  • 1. Data: 2003-02-08 18:13:15
    Temat: Biegly informatyk
    Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    znajomy policjant pytał mnie, czy znam jakiegoś "biegłego informatyka".
    Policja potrzebuje takiej osoby do zbadania zawartości dysków
    zabezpieczonego komputera i pewnie chce potem wyniki tego badania
    przekazać sądowi.

    Czy jest w ogóle coś takiego jak "biegły informatyk"? Znam mnóstwo
    informatyków, ale nie wiem, czym szczególnym musi się charakteryzować
    informatyk, aby występować jako "biegły".

    Pozdrawiam
    Piotr

    --
    Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

  • 2. Data: 2003-02-08 18:45:30
    Temat: Re: Biegly informatyk
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Piotr ne zamieszkała pod adresem
    w artykule <news:b23l1u$skn$1@shilo.silesia.pik-net.pl> napisała w ten
    deseń:

> [...]
    > badania przekazać sądowi.
    >
    > Czy jest w ogóle coś takiego jak "biegły informatyk"?

    Jest - biegły sądowy z dziedziny informatyki. W każdym sądzie okregowym
    jest lista takich biegłych.

    > Znam mnóstwo
    > informatyków, ale nie wiem, czym szczególnym musi się charakteryzować
    > informatyk, aby występować jako "biegły".

    Musi posiadać wiedze specjalną czy jakoś tak.

    Skąd jesteś - znam jednego biegłego z Katowic ;-)

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 3. Data: 2003-02-08 20:10:29
    Od: "detektyw" <a...@g...pl>

    Wiem, ze trzeba zdac jakis egzamin panstwowy, zeby byc wpisanym na liste
    bieglych.

  • 4. Data: 2003-02-08 21:03:42
    Od: "H" <h...@p...fm>

    Użytkownik "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Policja potrzebuje takiej osoby do zbadania zawartości dysków
    > zabezpieczonego komputera i pewnie chce potem wyniki tego badania

    Może to chodzi o moje zabezpieczone dyski ? :)

    Więc ja bym się nadał :)

  • 5. Data: 2003-02-08 23:31:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Odpowiedz znajomemu policjantowi, że nie zawsze potrzebny jest biegły
    sądowy. Jeśli biegłego nie ma, to można powołać specjalistę, czyli osobę
    znającą się na rzeczy. Specjalistą może być każda osoba, co do której
    wiadomo, że ma wiadomości w danej dziedzinie. Biegłego informatyka pewnie
    gdzieś znajdziecie. No ale na przykład biegłego kominiarza?

  • 6. Data: 2003-02-09 09:07:57
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-09 00:31, Użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]
    > znającą się na rzeczy. Specjalistą może być każda osoba, co do której
    > wiadomo, że ma wiadomości w danej dziedzinie. Biegłego informatyka pewnie

    Chciałbym zauważyć, że mylisz pojęcia "biegłego ad hoc" ze
    "specjalistą". Rzeczywiście obok biegłych sądowych istnieje możliwość
    powołania także biegłego ad hoc, czyli "każdej osoby, o której wiadomo,
    że ma odpowiednią wiedzę w danej dziedzinie" (art. 195 kpk [kodeksu
    postępowania karnego]). Specjalistą jest natomiast osoba, która jest
    przybrana do dokonania czynności technicznych, do których wymagana jest
    wiedza specjalna (art. 205 kpk). Różnica jest kolosalna: biegły wydaje
    opinię, specjalista nie

    > No ale na przykład biegłego kominiarza?

    Są tacy biegli sądowi (stają się nawet coraz bardziej powszechni ze
    względu na ilość spraw, w których potrzebny jest ich udział)

    --
    Jubei

  • 7. Data: 2003-02-09 11:44:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jubei" <j...@f...pl> |
> [...]
    | przybrana do dokonania czynności technicznych, do których wymagana jest
    | wiedza specjalna (art. 205 kpk). Różnica jest kolosalna: biegły wydaje

    Masz rację. Zapędziłem się. Nie zmienia to meritum sprawy. Przy komputerach,
    jeśli chodzi o ustalenie zawartości dysku (wg moich informacji 90% opinii)
    może być specjalista. Pisze się protokół oględzin i wpisuje specjalistę.
    Oględziny zawierają opis zawartości. W praktyce robi się wydruki i dołącza
    do protokołu. Tani sposób na ominięcie kosztów ekspertyzy. Ostatni 500 zł
    wziął gość za wypisanie zainstalowanych w komputerze programów. Cirkla 2
    godziny roboty. No i trzeba było z tym nabojem jechać ponad 100 km, bo u nas
    biegłego sądowego nie ma, a sprawa była medialna i prokurator na oględziny
    się nie zgodził.
    Zresztą (o ile się nie mylę), to biegłego i specjalistę powołuje się tym
    samym papierkiem. Wykreśla się odpowiednie słowo. Ale oczywiście zasadniczo
    masz rację. Ten ad hoc jest też biegłym, jeśli wydaje opinię.

    | Są tacy biegli sądowi (stają się nawet coraz bardziej powszechni ze
    | względu na ilość spraw, w których potrzebny jest ich udział)

    Teraz faktycznie na liście biegłych u nas jest jeden. No ale mogę wymyślić
    kilka innych mniej spotykanych specjalności, których nie ma (przynajmniej u
    nas)

  • 8. Data: 2003-02-10 06:44:23
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Wiem, ze trzeba zdac jakis egzamin panstwowy, zeby byc wpisanym na liste
    : bieglych.

    źle wiesz