pojazdu..." tez nie ma zadnego
    znaczenia? Rozumiem ze w wyzej wzmiankowanej dyskusji bylo to omawiane.
    Chetnie bym ja odszukal...

  • 6. Data: 2003-01-08 13:38:00
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Ma prawo.

    W przypadku okazania dokumentu nie ma prawa...ma natomiast prawo sam
    pozostać w pojezdzie zatrzymując w/w dokument aż do zakonczenia sporządzania
    protokołu.

> [...]
    > I od razu powiem zanim ktos sie odezwie w tej sprawie. Moze wezwac
    > policje ale policjant nie ma prawa przekazac twoich danych osobowych

    Policjant ma prawo przekazac te dane, gdyż w pojezdzie kursującym na
    zlecenie danego Zarządku Komunikacji kontroler tegoż Zarządu nie jest osobą
    postronną i jest jak najbardziej uprawniony do wglądu do danych osobowych
    pasażera (co jest nawet w zgodzie z Ustawą o ochronie danych osobowych pod
    warunkiem wykorzystania tych danych wyłącznie do celów windykacji).

    Jesli natomiast policjant odmówi przekazania kontrolerowi tych danych,
    kontroler ma prawo odpisac dane funkcjonariusza z jego legitymacji słuzbowej
    i wówczas już Zarząd Komunikacji występuje bezposrednio do Komendy Policji o
    udostępnienie tych danych.

    > Ma prawo ci nie wypuscic, ale nie wolno mu uzywac sily fizycznej. Trzeba
    bylo pojsc szybkim krokiem > do drugich drzwi i wysiasc.

    Oczywiście, ze nie wolno kontrolerom stosować wobec pasazerów przemocy, ale
    w okreslonych przypadkach wolno im uniemozliwic pasazerowi opuszczenie
    pojazdu.
    Co do "szybkim krokiem do drugich drzwi" - to równiez raczej by nie
    poskutkowało bo o ile nawet nie byłoby tam innego kontrolera który
    zastawiłby drogę ucieczki (nie uzywając przemocy) to wystarczyłby jeden
    okrzyk do kierowcy i w odpowiednim czasie owe drzwi zostałyby zamknięte.

    > Proponuje poczytac regulamin przewozu... (nie pamietam jak sobie ZTM
    > nazwalo ten regulamin)

    Nieistotne jak to ZTM nazwało - generalnie wszelkie takie regulaminy w całej
    Polsce brzmią podobnie i wszystkie opierają się na Prawie Przewozowym.

    pdr
    Olo, kanar

  • 7. Data: 2003-01-08 13:42:00
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Wow. Była o tym dyskusja i ma prawo (jak każdy inny obywatel) gdy jest
    > to wykroczenie. A wykroczeniem jest dopiero trzecia wpadka - czyli nie
    > ma prawa.

    A kto Ci powiedział że dopiero trzecia wpadka i dlaczego? Przejazd bez
    ważnego biletu jest wykroczeniem i kontroler ma prawo uniemozliwic
    pasazerowi opuszczenie pojazdu dopoki nie wplaci on opłaty dodatkowej na
    miejscu badz nie okaze dokumentu celem sporządzenia protokołu - wezwania do
    zapłaty.

    > Błąd. Biletu też nie musisz dać do ręki - masz obowiązek okazać.

    Owszem, ale okazać w sposób umozliwiający stwierdzenie autentycznosci i
    waznosci biletu.

    > Spotkałem się z przypadkami, gdy kanar brał ważny bilet do ręki, mówił
    > że nie jest ważny i chował do kieszeni.

    To trzebabyło zadzwonic na policję - nie wolno zatrzymywac biletów i innych
    dokumentów należących do pasażera o ile nie zachodzi podejrzenie, ze są
    sfałszowane.

    pdr
    Olo, kanar

  • 8. Data: 2003-01-08 13:43:37
    Od: ts <s...@i...pl>

    Olo Kwasniak wrote:

    [CIACH...]

    > a co gorsza w
    > przypadku kolejnej kontroli w tym samym pojeździe zostaniesz spisany
    > ponownie.

    I tak zostanie spisany jezeli nie skasuje biletu, bo:
    "Wezwanie do zapłaty stanowi dowód przejazdu pasażera lub przewozu
    bagażu bez ważnego biletu i nie zastępuje biletu ani nie upoważnia
    pasażera do kontynuowania jazdy lub przewozu bagażu."

    > Prawo mówi, że wszelkie czynności służbowe przeprowadzane przez kontrolerow
    > muszą być wykonywane wewnątrz pojazdu.

    Jakie prawo tak mowi?

    > Oczywiście, że nie. Ale musisz okazać mu dokument w sposób umożliwiający mu
    > odpisanie wszelkich potrzebnych danych

    Tak??? A gdzie tak jest napisane, ze musi?

  • 9. Data: 2003-01-08 13:49:17
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 08 Jan 2003 14:35:49 +0100, ts <s...@i...pl>
    zakodował:

    >Kojarzysz moze mniej wiecej kiedy to bylo, albo jaki topic(chetnie bym
    >odszukal i poczytal)

    "kontrola biletow - prosba o interpretacje"
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
    =UTF-8&threadm=a7s4rt%24ra9%241%40news.tpi.pl&rnum=2
    &prev=/groups%3Fq%3Dkaizen%2Bwykroczenie%26hl%3Dpl%2
    6lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Da7s4rt%252
    4ra9%25241%2540news.tpi.pl%26rnum%3D2

    >Czyli " $24.3 Kontroler uprawniony jest również do uniemożliwienia - bez
    >użycia siły fizycznej - opuszczenia pojazdu..." tez nie ma zadnego
    >znaczenia?

    Jakoś nie bardzo sobie wyobrażam "uniemożliwienie bez użycia siły
    fizycznej". Każdy pojazd ma awaryjne otwieranie drzwi, więc nawet
    zamknięcie drzwi nie jest dużą przeszkodą. Chodzi mi o to, że
    praktycznie kanar nie ma możliwości zatrzymania Cię (chyba, że
    paralizator nie jest uznawany za siłę fizyczną ;))

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2003-01-08 13:52:33
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > bagażu bez ważnego biletu i nie zastępuje biletu ani nie upoważnia
    > pasażera do kontynuowania jazdy lub przewozu bagażu."

    Widać różne Zarządy różnie to interpretują. U nas druk wezwania do zapłąty
    bądź opłaty gotówkowej zastępuje bilet docelowy.

    > Jakie prawo tak mowi?

    Wewnętrzne przepisy przewoźnika (a nie wiem czy nie przypadkiem Prawo
    Przewozowe). Zakres działania kontrolera ogranicza się do wnętrza pojazdu i
    na przystanku to on Ci już może zwyczajnie nagwizdać...

    > Tak??? A gdzie tak jest napisane, ze musi?

    Źle się wyraziłem - nie musi, lecz powinien. Oczywiście zawsze można odmówić
    okazania dokumentu, ale wówczas należy się liczyć z dodatkową oplatą za
    ustalenie tożsamosci przez funkcjonariuszy policji / strazy miejskiej.

    pdr
    Olo, kanar