  • 1. Data: 2002-05-27 17:24:52
    Temat: Autorskie: Prawo do postaci
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    mam kolegę pisarza i właśnie sobie ostatnio rozważamy pewne aspekty
    tworcze i mam kilka pytań o postaci wykorzystane w książkach.

    Sytuacja A: Książka opisuje akcję dziejącą się w realnym świecie i
    autor lubi stosować jak najwięcej związków z rzeczywistością, wobec
    czego stosuje w swojej książce realne postaci. Np. akcja jest w
    miejscowości X, gdzie barmanką w barze Y jest Leokadia Pytrol. Autor
    wysyła więc swojego bohatera na piwo do baru Y i wprowadza postać p.
    Leokadii jako obsługującej. Czy ma do tego prawo bez zgody p.
    Leokadii? W końcu opisuje prawdę!

    Sytuacja B: Jak wyżej, ale tym razem autor przypisuje p. Leokadii
    jakieś przygody.

    Sytuacja C: Pewien pisarz tworzy książkę i bohaterów. Czy bez jego
    zgody można wykorzystać jego bohaterów w epizodach, udając że to
    fragement rzeczywistości (jak w A)? Np. książka opowiada o czymśtam i
    bohater w jednym z rozdziałów spotyka powiedzmy Wiedźmina Geralta. Czy
    to dopuszczalne?

    Sytuacja D: Podobnie jak wyżej, ale głębiej -- bohater książki jest w
    jakiś tam sposób związany z inną książką (np. jest synem wiedźmina).
    Nie jest to w jakiś sposób mocno istotne dla aksji, ale wspomina się o
    takim fakcie.

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)