  • 1. Data: 2004-09-13 09:38:39
    Temat: Co mogę zrobić oszustowi?
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    Hej

    Miała miejsce taka sytuacja:

    Jakiś człowiek zaproponował wykonanie (~200) smyczy (takich do kluczy) z
    logo i nazwą pewnej dystrybucji Linuksa. Ponieważ nie było zgody co do
    wzoru, zrobił głosowanie na WWW. Następnie przyjął zamówienie,
    potwierdził je poając linka do wzoru, który został wybrany i poprosił o
    wpłatę. Wpłaciłem pieniądze. Po jakimś czasie wysłał na jedną z list
    mailingowych dystrybucji X zdjęcie próbki, którą otrzymał od producenta.
    Jak się okazało człowiek wysłał do wyprodukowania wzór inny niż
    przegłosowany i pokazany w potwierdzeniu zamówienia. Nie zwróciłem uwagi
    na tą próbkę, bo uważałem że skoro coś zamówiłem i mam potwierdzenie to
    wiem co dostanę. W sobotę dostałem przesyłkę i wzór oczywiście jest inny
    niż ten zamówiony.

    Interesuje mnie, jakie mam możliwości wymuszenia jednej z dwóch rzeczy:
    1. wyprodukowania smyczy zgodnej z zamówionym wzorem (domyślam się że
    żadne)
    2. odzyskania pieniędzy (najchętniej z jakąś rekompensatą za stracony
    czas, nerwy itd)

    Kilka dodatkowych faktów, które mogą mieć znaczenie:
    - części osób nowy wzór odpowiada, i nie protestują
    - istniała możliwość zapłacenia za smycz przy odbiorze i są osoby, które
    zadeklarowały że jej nie odbiorą
    - koszt smyczy był mały (~14zł + przesyłka), zamówiłem dwie z myślą że
    będzie to prezent (co w dużej mierze jest przyczyną mojego
    zdenerwowania)
    - kilka dni wcześniej człowiek, który zbierał kasę na smycze przysłał mi
    maila z pytaniem czy chcę zwrot pieniędzy (bo mocno protestowałem
    przeciw zmianie wzoru na listach mailowych). Jednak smycze wysłał nie
    czekając na moją odpowiedź.

    To tyle, czekam na Wasze odpowiedzi.
    --
    --= Michal Kochanowicz =--==--==BOFH==--==--= m...@e...pw.edu.pl =--
    --= PGP key: www.ee(...)/~mkochano/PGP/ or finger me @tmp.iem.pw... =--

  • 2. Data: 2004-09-13 11:08:02
    Temat: Re: Co mogę zrobić oszustowi?
    Od: Dominika Widawska <d...@m...ble.szczecin.pl>

    Michal Kochanowicz wrote:

    > To tyle, czekam na Wasze odpowiedzi.

    Nie za wczesnie na takie mocne slowa?
    Moze odeslij smycze i poczekaj na zwrot kasy, a dopiero gdy
    tej kasy nie odzyskasz, bedziesz mogl ewentualnie mowic, ze
    ktos Cie oszukal?

    Z tego, co opisales, wnosze, ze koles realizowal zamowienie
    nie komercyjnie, a w ramach jakiegos pospolitego, grupowego
    ruszenia. I pomylkowo badz dywersyjnie zamowil niewlasciwy
    wzor. Jesli tak jest, to szokuje mnie Twoja postawa.

    --
    Dominika

    jazda konna, Szczecin, Police i okolice
    http://www.konie.szn.pl/

  • 3. Data: 2004-09-13 11:52:29
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <ci3uo4$1vc$1@zeus.man.szczecin.pl>, Dominika Widawska wrote:
    > Nie za wczesnie na takie mocne slowa?
    > Moze odeslij smycze i poczekaj na zwrot kasy, a dopiero gdy
    > tej kasy nie odzyskasz, bedziesz mogl ewentualnie mowic, ze
    > ktos Cie oszukal?
    Człowiek celowo i świadomie przysłał mi coś innego niż się zobowiązał i
    wziął pieniądze. Nawet jeśli je zwróci, to jest oszustem.

    > Z tego, co opisales, wnosze, ze koles realizowal zamowienie
    > nie komercyjnie, a w ramach jakiegos pospolitego, grupowego
    Można dyskutować. Ja wydałem na to pieniądze więc jak najbardziej jest
    to dla mnie komercja.

    > ruszenia. I pomylkowo badz dywersyjnie zamowil niewlasciwy
    Dywersyjnie. Jakiś jego koleś stwierdził że chce inny wzór, więc ponad
    100 osób dostało coś innego niż zamówiło. Pikanterii dodaje moim zdaniem
    fakt, że ten nowy wzór zawiera niepoprawną nazwę dystrybucji.

    > wzor. Jesli tak jest, to szokuje mnie Twoja postawa.
    A mnie dziwi twoja :| Uważam, że jeśli się z kimś umawiam to moim
    obowiązkiem jest się wywiązać. Jeśli obiecam coś, to nie wystawię do
    wiatru mówiąc "bo mi nie płacisz".

  • 4. Data: 2004-09-13 12:02:12
    Od: "Piotr/inw" <p...@w...art.alto.com.pl>

    > Człowiek celowo i świadomie przysłał mi coś innego niż się zobowiązał i
    > wziął pieniądze. Nawet jeśli je zwróci, to jest oszustem.
    Z tego co piszesz to się pomylił a nie zrobił tego celowo. Więc nie jest
    oszustem, co najwyżej jest mało profesjonalny. Natomiast Ty starasz się o
    miano oszczercy.

    > A mnie dziwi twoja :| Uważam, że jeśli się z kimś umawiam to moim
    > obowiązkiem jest się wywiązać. Jeśli obiecam coś, to nie wystawię do
    > wiatru mówiąc "bo mi nie płacisz".
    Wina jest po obu stronach - wysłał Ci próbkę i nie zareagowałeś że jest
    zła - więc też się pomyliłeś.
    Jeżeli mowa sie o takich pieniądzach jak piszesz to faktycznie masz problem:
    zyciowy-)

    Facet się ewidentnie pomylił - co za różnica robić mu taki czy inny wzór.
    Proponuję policzyć do 10, wziąć głeboki oddech i spojrzeć na sprawę z
    nalezytą proporcją a nie przez szkło powiększające.

    --
    Piotr

  • 5. Data: 2004-09-13 12:15:13
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <ci42ah$jpi$1@atlantis.news.tpi.pl>, Piotr/inw wrote:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Z tego co piszesz to się pomylił a nie zrobił tego celowo. Więc nie jest
    Napisałem coś wręcz przeciwnego. I nie są to żadne domysły, tylko fakt
    do którego się przyznał.

    > Wina jest po obu stronach - wysłał Ci próbkę i nie zareagowałeś że jest
    Nie. Mi wysłał potwierdzenie ze wzorem który zamówiłem. Próbkę wystawił
    tylko na swoim WWW i nie wysłał mi o tym żadnej informacji (tym bardziej
    że było to już po pobraniu przez niego pieniędzy).

    > zła - więc też się pomyliłeś.
    Gdzie się pomyliłem?

    > Facet się ewidentnie pomylił - co za różnica robić mu taki czy inny wzór.
    Rany, skąd ten pomysł? Przecież pisałem tyle razy że zrobił to
    świadomie).

    > Proponuję policzyć do 10, wziąć głeboki oddech i spojrzeć na sprawę z
    > nalezytą proporcją a nie przez szkło powiększające.
    Mało obchodzi mnie te parę zł, wkurza mie to że gość mnie świadomie
    oszukał.

  • 6. Data: 2004-09-13 18:10:28
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Mało obchodzi mnie te parę zł, wkurza mie to że gość mnie świadomie
    > oszukał.

    A smycze to moze BOFH? :D No to faktycznie swiadomie Cie oszukal.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 7. Data: 2004-09-13 19:36:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Kochanowicz" <m...@v...iem.pw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:ci3pqv$5o9$1@julia.coi.pw.edu.pl...

    To co opisałeś, to nie jest oszustwo. To jest niewłaściwe wykonanie umowy,
    czyli postępowanie cywilne. Możesz odstąpić od umowy zakupu, czyli w
    praktyce żądać zwrotu pieniążków w zamian za zwrot rzeczy. Wymusić wykonania
    innych smyczy nie możesz, bo jak ich nie ma, to ich nie ma. Ale przede
    wszystkim należało by z tym człowiekiem się porozumieć, bo być może
    faktycznie jest to wynik błędu.

  • 8. Data: 2004-09-13 22:23:27
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <ci4v9j$dog$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > innych smyczy nie możesz, bo jak ich nie ma, to ich nie ma. Ale przede
    OK, dziękuję za konkretną odpowiedź.

    > wszystkim należało by z tym człowiekiem się porozumieć, bo być może
    > faktycznie jest to wynik błędu.
    Nie, to było celowe działanie, człowiek tego nie ukrywa.

  • 9. Data: 2004-09-13 23:22:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Kochanowicz" <m...@v...iem.pw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:ci56kv$6tj$1@julia.coi.pw.edu.pl...

    > Nie, to było celowe działanie, człowiek tego nie ukrywa.

    Jeśli to było celowe działanie i gość tego faktycznie nie ukrywa, to
    dopuścił się oszustwa faktycznie. Należy to zgłosić organom ścigania. Kwota
    nie ważna. Ale, czy się ostatecznie z tego oświadczenia nie wycofa?