  • 1. Data: 2004-11-28 23:23:40
    Temat: Co grozi za oszustwo internetowe?
    Od: "Gregry" <g...@p...onet.pl>

    Witam!

    Przepraszam, jesli sprawa byla juz tutaj poruszana. Szybkie przeszukanie
    googla nie pomoglo, a problem jest dosc pilny.

    Otoz pewien czlowiek zamiescil ogloszenie o sprzedazy kilku czesci
    komputerowych. Uzgodnilismy warunki platnosci i wysylki. Wplacilem mu 250zl
    na konto. Okazalo sie, ze jest to jakis kretacz. Paczki nie przyslal, unika
    kontaktu. Udalo mi sie jednak ustalic jego wlasciwy adres zamieszkania i
    wszyskie wazniejsze dane.

    Jako ostateczny termin zwrotu pieniedzy wyznaczylem mu 4.XII. Zeby troche
    "zdopingowac" go tego, chcialbym napisac, jaka kara mu grozi, gdyby mi nie
    oddal tej sumy. Nie wiem jaka jest dokladnie kwalifikacja tego czynu
    (oszustwo?). Bede bardzo wdzieczny za pomoc.

    Poza tym dodam, ze znalazlem juz drugiego czlowieka w ten sam sposob
    "naciagnietego". Przynajmniej nie jestem sam.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2004-11-28 23:51:21
    Temat: Re: Co grozi za oszustwo internetowe?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Gregry" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Nie ma oszustwa internetowego. To zwykłe oszustwo. Art. 286 kk.

  • 3. Data: 2004-11-29 00:30:25
    Od: "Gregry" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał :

    > Nie ma oszustwa internetowego. To zwykłe oszustwo. Art. 286 kk.

    Dzieki. Mam jeszcze jedno pytanie. W trakcie rozmowy telefonicznej mam
    zamiar wspomniec o tym. Czy walic z grubej rury, ze grozi za to wg
    pierwszego paragrafu od 6 miesiecy do 8 lat, czy moze, wg paragrafu
    trzeciego, do 2 lat? Nie wiem oczywiscie jak wyglada orzecznictwo. Pytam
    tylko jak zrobilibyscie to Wy, ludzie obeznani z prawem.

    Swoja droga, to najdziwniejsze oszustwo, o jakim kiedykolwiek slyszalem.
    Facet podaje swoje prawdziwe dane, adres rodzicow, swoj i zony. Konto
    bankowe jest normalnie zalozone na niego. Nie moge w ogole tego zrozumiec.
    Jednoczesnie wykluczam mozliwosc, ze faktycznie wyslal paczke.

    Nie wiem, na co on liczyl, ale mam nadzieje, ze pojdzie po rozum do glowy,
    bo nieprzyjemnosci jakie moze miec chyba przekraczaja wartosc tych kilkuset
    zlotych.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 4. Data: 2004-11-29 00:37:46
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Dzieki. Mam jeszcze jedno pytanie. W trakcie rozmowy telefonicznej mam
    > zamiar wspomniec o tym.

    Masz jego adres? Wyslij poleconym (za poswiadczeniem odbioru)
    oficjalne pismo do niego. Wzorem niektorych firm, koperte mozesz
    oznaczyc jako atrakcyjna wycieczka na Hawaje albo oferta firmy
    informatycznej. Mozesz wyslac jesli znasz na nazwisko zony,
    przestepstwem to raczejnie bedzie a kobiety maja czasem na swych mezow
    dosyc konkretny wplyw (wiem cos o tym :D).

    Tak zupelnie offtopicznie, czy gdzies na sieci mozna zapoznac sie z
    aktami dotyczacymi prawodastwa USA? Ewentualnie jakies ksiazki,
    lektura (niekoniecznie po Polsku)?

    Chodzi mi o zapoznanie sie z mechanizmem dostarczania pozwów.

    > Czy walic z grubej rury, ze grozi za to wg
    > pierwszego paragrafu od 6 miesiecy do 8 lat, czy moze, wg paragrafu
    > trzeciego, do 2 lat?

    W pismie mozesz walic w sumie co chcesz.

    > bankowe jest normalnie zalozone na niego. Nie moge w ogole tego zrozumiec.
    > Jednoczesnie wykluczam mozliwosc, ze faktycznie wyslal paczke.

    Sprawdziles to wczesniej? Posiada jakies pokwitowanie nadania paczki?
    Numer trackingowy lub zlecenia przesylki poleconej?

    Szkoda by bylo gdybys sie wyglupil.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 5. Data: 2004-11-29 00:53:06
    Od: "Gregry" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rezist.com" napisał:

    > Sprawdziles to wczesniej? Posiada jakies pokwitowanie nadania paczki?
    > Numer trackingowy lub zlecenia przesylki poleconej?
    >
    > Szkoda by bylo gdybys sie wyglupil.

    Czlowiekowi, ktory jest w takiej samej sytuacji jak ja, podal jakis nr
    nadania, ale, jak sie okazalo, wziety z sufitu. Oczywiscie podczas rozmowy
    telefonicznej zapytam go o to, ale spodziewam sie takiej samej odpowiedzi.
    Poza tym, czym tlumaczyc fakt, ze ten czlowiek jak ognia unika kontaktu? Ma
    tez cos na sumieniu na allegro, wiec sprawa jest ewidentna.

    Co do wyslania pisma do jego zony, to mysle, ze najpierw do niej zadzwonie.
    Do rodzicow tez. Jest to dosc mlody czlowiek, mysle, ze maja na niego jakis
    wplyw.

    W kazdym razie, dzieki za sugestie.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 6. Data: 2004-11-29 05:54:11
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    rezist.com wrote:

    > W pismie mozesz walic w sumie co chcesz.

    a on w sumie może dowalić zawiadomieniem prokuratury o 190 kk.
    i znowu będzie krzyk, że mafia i złodzieje.

    Dziwne dla mnie - sprawa sie ociera o prawo karne, a rady jakieś beztroskie
    padają, a potem płacz na przesłuchaniu, że nie wiedziałem.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    a w adresie e-mail jest za duzo kropek ;)

  • 7. Data: 2004-11-29 11:20:30
    Od: "Gregry" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "stern" napisał:

    > Dziwne dla mnie - sprawa sie ociera o prawo karne, a rady jakieś
    beztroskie
    > padają, a potem płacz na przesłuchaniu, że nie wiedziałem.

    Sam zdaje sobie sprawe z powagi sytuacji. Dlatego wole postepowac bardzo
    ostroznie. Oczywiscie zadnych grozb i niepotrzebnych dyskusji, wszystko w
    100% oficjalnie i legalnie.

    Pojawila sie jednak mozliwosc zwrotu pieniedzy. Nie wiem, na ile
    prawdopodobna, ale mysle, ze szansa jest duza. Tyle, ze absurd tej sytuacji
    siegnal juz takiego poziomu, ze sam nie wiem, czego sie spodziewac.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 8. Data: 2004-11-29 15:53:49
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    A.D. pon 29. listopada 2004 12:20 Gregry nie bacząc na śmiech i drwinę, bez
    lęku o własne życie, oznajmił/a:

    akurat nie o Ciebie mi chodzilo.

    pozdrawiam i powodzenia

    m.

  • 9. Data: 2004-11-29 17:52:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > trzeciego, do 2 lat? Nie wiem oczywiscie jak wyglada orzecznictwo. Pytam
    > tylko jak zrobilibyscie to Wy, ludzie obeznani z prawem.

    Jesli wierzyć naukowcom w tej dziedzinie, to podobno na przestepcę o wiele
    bardziej działa sama nieuchronność kary, niż jej wymiar. A zatem z
    psychologicznego punktu widzenia raczedj kłądł bym właśnie na to nacisk, na
    to, że brak wyrównania strat spowoduje nieuchronność kary, niż na jej
    wysokość. Tym bardziej, ze raczej powszechnei wiadomo, ze za pierwsze i tow
    sumie drobne oszustwo, to raczej u nas sie do więzienia nie idzie. Jest to
    kwestia grzywny, ewentualnie jakiejś kary w zawieszeniu.

> [...]
    > bankowe jest normalnie zalozone na niego. Nie moge w ogole tego zrozumiec.
    > Jednoczesnie wykluczam mozliwosc, ze faktycznie wyslal paczke.

    Być może sam został oszukany. Na ALLEGRO są osoby, które zarabiają na tym,
    że taniej kupują a drożej sprzedają. Często ten sam towar pojawia się zaraz
    po zakończeniu transakcji za kwotę nieco droższą. Być moze trafiłeś na taką
    osobę. Teraz jego "dostawca" zwleka, a on się mota i nie wie jak wywinąć.
    skoro wykluczas mozlwiość wysłania paczki, to wprost mu to udowodnij w
    poście i zapytaj co on na to. może istnieje jakaś możliwość, że jednak się
    mylisz.

    > Nie wiem, na co on liczyl, ale mam nadzieje, ze pojdzie po rozum do glowy,
    > bo nieprzyjemnosci jakie moze miec chyba przekraczaja wartosc tych
    kilkuset
    > zlotych.

    Jak kraść, to miliony.

  • 10. Data: 2004-12-01 00:14:17
    Od: "l.e:h" <l...@...pl>

    "Gregry" <g...@p...onet.pl> skribis:

> [...]
    >kontaktu. Udalo mi sie jednak ustalic jego wlasciwy adres zamieszkania i

    To jest oszustwo pospolite:
    Art. 286 [Oszustwo] § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym
    mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub
    niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,

    § 2. Tej samej karze podlega, kto żąda korzyści majątkowej w zamian za
    zwrot bezprawnie zabranej rzeczy.

    § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    § 4. Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby najbliższej,
    ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.

    --
    Pozdrawiam, Leh.
    Uprawiales seks poza cialem?